نابودی صنعت فولاد با ابلاغیه های غیرکارشناسانه وزارت صمت

Print Friendly, PDF & Email

نابودی صنعت فولاد در سال جهش تولید با ابلاغیه های غیرکارشناسانه وزارت صمت مبنی بر محدود کردن صادرات شمش فولادی دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر : 4345
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اردیبهشت 1399 - 10:58
نابودی صنعت فولاد با ابلاغیه های غیرکارشناسانه وزارت صمت
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از  نبض بازار ، با نامگذاری سال جدید به نام جهش تولید حجت بر همه تمام شد یا حداقل اینطور به نظر می رسید اما اتخاذ برخی تصمیمات در وزارت صنعت کاملا روبروی این مسئله خود را نشان می دهد. گرهی که این روزها در بازار فلزات به خصوص فولاد مشاهده می کنیم ناشی از اصرار به پیاده سازی قوانینی است که نتیجه آن جز حرکت در مسیر نابودی صنعت فولاد کشور نخواهد بود. در جدیدترین گزارش مرکز پژهش های مجلس بیان شده که صنعت فولاد کشور بین انقلاب دوم و سوم صنعتی قرار دارد که با توجه به با توجه به عرضه و تقاضا و همچنین برون یابی سایر زیرساخت ها و نیازمندی های تولید مانند آب، برق، گاز، فناوری و غیره است. بنابراین طرح جامع فولاد کشور، برنامه و راهبرد مشخصی برای انقلاب صنعتی چهارم ندارد. این مسئله در شرایطی اتفاق می افتد که اگر به بروز اتفاقات چند وقت گذشته در بازار فلزات نگاهی مختصر بیندازیم به خوبی مشخص می شود که رد پای وزارت صمت در آشفتگی و بلاتکلیفی فعالان این بازار بسیار زیاد است. نابودی صنعت فولاد با وجود تصمیمات وزارت صمت دور از تصور نیست.تنها با بررسی آخرین ابلاغیه این وزارتخانه به خوبی عیان می شود که دست تولید کنندگان فولاد برای زنده نگه داشتن این صنعت خالی است زیرا اسلحه وزارتخانه متبوعشان پر است. تصمیم گیری درباره شمش که پایه و اساس قیمت گذاری زنجیره فولاد است این مسئله را بیش از همه چیز رونمایی می کند:

متن دستورالمعل جدید کمیته تنظیم بازار در خصوص شمش به این شرح است:

  1. الزام عرضه حداقل ۶۰ درصد از حجم کل تولید سالانه شمش در بازار داخلی از طریق بورس کالا
  2. برنامه‌ریزی برای ۲۵ درصد جهت صادرات و ۱۵ درصد مابقی هم با هماهنگی وزارت صمت در زمان مقتضی تصمیم گیری خواهد شد.
  3. فروش شمش خارج از بورس کالا ممنوع
  4. عدم رعایت عرضه منظم شمش، تنبیه ناظم بازار را در پی خواهد داشت.
  5. الزام معرفی واحد‌هایی که عرضه‌های تکلیفی را رعایت نمی‌کنند به دستگاه‌های ذیربط توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان
  6. تعیین نرخ پایه عرضه شمش در بورس کالا معادل با ۸۳ درصد میانیگن هفتگی نرخ ارز نیمایی (سامانه ir) ضربدر میانگین نرخ شمش فوب صادراتی ایران
  7. حداکثر سقف رقابت شمش در بورس کالا ۱۲ درصد از نرخ پایه

جهش تولید توجه به همه ویژگیهای تولید از جمله صادرات است که با درنظر گرفتن ۲۵ درصد تولیدات شمش برای صادرات عملا سنگ بزرگی جلوی راه تولید کنندگان می افتد. در این باره رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: دو سوم شمش فولاد تولیدی مازاد بر نیاز داخلی است که با این توضیح باید از کارشناسان این وزارتخانه پرسید با چه متر و معیاری روی ۲۵ درصد صادرات این محصول تأکید دارند در حالیکه ظرفیت بیشتری در این باره مهیاست؟ حرکت در مسیر انقلاب صنعتی چهارم با محدود کردن صادرات و در نظر نگرفتن تبعات آن با چنین شرایطی امکان پذیر نیست و طبیعتا باید از مسیر رفته برگشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.