کنسانتره تولیدی باید در فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به محصول تبدیل شود

Print Friendly, PDF & Email

خداداد غریب پور در میزگرد تخصـــــصی بررســـــی مهم‌تـــــرین مسائل روز صنعت فولاد و صنایع وابسته تصریح کرد: انتقاد وارده به طرح جامع فولاد این است که باید زنجیرۀ صنعت به‌طور کامل مصوب می‌شـــــد و فراتـــر از آن اقدامی انجام نمی‌گرفت.

کد خبر : 1325
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 بهمن 1398 - 10:18
کنسانتره تولیدی باید در فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به محصول تبدیل شود
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، وی ادامه داد: کار اشتباه این است که معدنیها فولادساز شدهاند و فولادسازها معدندار. اکنون ۵۰ درصد ظرفیت فولاد کشور بدون معدن است؛ بهطوریکه ذوبآهن ۱۰۰ درصد، فولاد مبارکه ۵۰ درصد و فولاد تربت و آهن پاسارگاد شیراز نیز بدون معدن هستند.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: احداث فولادسازی در سنگان غیرکارشناسی است و باید کنسانترۀ تولیدی به فولاد خوزستان و فولاد مبارکه حمل گردد تا به محصول تبدیل شود.
وی ادامه داد: اکنون نیز باید پیگیر افزایش ظرفیت کارخانۀ اپال پارسیان به ۵ میلیون تن باشیم.
غریبپور دربارۀ برنامۀ افزایش سرمایۀ چادرملو گفت: معتقدم افزایش سرمایۀ چادرملو نیز باید صرف اکتشافات منطقۀ مرکزی ایـران شود. ذخایر زیرزمینی سنگآهن در منطقۀ مرکزی ایران به اندازهای است که سالها مادۀ معدنی خواهیم داشت.
وی  با اشاره به انتقاد موجود مبنی بر مداخلۀ دولت در قیمت معدن و فولاد، تصریح کرد: اگر قیمت سنگآهن آزاد شود، باید با نرخ ۶۰۰ تومان به فروش برسد، همچون نفت که با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیجفارس فروخته میشود و محصولات آن در بورس به فروش میرسد.
وی ادامه داد: اکنون قیمت کنسانترۀ داخلی ۷۰۰ تومان و قیمت صادراتی ۹۴۰ تومان است. همچنین، قیمت آهن اسفنجی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، و قیمت صادراتی آن ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. علت اینکه مصرف آهن اسفنجی در داخل کشور افزایش یافته جذاب شدن قیمت آن است.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد در کشور مصرف میشود، گفت: این میزان مصرف، معادل ارز نیمایی، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی۱۲۰ میلیون تومان برای هر نفر، بدین ترتیب گویا برای کشور درآمد ایجاد میکنیم.
وی افزود: باید اصلاحاتی در قانون رفع موانع تولید صورت بگیرد و اجازه داشته باشیم ۶ میلیون سنگآهن مازاد را به ذوبآهن تحویل دهیم؛ چراکه معتقدیم فولاد مبارکه نباید ۱۰ درصــــد زیر رانـــــدمان خـــــود تولید
کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.