قیمت دلار پس از انتخابات امریکا

Print Friendly, PDF & Email

در ماه‌های اخیر و شرایط کرونایی درآمدهای نفتی دولت به خاطر کاهش شدید قیمت نفت و نبود تقاضا بسیار کم شده است. صادرات نفت ایران بر اساس پیش‌بینی‌ها روزانه چیزی بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار بشکه نفت است که با احتساب هر بشکه ۴۰دلار روزانه ۱۲میلیون دلار و سالانه فقط حدود ۵ میلیارد دلار نصیب دولت می‌کند.

کد خبر : 5467
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 شهریور 1399 - 15:00
قیمت دلار پس از انتخابات امریکا
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر : در این میان اگر ایران بتواند کل این مبالغ را بازگرداند، باز هم  این رقم، رقم قابل توجهی نیست و  در واقع دولت که بزرگترین توزیع کننده ارز در بازار بود، در حال حاضر توان بالایی برای توزیع ارز ندارد.

این در شرایطی است که ارز قابل توجهی در سایر کشورها مسدود شده است و کشور هایی مانند عراق ۵ میلیارد دلار , کره جنوبی ۸ میلیارد دلار و دیگر کشورها نیز مبالغ گزافی از درآمد های نفتی ایران را در حساب های خود بلوکه کرده اند و نه اصل آن را پس می‌دهند و نه به‌جایش کالایی به ایران می‌دهند.

از آن‌سو صادرکنندگان خصوصی و خصولتی نیز با توجه به بسته شدن مرزها و کاهش شدید تقاضا در بازارهای جهانی با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند و در صورت انتخاب مجدد ترامپ به‌نظر نمی‌رسد که نرخ ارز از محدوده ۲۰ تا ۲۵ هزارتومان کمتر شود.

در بهترین حالت و حتی در صورت برداشته شدن تحریم‌ها پس از انتخابات امریکا نرخ ارز کمتر از ۱۵هزار تومان نخواهد شد. چرا که در سال‌های اخیر جریان نقدینگی به جای حرکت به سمت تولید، وارد بازارهای سوداگری ارز، طلا، مسکن و خودرو شده است و این موضوع باعث کاهش بهره‌وری و کاهش ارزش پول ملی و همچنین کاهش تولید ناخالص داخلی شده است.

نکته قابل ذکر دیگر این است که با نرخ ارز ۲۰ هزار تومان قدرت خرید خانوار کاهش داشته است و عموم مردم فقط توانایی خرید مایحتاج اصلی را دارند. گفتنی است که در حال حاضر فروش کالاهای خارجی که با ارز ۲۰ هزار تومان وارد کشور شده اند تا ۹۰% کاهش داشته است.

در این شرایط به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت می‌تواند با ارائه مشوق‌های صادراتی باعث ورود بیشتر ارزهای صادراتی شود و از آن‌سو با جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، بانک مرکزی ایران را در زمینه کنترل نرخ ارز یاری نماید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.