خلیج فارس، خلیج نیویورک نیست/آزادسازی سهام عدالت کمکی به مردم است

Print Friendly, PDF & Email

رئیس‌جمهور گفت: آمریکا باید بداند این خلیج، نامش خلیج فارس است و خلیج نیویورک و خلیج واشنگتن نیست.

کد خبر : 4048
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اردیبهشت 1399 - 12:22
خلیج فارس، خلیج نیویورک نیست/آزادسازی سهام عدالت کمکی به مردم است
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر  حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: کارگران عزیز در کارگاه‌هایی که فعال بودند با همه توان برای رفع نیازمندی‌های کشور تلاش کردند. اینکه ما می‌بینیم محصولات کشاورزی، محصولات مورد نیاز بهداشتی و مواد غذایی به وفور در اختیار مردم است در سایه کار و تلاش کارگران عزیز است‌. یعنی در کنار تلاش کادر درمان و پزشکی که مجاهدت بزرگی بود، کارگران نیز برای رفع نیازمندی‌های جامعه ما اقدام و تلاش کردند.

وی عنوان کرد: تلاش بر این بوده است که ما بتوانیم در این ایام سلامت مردم را به عنوان هدف و موضوع اول مورد حراست قرار دهیم و بعد بتوانیم نیازهای مردم را در بازار تأمین کنیم و بنگاه‌های تولیدی و کارگاه‌های ما بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. منتهی جمع اینها گاهی پیچیدگی و سختی به وجود می‌آورد اما در عین حال می‌خواهم به مردم عزیز بگویم به دلیل ناروشن بودن پایان این ویروس، ما باید خودمان را برای کار، فعالیت، علم، دانش، تحقیقات، سرزنده نگه داشتن و امید به جامعه آماده کنیم. باید فرض و مبنا را بر این بگذاریم که این ویروس مدت‌ها با ما هست.

رئیس‌جمهور افزود: هیچکس نمی‌تواند در دنیا پیش‌بینی کند که پایان این اپیدمی چند روز، چند هفته و چند ماه دیگر است. ما باید بدبینانه بلند مدت‌تر فعالیت خود را در کنار حضور این ویروس ببینیم و راه حلش این است که همه دستورالعمل‌های پزشکی را مراعات کنیم و در عین حال کار، تولید و فعالیت در کنار این احتیاطات لازم و ضروری است.

روحانی افزود: زمانی ما به مردم می‌گفتیم حتماً در خانه بمانید، الان هم می‌گوئیم برای غیر ضرورت حتماً در خانه بمانید اما در دوره‌ای گفتیم برای فعالیت و کار ضروری با احتیاط از خانه خارج شوید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خارج از خانه بمانید و به منزل برگردید یعنی از فاصله گذاری اجتماعی به فاصله گذاری هوشمند رسیدیم.

روحانی با بیان اینکه امروز با وجود این تقسیم بندی که مناطق سفید، زرد و قرمز در کشور داریم معنایش به هیچ عنوان این نیست که در مناطق سفید دستورالعمل‌های بهداشتی نباید مراعات شود، گفت: اتفاقاً آنها باید بیشتر مراقبت کنند تا این دستاورد بزرگی که در مناطق سفید به دست آمده به خوبی حفظ و تلاش شود آنهایی که در مناطق زرد و قرمز هستند را به مناطق سفید تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: در مسأله ویروس کرونا اصل کار در دست مردم است زیرا ما هنوز درمان و داروی مشخصی برای این ویروس نداریم و هنوز واکسنی وجود ندارد و اساس مراقبت است‌. مراقبت هم در قدم اول بر عهده خودمان است و در روزهای سختی که برای مردم پیش آمده باید توسط پزشک و پرستار و کادر درمانی مراقبت دقیق‌تر، بالاتر و پیچیده‌تر نسبت به فرد مریض انجام شود تا دورانش سپری شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در این ایام مقارن با روز کارگر به همه کارگران، پزشکان، پرستاران و کشاورزان تبریک می‌گویم. الحمدلله این روزها شاهد محصول خوب کشاورزی در کشور هستیم. نکته مهم دیگر این است که ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که اگر روی پای خود نایستیم تأمین برخی مواد با داشتن پول و امکانات هم بسیار سخت و گاهی ناممکن است‌. یعنی اگر بنا بود در مورد مواد غذایی به بیرون و خارج نیاز داشته باشیم حتی اگر پولش را داشتیم و مشکل بانکی و حمل و نقل و دریایی نداشتیم و همه چیز آماده بود، کشورها باز هم به این راحتی این نیازها را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

روحانی با اشاره به اینکه شرایط به گونه‌ای شده است که برخی کشورها چندبرابر آنچه قبلاً ذخیره می‌کردند را امروز ذخیره می‌کنند بیان کرد: ذخیره سازی در داخل کشورها افزایش پیدا کرده است. عین مواد غذایی یا شدیدتر از آن، مواد دارویی و پزشکی است. امروز ما خودمان ونتیلاتور تولید می‌کنیم و رقم بسیار خوبی است و تقریباً نیاز کشور را تأمین می‌کند.

