چرا واردات جوجه‌های انگلیسی بلای جان خودکفایی/ مرغ لاین ایرانی جان می‌گیرد؟

Print Friendly, PDF & Email

واردات جوجه‌های نسل اجداد انگلیسی عاملی شد تا مرغ لاین ایرانی که تا قبل از دهه ۸۰ بازار ایران را در اختیار داشت کنار گذاشته شود و عملا تنها مرکز مرغ لاین ایران در بابلکنار صرفا به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شود.

کد خبر : 4120
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 16:42
چرا واردات جوجه‌های انگلیسی بلای جان خودکفایی/ مرغ لاین ایرانی جان می‌گیرد؟
Print Friendly, PDF & Email

 گزارش خبرگزاری فارس با انتشار فیلم هایی از دفن جوجه های یک روزه حساس شدیم بدانیم در صنعت مرغ کشور چه میگذرد. هرچه پیش رفتیم به مسائل مهم تری دست یافتیم که در ادامه می توانید ماجرای پر غصه مرغ در کشورمان را بخوانید.

رأس هرم صنعت مرغ‌داری مرغ لاین است

ابتدا باید بدانید که صنعت مرغ گوشتی ۴ نسل دارد: ۱- مرغ لاین ۲-مرغ اجداد ۳-مرغ مادر ۴-جوجه یک روزه گوشتی.

راس هرم صنعت مرغ گوشتی مرغ لاین است که تکنولوژی این سطح صرفا در اختیار ۸ کشور است. خبر خوب هم اینکه ایران نیز جزو همان ۸ کشور دارای تکنولوژی مرغ لاین است. اهمیت مرغ لاین در این است که می تواند تمام صفات ژنتیکی خود را به جوجه های خود منتقل کند و در صورت اصلاح این صفات میتوان به آنچه که از یک مرغ نیاز داریم دست یابیم. از هر جوجه مرغ لاین می توان به ۳۰۰ هزار جوجه یک روزه گوشتی دست یافت.

مرکز مرغ لاین ایران در بابلکنار تاسیس شد

تنها مرکز مرغ لاین کشور در بابلکنار و به نام مجتمع مرغ لاین آرین در حال فعالیت است. این مرکز تا قبل از دهه ۸۰، بیش از ۹۰ درصد جوجه های یک روزه گوشتی بازار ایران را تامین می کرد.

درباره چگونگی دست یافتن کشورمان به این تکنولوژی هم باید گفت که در دهه ۷۰ ایران با هزینه بسیار زیاد دو گله مرغ لاین را از هلند خریداری کرد. البته کشورهایی که دارای این تکنولوژی هستند به این راحتی ها گله مرغ لاین را در اختیار سایر کشورها قرار نمی دهند اما از آنجایی که هلند قبل از ایران مرغ لاین را در اختیار برخی کشورها قرار داده بود و آن کشورها نتوانسته بودند از این گله مرغ حفاظت کنند تصور می کرد ایران نیز نخواهد توانست شرایط نگهداری و علم لازم برای حفظ این گله مرغ را تامین کند لذا حاضر شده بود با هزینه هنگفت این دو گله را به ایران بفروشد. پس از ورود اولین گله مرغ لاین به کشور و با گذشت اندک زمانی هلند متوجه شد ایران توانسته است این گله مرغ را نگهداری کند و همین مسئله سبب شد تا از تحویل گله دوم به عنوان گله پشتیبان سرباز زند.

ماجرای کاهش سهم آرین از ۹۰ درصد بازار ایران تا صفر درصد

ماجرا زمانی بهت آور می شود که برخی در کشورمان واردات مرغ را از خارج تشویق می کنند. به مرور بازار ۹۰ درصدی مرغ لاین آرین از بین می رود و به جای آن جوجه های گوشتی اجداد انگلیسی وارد کشور می‌شود. البته وارد کننده‌های مرغ یک استدلال داشتند و آن اینکه مرغ لاین ایرانی پس از وزن گیری تا حدود یک کیلو و چهارصد گرم ضریب تبدیل خوبی ندارد. یعنی این مرغ می‌تواند تا این وزن به ازای دانی که مصرف می‌کند خوب رشد کند ولی پس از آن برای وزن گیری باید دان بیشتری مصرف کند. در مقابل طرفداران خودکفایی معتقد هستند مرغی که وزن بیشتری می‌گیرد به دو علت برای سلامت جامعه خوب نیست: اول آنکه چربی بالایی دارد و دوم آنکه حتما برای رسیدن به وزن بالا نیاز به آنتی بیوتیک است. هر دوی این عوامل نیز در افزایش بیماری های انسان بسیار موثر هستند.

در هر صورت به دلیل عدم استفاده از ظرفیت مجموعه مرغ لاین آرین این مرکز کم کم رو به فراموشی سپرده شد و در حال حاضر این مجتمع تنها به عنوان مرکز استراتژیک در تولید مرغ فعال است اما عملا تولیدات آن روانه بازار نمی‌شود.

