عضو کمیسیون بودجه مجلس: حقوق تعیین‌شده برای کارگران حداقل معیشت را هم برای آنها تأمین نمی‌کند

Print Friendly, PDF & Email

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: حقوق تعیین‌شده برای کارگران توسط شورای عالی کار حداقل معیشت را هم برای آنها تأمین نمی‌کند و به تحقق شعار سال (جهش تولید) ضربه وارد می‌کند.

کد خبر : 3487
تاریخ انتشار : جمعه 22 فروردین 1399 - 16:01
عضو کمیسیون بودجه مجلس: حقوق تعیین‌شده برای کارگران حداقل معیشت را هم برای آنها تأمین نمی‌کند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش https://vaghtkhabar.ir/ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از تصمیم شورای عالی کار برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۹ گفت: حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار برای کارگران حداقل معیشت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم برای آنها فراهم نمی‌کند و این کار در واقع خالی کردن پشت سربازان خط مقدم تولید است.

وی افزود: در سال جهش تولید برخورد این گونه با کارگران که پایه و اساس اصلی تولید در کشور هستند به تحقق شعار سال «جهش تولید» لطمه وارد می‌کند و باید شورای عالی کار هر چه سریع تر این تصمیم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلاح کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: طبق ماده ۴۱ قانون کار دو مورد باید در تعیین حقوق کارگران لحاظ شود؛ یکی تورم سالیانه و دیگری حداقل حقوق برای یک خانواده ۳.۲ نفر که تورم طبق آمار اداره مرکز آمار حدود ۳۱ درصد است که هیچ یک از این دو مورد در تعیین حقوق کارگران در سال ۹۹ لحاظ نشده و حقوق تعیین شده برای آنها مغایر با قانون کار است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ حقوق تعیین شده برای کارگران ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بود که طبق بررسی‌های انجام شده این میزان در سال ۹۹ باید به ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان برسد که متأسفانه شورای عالی کار ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر گرفته و حداقل حقوق کارگران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان تعیین کرده است.

وی افزود: تعیین حقوق کارگران توسط شورای عالی کار در سال ۹۹ به قدری ناعادلانه بود که دو نفر از نمایندگان کارگران آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امضا نکرده‌اند و این تصمیم بدون امضا و تأیید آنها اتخاذ شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: شورای عالی کار باید هر چه زودتر تصمیم خود در باره تعیین حقوق و دستمزد برای کارگران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلاح و از اجحاف در حق کارگران جلوگیری کند.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: دولت در بودجه سال ۹۹، ۱۰ هزار میلیارد تومان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در نظر گرفته اما حتی یک ریال هم برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مد نظر قرار نداده که این یک اجحاف بزرگ در حق کارگران به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از آسیب‌های بزرگ این اقدام این است که کارگران ایرانی دیگر تمایلی به اشتغال در کارخانه‌ها و بخش تولید نخواهند داشت و در نهایت این مسأله استفاده از کارگران غیر ایرانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دنبال دارد که عملا این موضوع باعث می‌شود یکی از اهداف ما از تولید که رفع بیکاری است محقق نشود و ما با معضل جدی بیکاری و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن مواجه باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پایان گفت: چنانچه این تصمیم شورای عالی کار در مورد حقوق و دستمزد کارگران اصلاح نشود ما در مجلس با ابزارهای نظارتی همچون سؤال از وزیر کار و … پیگیر حقوق کارگران خواهیم بود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.