تعلل در مبارزه یا ابهام در انتشار اطلاعات ملخ صحرایی توسط عربستان

Print Friendly, PDF & Email

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با بررسی فنی نقشه‌های تراکنش ملخ صحرایی در سایت فائو، تعلل در مبارزه توسط عربستان یا ابهام در انتشار اطلاعات در سایت فائو وجود دارد.

کد خبر : 2830
تاریخ انتشار : جمعه 8 فروردین 1399 - 18:35
تعلل در مبارزه یا ابهام در انتشار اطلاعات ملخ صحرایی توسط عربستان
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر  . ملخ صحرایی مهمان ناخوانده‌ای است که در سال جدید هم  در استان‌های جنوبی سکنی گزیده‌اند.

ملخ صحرایی که اخیراً از نگاه فائو مخرب‌ترین آفت در بخش کشاورزی بیان شده است، سال گذشته هم به استان‌های جنوبی حمله کرده بود و در فاز دوم نیز دو ماهی است دوباره برگشته و مسئولان سازمان حفظ نباتات کشور و نیز مسئولان استانی درگیر مبارزه هستند. در این زمینه گفت‌وگویی با محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور انجام دادیم تا بیشتر در وضعیت ملخ‌های جنوب قرار بگیریم.

درگاهی به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه مشکلی که اکنون وجود دارد، این است که اطلاعات دقیقی درباره وضعیت مقابله کشورهای عربی به ویژه عربستان با ملخ‌های صحرایی نداریم. آنها یا در مبارزه با ملخ‌های صحرایی تعلل می‌کنند یا اینکه اطلاعات غلطی را به سازمان خواروبار جهانی (فائو) اعلام می‌کنند و یا  واقعاً مسئولان فائو در درج اطلاعات دقیق از این کشورها اغماض و چشم‌پوشی می‌کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در مستندات حرف‌های خود گفت: ۱۵ روز پیش در سایت فائو نشان می‌داد که در شبه جزیره عربستان به ویژه کشور عربستان، تخم‌ها و پوره های ملخ صحرایی وجود دارد که با دایره نشان داده می‌شد، اما با فاصله ۱۵ روز، به تازگی فائو با نشان دادن نقشه‌های جدید از عربستان، وضعیت را کلاً سفید اعلام کرده است؛ یعنی در حقیقت از نظر فائو هیچ‌گونه آلودگی به این آفت در این کشور وجود ندارد. اما واقعیت آن است اگر طبق آنچه فائو اعلام کرده، ۱۵ روز پیش در منطقه عربستان دستجات تخم و پوره ملخ صحرایی وجود داشته، حداقل ۱۵ روز طول می‌کشد تا آنها به ملخ بالغ تبدیل شوند، بنابراین اعلام وضعیت سفید برای این کشور اصلاً منطقی و درست نیست.

درگاهی در پاسخ به اینکه طبق اعلام مدیر فائو در ایران، این سازمان اطلاعات خود را از خود کشورها می‌گیرد، آیا احتمال دارد که عربستان اطلاعات نادرستی داده باشد، گفت: دقیقاً همین گزینه‌ها مطرح است یا عربستان اطلاعات غلط به فائو می‌دهد، یا فائو در درج اطلاعات اغماض می‌کند، وگرنه از نظر فنی، هیچ استدلال پاکی برای منطقه‌ای که ۱۵ روز پیش دارای پوره ملخ صحرایی بود، وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره اهمیت اعلام اطلاعات صحیح از سوی کشورها در مبارزه با ملخ صحرایی گفت: اگر ما اطلاعات دقیقی از کشور عربستان و کشورهای همسایه داشته باشیم، می‌توانیم با توجه به بررسی مرحله رشد ملخ‌های آن منطقه (تخم، پوره، بالغ و مطالعه مسیر باد) تشخیص دهیم که چه زمانی آنها می‌توانند به کشور ما برسند، بنابراین به استان‌ها ابلاغ می‌شود تا با همه تجهیزات با این ملخ‌ها مقابله کنند. برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه و آمادگی برای مبارزه، همواره در کنترل این آفت بسیار مؤثر بوده است.

درگاهی در پاسخ به اینکه آیا موضوع بی‌توجهی عربستان و یا احتمالاً اغماض فائو در درج اطلاعات را به آنها اعلام کرده‌ایم، گفت: بله، اخیراً در ۲۷ و ۲۸ اسفند با اعضای سواک که دبیر منطقه‌ای سواک فائو هم حضور داشت، درباره مشکلات ملخ صحرایی جلسه ای داشتیم و این مسئله به آنها گفته شد، اما مشکل ما این است که عربستان در کمیسیون CRC فائو وجود دارد و دبیر اینها هم متفاوت است.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان شکایت به نهادهای بین‌المللی در این باره وجود دارد، گفت:‌ متأسفانه هرگونه اقدام در مورد عربستان را انگ سیاسی می‌زنند، در حالی که تمام مسائل ما در حال حاضر فنی است و ما بدون ملاحظات مسائل فنی، نمی‌توانیم با این ملخ صحرایی مقابله کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره کمیسیون‌های فائو، کمیسیون‌های مبارزه با ملخ صحرایی فائو در منطقه چنین توضیح داد: دو کمیسیون توسط فائو د راین منطقه تعریف شده است. در کمیسیون سواک SWAC، ایران، پاکستان، هندوستان، افغانستان و کشورهای جنوب‌شرق آسیا عضو هستند و در کمیسیون CRC هم کشورهای شمال آفریقا، شمال شرق آفریقا، کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات هستند.

وی تأکید کرد: ایران در خط مقدم مبارزه با ملخ صحرایی قرار دارد و اگر ما مبارزه با این آفت را به طور کامل انجام ندهیم، این آفت به کشورهای دیگر نظیر هندوستان، پاکستان و افغانستان وارد می‌شود و امنیت غذایی آنها را به خطر می‌اندازد، ضمن اینکه اهمیت مبارزه در کشورهای دیگر نیز برای ما بسیار اهمیت دارد و هرگونه تعلل از سوی آنها نیز می‌تواند امنیت غذایی ما را تهدید کند.

درگاهی تأکید کرد که هر هفته یکبار ایران گزارشات اقدام خود را به فائو ارائه می‌کند و در سایت این سازمان به روزرسانی می‌شود. اما وضعیت عربستان در سایت فائو متأسفانه پر از ابهام است. اولاً گزارش‌های جدیدی از مبارزه وجود ندارد، دوم اینکه نقشه‌هایی که تا دو هفته پیش حکایت از آلوده بودن این منطقه از ملخ صحرایی داشت، به یکباره توسط فائو حذف شده و ابهاماتی را ایجاد کرده است که البته احتمال زیادی هم دارد که اطلاعات نادرست از سوی عربستان داده شده باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: متأسفانه دو کمیسیون فائو درباره مبارزه با ملخ صحرایی در منطقه آسیا، دبیرهای متفاوتی دارند و مشکل اصلی ایران این است که گروه مقابل کار خودش را به خوبی انجام نمی‌دهد همچنان که در سال گذشته هم این کشورها به وظایف خود به خوبی عمل نکردند، بنابراین هرگونه تعلل و عدم مبارزه در این کشورها که عربستان هم جزو آنها است، به تراکم این آفت در کشور ما و همچنین نحوه مبارزه ما آسیب وارد می‌کند.

فارس/

ملخ

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.