وی اضافه کرد: فرض کنید پول داشتیم و روابط بانکی‌مان مشکل نداشت و نیاز داشتیم این را خریداری کنیم، معلوم نبود چند کشور در دنیا هستند که این دستگاه تنفس مصنوعی را می‌فروشند. اگر ما امروز ماسک، گان و همه لوازم و تجهیزات پرستاران و پزشکان را نمی‌توانستیم در داخل تهیه کنیم معلوم نبود به راحتی ماسک مورد نیاز پرستاران و پزشکان را وارد کنیم. دیدید که ماسک را روی هوا می‌قاپیدند که کدام کشور زودتر ببرد. معلوم است شرایط، شرایط سختی است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: می‌خواهم در این ماه مبارک رمضان که ماه نعمت، عرفان، معنویت، خلوص، قرب به خداوند و انس به قرآن است در پیشگاه خداوند بخاطر کار کشاورزان، کارگران، پزشکان، پرستاران و جامعه تحقیقی، شرکت‌های دانش بنیان، بنگاه‌ها، تولیدگران و کارآفرینان شکرگزار باشیم زیرا الحمدلله امروز یک آرامش نسبی در جامعه ما وجود دارد.

روحانی ادامه داد: مردم آرامش دارند و اگر نیاز به مواد ضروری غدایی دارند، اگر به مسائل بهداشتی نیاز داشته باشند در فروشگاه‌ها موجود است. اگر خدای ناکرده به تخت بیمارستانی نیاز داشته باشند موجود است. اگر خدای ناکرده به تخت ویژه نیاز داشته باشند شرایط مهیا است و این در پیشگاه خداوند شکرگزاری دارد. در این روزها که با سران کشورها در تماس تلفنی بودم تقریباً همه به چند نکته توجه داشتند. همه ایران را زیر نظر داشتند و می‌گفتند بله ما آمار و ارقام شما و روند کارتان را می‌دانیم و همه تشکر می‌کردند از اینکه ایران کار منسجم و قوی برای مقابله با این ویروس انجام داده است.

وی عنوان کرد: برخی از رهبران کشورها بودند که از من سوال می‌کردند شما چگونه از فاصله اجتماعی به فاصله هوشمند آمدید؟ بعد این سه دسته سفید و زرد و قرمزی که اعلام کردید مبانی اش چیست و می‌خواهید چه کنید؟ معلوم است این کشور، مورد توجه جهان است و همه به این کشور نگاه می‌کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه پیروزی ما در این مقطع، پیروزی یک ملت است نه پیروزی دولت یا کادر درمانی، گفت: اگر خوب بتوانیم مدیریت کنیم و کار را پیش ببریم، در این شرایط باید مطمئن باشیم، برق، آب و سوخت و ارز و ریال و کمک لازم را برای مردم تأمین می‌کنیم. واقعاً علیرغم همه پیچیدگی‌ها و فشارهایی که بوده با نگاه به آمارهای بانک مرکزی می‌بینیم تورم ماهانه ماه فروردین نصف تورم ماهانه ماه اسفند است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: این به معنی حرکت خوب اقتصادی در کشور است. اینکه مردم هم به بازار پول، هم به بازار سرمایه اعتماد دارند و همچنین رقم پس انداز در بانک‌ها ۳۲ درصد رشد داشته است، نشان می‌دهد مردم اعتماد دارند. حضور مردم در بازار بورس نشان می‌دهد مردم به اقتصاد اعتماد دارند.

روحانی ادامه داد: اینکه بیرونی‌ها تبلیغ می‌کنند و می‌گویند مردم ایران به دولت و نظام اعتماد ندارند، دروغ می‌گویند. وضع اقتصادی، رونق بورس و رشد پس اندازها نشانه دروغگویی آنها است. افزایش تولید محصولات کشاورزی و حضور کارگران در کارخانه‌ها نشانه دروغ گویی آنها است.