عواقب این اتفاق را پیشتر خبرگزاری فارس در قالب سرخط به مخاطبان خود ارائه داده بود:

زمزمه‌های تغییر وضعیت

اقبالیان سرپرست مرغ لاین بابلکنار درباره برنامه سال جاری این مجتمع گفت: برنامه‌های توسعه این مرکز از سوی معاونت امور دام کشور داده شده است.

وی درباره وضعیت موجود این مجموعه با بیان اینکه تغییراتی در مجموعه ایجاد شده و نگاه حمایت به این مجموعه شکل گرفته و اقدامات مثبتی قرار است انجام شود، بیان کرد: این مجموعه یک مخزن ژنی معتبر است و امکان کار و توسعه وجود دارد و نگاه‌ها به سمت این مجموعه تا حدودی زیادی تغییر کرده است.

اقبالیان در پاسخ به کم‌توجهی به مرغ لاین بابلکنار طی سال‌های اخیر را در حوزه اختیارات خویش ندانست اما بحث واردات را پیش کشیده است.

واردات جوجه یک‌روزه دلیل زیان‌ده شدن مرغ لاین

نائب رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی مازندران درباره ظرفیت مرغ لاین در مازندران و دلیل عدم استفاده از این ظرفیت برای تولید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: مجموعه مرغ لاین کشور در حال حاضر زیان‌ده است و دلیل آن واردات جوجه یک‌روزه است.

امیر میران‌آملی با اشاره به قابلیت بسیار مناسب مرغ لاین در کشور و حتی خاورمیانه، خاطر نشان کرد: از این ظرفیت آن‌طور که باید و شاید استفاده نشده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران دوران اوفول مرغ لاین در کشور را مربوط به دوران ادغام سازمان جهاد سازندگی و کشاورزی عنوان کرد و گفت: سهم خرید جوجه لاین از ۸۵ درصد در این دوران به کمتر از دو درصد رسیده است.

وی معتقد است که واردات آسیب جدی به بدنه تولید مرغ لاین زده است، افزود: بسیاری از کشورها با شیوه‌های مختلف نسبت به واردات جوجه‌های مشابه برای جلوگیری از رشد مرغ لاین اقدام کردند و در نهایت موفق شدند این مجموعه را از چرخه نیاز تولیدکنندگان حذف کنند.

روایت مدیر اسبق مجتمع مرغ بابلکنار از واردات جوجه‌های یک روزه

سیدمصطفی ابراهیمی مدیرکل سابق پشتیبانی امور دام استان مازندران که سابقه ۱۳ ساله مدیریت مرکز مرغ لاین بابلکنار را در کارنامه خود دارد در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: مجتمع مرغ لاین بابلکنار در دهه ۷۰ و همزمان با محدودیت‌های پس از دوران دفاع مقدس فعالیت‌هایش را در کشور آغاز کرد.

مدیر اسبق مجتمع مرغ لاین بابلکنار با بیان اینکه پس از آن یک دهه ما جوجه اجداد مورد نیاز کشور را تامین کردیم، گفت: در خردادماه سال ۷۱ نخستین گله لاین وارد مجموعه بابلکنار شده و تا سال ۸۰ کل نیاز کشور به جوجه یکروزه در این مجموعه تامین شده بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از سال ۸۰ این مجموعه حمایت نشد، افزود: بعد از این که درب کشور به روی واردات باز شد، کمپانی‌هایی که در دنیا فعال بودند و سابقه‌شان گاهی از ما ۱۰۰ ساله بیشتر بود در این بخش وارد شده و گوی سبقت را از لاین کشور را ربودند.

مدیر اسبق مجموعه لاین بابلکنار با اشاره به اینکه در بحث لاین تنها پنج کشور بودند که بازار جهانی را در اختیار داشتند؛ دلیل عدم رقابت‌پذیری کشور ما با تولیدکنندگان لاین دیگر کشورهای دنیا را فعالیت بسیار گسترده تبلیغاتی، قدرت بازاریابی بالای رقبا اعلام کرد و افزود: کشور ما در این بخش نوپا است و سابقه ما در این بخش تنها یک دهه بود، طبیعی است که در بازار نمی‌توانستیم رقابت کنیم.

دادن جوجه‌ رایگان از سوی کشورهای اروپایی دامی برای تولید

ابراهیمی با اشاره به اینکه شرکت‌های اروپایی یک مقطعی حتی جوجه رایگان در اختیار تولیدکنندگان ما قرار دادند و به همراه جوجه یک‌روزه ده‌ها محصول پشتیبانی تولید مرغ را ارائه کردند که از توان یک شرکت دولتی خارج بود، اضافه کرد: بازکردن مرزهای کشور برای ورود یک محصول بیولوژیک آن هم جوجه یک‌روزه کار درستی به نفع مملکت نبود آن هم درست در زمانی که محصولات ما در بازارهای هدف به خوبی جا باز کرده بود.

