تشخیص زودرس بیماری آلزایمر

Print Friendly, PDF & Email

محققان اعلام کردند آزمایش خون، پروتئینی که به تشخیص بیماری آلزایمر کمک می کند را قبل از بروز علائم تشخیص می‌دهد.

کد خبر : 4955
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 مرداد 1399 - 15:27
تشخیص زودرس بیماری آلزایمر
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر : دو دهه یا بیشتر از پیدایش علائم، پلاک‌های پروتئینی چسبنده بنام آمیلوئید در مغز افرادی که بعداً با بیماری آلزایمر تشخیص داده شده اند، شکل می گیرند. تحقیقات جدید نشان می دهد همانطور که پلاک های آمیلوئید در مغز شکل می گیرند؛ سطح یک پروتئین خاص در خون افزایش می یابد.

راندال جی باتمن، استاد ارشد روانشناسی دانشگاه واشنگتن اعلام کرد که یافتن یک گونه پروتئین تاو منحصر به فرد با تغییرات ناشی از پلاک‌های آمیلوئید نزدیک است به شناسایی و پیش بینی افرادی که احتمالاً به آلزایمر مبتلا خواهد شد، کمک می کند.

این مطالعات تحقیقاتی، از جمله یافتن روش های درمانی جدید و همچنین بهبود تشخیص در کلینیک را با یک آزمایش خون ساده، بسیار تسریع خواهد کرد.

بیماری آلزایمر دارای یک مرحله خاموش است که دو دهه یا بیشتر طول می کشد و طی آن پلاک های آمیلوئید به آرامی در مغز جمع می‌شوند؛ بدون اینکه باعث ایجاد مشکلات شناختی آشکاری شوند.سال‌هاست که محققان به دنبال راهی آسان و مقرون به صرفه برای شناسایی افراد در مرحله به اصطلاح پیش بالینی هستند به گونه ای که پس از تهیه داروهای موثر، می توان آنها را درمان کرد.

برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (PET) می تواند افراد مبتلا به پلاک های آمیلوئید را شناسایی کند؛ اما آنها بسیار وقت گیر و گران هستند تا به طور گسترده برای غربالگری یا تشخیص استفاده شوند. محققان در حال حاضر مشغول آزمایش خون آمیلوئید هستند که نشان از قول متمایز کردن افراد مبتلا به آمیلوئید در مغز از افراد بدون آن دارد.

نیکلاس بارتلیمی مربی عصب شناسی و همکاران وی فهمیدند که پروتئین متفاوتی از آلزایمر (تاو) نیز ممکن است برای شناسایی افراد با پلاک های آمیلوئید در مغز، مفید باشد.

بارتلی و باتمن پیش از این فهمیده بودند که افراد دارای پلاکهای آمیلوئید تاو مغز و طناب نخاعی آن ها را احاطه کرده است. نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی نیاز به شیر نخاعی دارد که برخی از شرکت کنندگان تمایلی به انجام آن ندارند اما پروتئین های موجود در مایع مغزی نخاعی می توانند در خون ریخته شوند که به دست آوردن آن راحت تر است.

اگر این اشکال خاص تاو در خون یک فرد یافت شود، آنها استدلال می‌کنند که فرد عواقب پلاک های آمیلوئید در مغز خود را دارد.

برای ارزیابی این احتمال، محققان نمونه ۳۴ خون و اسکن مغزی از ۳۴ نفر شرکت کننده را در مرکز تحقیقات بیماریها تجزیه و تحلیل کردند.

۱۹نفر از شرکت کنندگان هیچ آمیلوئید در مغز خود نداشتند، پنج نفر دارای آمیلوئید بودند اما علائم شناختی نداشتند و ۱۰ نفر از آنها دارای علائم آمیلوئید و شناختی بودند.

محققان از یک تکنیک معروف به طیف سنجی جرمی برای شناسایی و اندازه گیری اشکال مختلف تاو در نمونه های خون استفاده کردند. آنها دریافتند که سطوح نوعی از تاو معروف به «phosphorylated tau 217» با وجود پلاکهای آمیلوئید در مغز ارتباط دارد. افراد مبتلا به آمیلوئید در مغز خود دو تا سه برابر بیشتر از پروتئین موجود در خون خود را نسبت به افراد بدون آمیلوئید دارند. این سطوح بالا حتی در افرادی که علائم نزول شناختی نداشتند مشهود بود.

محققان برای تأیید یافته های خود، تجزیه و تحلیل را در یک گروه جداگانه از ۹۲ نفر تکرار کردند: ۴۲ نفر بدون آمیلوئید، ۲۰ نفر با آمیلوئید اما بدون علائم شناختی و ۳۰ مورد با آمیلوئید و علائم بودند.

سطح phosphorylated tau 217 در خون با وجود آمیلوئید در مغز با دقت بیش از ۹۰درصد در ارتباط است. هنگامی که محققان فقط به افراد فاقد علائم شناختی توجه کردند میزان این نوع پروتئین در مراحل اولیه بدون علامت بیماری آلزایمر از افراد سالم با دقت ۸۶ درصد متمایز بود.

بارتلیمی اعلام کرد این فقط مطالعه‌ای اکتشافی است، اما فکر می‌کنیم phosphorylated tau 217 یک هدف امیدوار کننده برای آزمایش زودرس تشخیصی باشد.

وی افزود حتی بین افرادی که از نظر شناختی عادی بودند، تفاوت زیادی بین گروه های مثبت آمیلوئید و آمیلوئید منفی وجود دارد. ما در این مطالعه مجبور به استفاده از حجم زیادی از خون هستیم اما در تلاشیم تا میزان آن را کاهش دهیم. هنگامی که ما روش تهیه و تمرکز نمونه را بهبود بخشیم، به آزمایش خون مبتنی بر تاو نزدیکتر می‌شویم که می تواند افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل آلزایمر را قبل از بروز علائم شناسایی کند. این تحقیقات در ژورنال « Journal of Experimental Medicine » منتشر شده است.

منبع : ایسکا نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.