وی گفت: اینکه امروز در تولید کیت آنتی بادی به مرحله صادرات رسیده‌ایم و برخی رهبران کشورها که با آنها صحبت می‌کنیم، از ما می‌خواهند که به آنها بفروشیم، این افتخار ماست. این افتخار تمامی عزیزانی است که در پارک‌های علم و فناوری، شرکت دانش بنیان و کارگاه‌ها تلاش کرده‌اند و در حال تحقیق هستند.

رئیس قوه مجریه افزود: این به معنی آن است که ملت ما نه تنها خود را نباخته و دچار حزن نشده، بلکه تلاش می‌کند.

روحانی عنوان کرد: ما نباید برای از دست دادن شغل و بیماری که با آن مواجه شده‌ایم، ناراحت شویم بلکه باید تحمل کنیم. خداوند این قدرت را به ما داده است که تحمل کنیم. اساس خلقت بر اساس امتحان ماست. خداوند می‌فرماید هر آنچه روی زمین آفریدم و زینت روی زمین قرار دادم، برای آزمایش شماست.

وی تصریح کرد: الان زمانی است که ملت ما رشادت، قدرت و توانمندی علمی خود را نشان داده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: شرایط کرونا نشان داد که ملت ما به متخصصان خود اعتماد دارد. هر آنچه متخصصان گفتند، رهبری معظم، مردم، دولت مراجع و صدا سیما قبول کرده و اجرا کرد. این نشان می‌دهد ملت ما ملتی است که به متخصصان توجه دارد.

روحانی با اشاره به روز ملی خلیج فارس ادامه داد: خلیج فارس برای ما آبراه مهم تاریخی است. همه آبراه‌ها برای ما مهم هستند و در شمال هم دریای کاسپین برای ما اهمیت دارد. اما خلیج فارس برای ما اهمیت بیشتری دارد و مرکز تأمین انرژی دنیاست و کشور را به آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها متصل می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت منطقه و خلیج فارس گفت: من به ملتی که این خلیج به نام آنها بوده تبریک می گویم و این خلیج برای آنها است. این خلیج نامش فارس بوده و خواهد بود. تمامی استان‌های مرزی خلیج فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان و حتی استان‌های همسایه آنها مانند فارس و کرمان مرزبان خوبی بوده و همیشه در مقابل بیگانه ایستادگی کرده و الان هم می‌ایستند.

رئیس قوه مجریه افزود: آمریکا باید بداند این خلیج، نامش خلیج فارس است و خلیج نیویورک و خلیج واشنگتن نیست. باید از روی نام آن و از روی ملتی که در کنار این آبراه برای هزاران سال حافظش بوده، شرایط را درک کرده و هر روز علیه ملت ایران توطئه نکنند.

روحانی عنوان کرد: ملت ما همیشه و در تمامی صحنه‌ها موفق بوده و هست و الان هم در حفاظت از این آب راه موفق خواهد بود.

وی تصریح کرد: سربازان، بسیج، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه همیشه پاسدار این آبراهه بوده و خواهند بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از مقام معظم رهبری سپاسگزاری و تشکر می‌کنم. در این شرایط سخت هر چقدر بتوانیم دارایی‌های مردم را به روز کرده، مالکیت مردم را شفاف کنیم و اختیارات کار را به صاحبان مال برگردانیم، کار ارزشمندی است.

روحانی ادامه داد: از آن روزی که این مباحث در مجمع تشخیص مطرح شد و بحث‌هایی در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی در موضوع اصل ۴۴ صورت پذیرفت تا مردم هم در خصوصی سازی سرمایه گذاری دولتی سهمی داشته باشند. در نهایت مقام معظم رهبری قبول کردند تا این کار در قالب سهام به دست مردم برسد و در نهایت این اتفاق افتاد.

وی گفت: برای مردم کمی نامشخص بود و با اینکه سهام تعلق گرفته بود، مردم باید صبر می‌کردند تا سود سهام بیایید تا از سود آن، مالکیت سهام به دست بیاید. این روند ۹ الی ۱۰ سال به طول انجامید.

رئیس قوه مجریه افزود: دولت یازدهم از همان ابتدا به دنبال سامان دادن این سهام بود. باید از رئیس سازمان بخش خصوصی سازی دولت یازدهم و وزیر اقتصاد دولت یازدهم تشکر کنم که از اواخر سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ برای شفاف سازی این روند تلاش زیادی کردند.

روحانی عنوان کرد: سامانه‌ها برای ثبت نام تعیین شد و در دولت یازدهم مشخص شد که هر فرد چقدر سهام داشته، بدهکار بوده و یا طلبکار است و این روند در سال ۹۴ مشخص شد.