مدیر اسبق مجموعه مرغ لاین بابلکنار با اعلام اینکه کشور ما نسبت به دنیا عقب نیست، گفت: اما انتظاراتی که بازار از تولیدات ما دارد باید در محصولات دیده شود.

وی با اعلام اینکه پایه ژنتیکی مرغ لاین برای بازگشت به بازار هدف کشور وجود دارد، افزود: با حمایت جدی ما می‌توانیم وارد بازار شویم و سهم خودمان را در کشور بگیریم.

گام‌های جدی برای باز پس‌گیری ۵۰ درصد بازار برداشته شده

وی با اعلام اینکه مجموعه مرغ لاین با وجود نیروهای دلسوز کشور حفظ شده است، ادامه داد: در سال‌های گذشته با تغییری که در ساختار مدیریتی ایجاد شد برای نخستین‌بار گله اجداد را به مجتمع اقتصادی کوثر دادیم که پایه تولید بوده و با این وضعیت می‌توانیم سهم ۲۰ درصدی در بازار تولید کشور داشته باشیم و به عنوان زنجیره شمال شرق کشور فعالیت را ادامه دهیم.

می‌توانیم امیدوار باشیم که ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار کشور را از لاین تامین کنیم و این حرکت شروع شده و نیازمند حمایت است و اگر این حمایت ادامه داشته باشد می‌توانیم لاین را به چرخه تولید برگردانیم.

ابراهیمی اضافه کرد: با این روش می‌توانیم امیدوار باشیم که ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار کشور را از لاین تامین کنیم و این حرکت شروع شده و نیازمند حمایت است و اگر این حمایت ادامه داشته باشد می‌توانیم لاین را به چرخه تولید برگردانیم.

به جهت اهمیت این موضوع نمایندگان منتخب مردم در شهرستان بابل نسبت به تولیدات این مجموعه حساسیت‌های در این زمینه دارند.

کم‌توجهی دولت به مجتمع بزرگ مرغ لاین

 مهدی سعادتی منتخب مردم بابل در مجلس یازدهم نیز از بی‌توجهی وزارت جهادکشاورزی به سرمایه‌گذاری برای حمایت از مجتمع عظیم پرورش مرغ لاین بابلکنار انتقاد کرد و با اعلام اینکه عدم حمایت و سرمایه‌گذاری دولت از مجتمع عظیم پرورش مرغ لاین بابلکنار، این واحد اقتصادی را در شرایط دشواری قرار داده است، گفت: این واحد تولیدی در استقلال و خودکفایی صنایع غذایی کشور بسیار اثرگذار بوده  و فعالیت این مجموعه کشورمان را به عنوان هشتمین قدرت تولید مرغ لاین و اجداد جهان قرار داده است.

وی با انتقاد از زمزمه واگذاری این مرکز به بهانه صرفه اقتصادی نداشتن و فرسودگی تجهیزات خاطر نشان کرد: دولت  باید هرچه سریع‌تر با تقویت سرمایه‌گذاری در این واحد برای رونق تولید آن برنامه‌ریزی کند.

این منتخب مجلس با بیان اینکه تجربه نشان داد واگذاری‌ واحد‌های مهم و استراتژیک در کشور موفق نبود، یادآور شد: مجتمع عظیم پرورش مرغ لاین و اجداد بابلکنار از مراکز محوری تولید در کشور است که باید با قوت در خدمت بخش کشاورزی باشد.

مرکز مرغ لاین بابلکنار نیازمند حمایت مستقیم دولت است
منتخب دیگر مردم بابل در مجلس یازدهم هم بر لزوم حمایت مستقیم دولت از مرکز تولید و پرورش مرغ لاین بابلکنار تاکید کرد و نسبت به واگذاری این مجموعه به بهانه فرسودگی انتقاد کرد و گفت: این موضوع و مباحث مطرح شده چندان مورد قبول نیست.

علی کریمی‌فیروزجایی از تولید افزون بر ۵۰ نسل مرغ لاین در مجتمع بابلکنار خبر داد و افزود: این مرکز سالانه ظرفیت تولید ۲ میلیون گوشت و ورود آن به زنجیره غذایی کشور را دارد که اقدامی درخور به شمار می‌رود.

کریمی از مرغ لاین و اجداد به‌عنوان کالای استراتژیک در شرایط تحریم نام برد و تصریح کرد: دولت و مشخصا وزارت جهادکشاورزی باید با حمایت عملی از این مرکز برای خودکفایی و استقلال تولید محصولات غذایی گام جدی بردارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت وابستگی کشورمان به خارج در تامین مرغ گوشتی قطع خواهد شد، گفت: سرمایه‌گذاری برای نوسازی و بازسازی تجهیزات مرکز تولید و پرورش مرغ اجداد بابلکنار ضروری و کم توجهی و غفلت در این زمینه را موجب بروز خسارت هنگفت و غیرقابل جبران خواهد شد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.