وی تصریح کرد: ما به دنبال آزاد کردن این سهام عدالت بودیم. ما ابتدا به این فکر بودیم که لایحه‌ای را برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی تهیه کنیم. در زمان تهیه لایحه در دولت، این بحث صورت گرفت که این سهام به دستور مقام معظم رهبری اعطا شده‌است و ایشان باید اجازه مطرح شدن این لایحه در دولت را بدهند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: من در سال ۹۴ یکی دوبار درباره این لایحه با رهبری صحبت کردم و ایشان از بنده در این مورد توضیح خواستند. من خدمت ایشان توضیحات لازم را دادم. مقداری مکاتبات انجام گرفت که رویه به طول انجامید و در نهایت در سال ۹۶ لایحه به مجلس داده شد.

روحانی درباره آزادسازی سهام عدالت اظهار داشت: بنده در عرض چند ماه اخیر سه مکاتبه خدمت مقام معظم رهبری داشتم تا راهی برای آزادسازی سهام عدالت پیدا شود تا آزادسازی سهام عدالت در چارچوبی باشد تا اهدافی که مورد نظر ایشان درباره این سهام بود، کاملاً مراعات شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نامه‌ای که سال گذشته به ایشان فرستادم رهبر معظم انقلاب نکاتی را فرمودند، گفت: بنده نامه دوم را فروردین ماه امسال خدمت مقام معظم رهبری فرستادم که ایشان فرمودند برای آزاد سازی سهام عدالت چارچوبی در نظر گرفته شود.

وی افزود: اوایل اردیبهشت هم در نامه‌ای چارچوب آزادسازی سهام عدالت را به ایشان پیشنهاد دادم که از ایشان ممنونم که با آزاد سازی سهام عدالت موافقت کردند که البته ایشان با جملاتی آن چارچوب را تکمیل کرده و نقطه نظرات خودشان را هم در آن بندها اعلام فرمودند.

روحانی اظهار داشت: پیشنهاد بنده خدمت رهبر معظم انقلاب این بود که در نهایت شورای عالی بورس درباره شیوه کار و نحوه آزادسازی سهام عدالت تصمیم گیری کند که ایشان هم با آن موافقت کردند.

رئیس جمهور افزود: بنده فکر می‌کنم قدم خوبی برای مردم برداشته شده و موافقت مقام معظم رهبری با آزاد سازی سهام عدالت در ماه مبارک رمضان مقدمه بسیار خوبی برای حدود ۵۰ میلیون نفر که صاحب این سهام هستند، است و حساب و کتاب همه مردم برای ما به خوبی روشن است.

روحانی بیان کرد: بنده از شورای عالی بورس می‌خواهم در این زمینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن مقررات و آئین نامه لازم را فراهم کنند.

وی یادآور شد: از سال ۹۵ که سهام عدالت به طور کامل سامان پیدا کردند ما در سه نوبت، سود آن را به مردم پرداخت کردیم و به ازای سهم یک میلیونی، یک بار سود ۱۵۰ هزار تومانی، یک بار سود ۱۷۵ هزار تومانی و یک بار هم سود ۲۰۵ هزار تومانی به مردم پرداخت شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در صورتی که مردم تمایل داشته باشند سهام خود را نگه دارند، همچنان از سود سهام خود برخوردار می‌شوند و ارزش آن روز به روز بیشتر می‌شود و در این ۱۰ سال دیدیم که چقدر ارزش آن بالا رفته چرا که این سهام مربوط به بنگاه‌های اقتصادی است.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم مالک این سهام هستند و می‌توانند آن را نگه دارند و یا آنکه در بازار بورس آزاد کنند که البته شورای عالی بورس، نحوه آزاد سازی سهام عدالت را اعلام می‌کند و قطعاً مقررات آن مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی این سهام به کمک مردم آمده است و موافقت مقام معظم رهبری در این مقطع برای ما بسیار ارزشمند است و کسانی که نیاز فوری ندارند، می‌توانند سهام خود را نگه دارند و سود سالانه دریافت خواهند کرد.

روحانی اظهار داشت: این روزها از لحاظ پیشرفت در کارگاه‌های تولیدی و همچنین همدلی و همراهی مردم و موفقیت‌های کادر درمانی و بیمارستان‌ها در مقابله با کرونا، روزهای مبارکی است که ان شاالله از این شرایط عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: البته باید همه به این نکته توجه کنیم احتیاط باید با امید به آینده توأم باشد و همه باید دستورالعمل‌ها را مراعات کنند و احتیاط‌های لازم را انجام دهیم و از سوی دیگر به آینده امیدوار باشیم تا از این شرایط عبور کنیم.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.