قیمت دلار سقوط می‌کند؟

Print Friendly, PDF & Email

برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که ریزش قیمت دلار در بازار ادامه‌دار خواهد بود و حتی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها تا کف ۲۲ و ۲۳ هزار تومان نیز پایین می‌آید.

کد خبر : 5535
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهریور 1399 - 12:00
قیمت دلار سقوط می‌کند؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، در حالی در روز گذشته بازار دلار سقف قیمتی ۲۷ هزار تومان را تجربه کرد که بلافاصله با تصمیمات بانک مرکزی، ریزش قیمت‌ها در بازار آغاز شد و قیمت دلار ریخت.

افزایش قیمت دلار تا ۲۶ هزار تومان در شرایطی است که گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون دلار با افزایشی در حدود ۱۲ هزار تومان روبه‌رو شده است و در این میان، برخی از جریان‌های بازار، از هدایت قیمت‌ها به ارقامی بالاتر صحبت می‌کنند. به عبارتی، سفته‌بازان و دلالان در بازار و نیز در فضای مجازی، تحرکات برای قیمت‌سازی را بالا برده بودند.

اما با تصمیمات اخیر بانک مرکزی و ریزش دیروز عصر قیمت دلار، فعالان اقتصادی معتقدند که ریزش قیمت دلار آغاز شده است؛ چراکه اقدامات مهمی همچون از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، برداشتن سقف قیمت در سامانه نیما و همچنین صرافی‌های بانکی، باعث شد بازار تا حدی تحت کنترل در آید.

ریزش قیمت دلار ادامه خواهد داشت؟

در این میان، برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که ریزش قیمت دلار در بازار ادامه‌دار خواهد بود و حتی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها تا کف ۲۲ و ۲۳ هزار تومان نیز پایین می‌آید.

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با پیش‌بینی کاهش قیمت دلار حداقل تا ۲۳ هزار تومان، اظهار کرد: با ورود جدی بازارساز به بازار و برداشتن سقف دلار نیمایی و کاهش آربیتاژ قیمتی صرافی ملی و بازار، نوید دیدن روند کاهشی قیمت ارز در بازار متصور است.

وی با بیان این‌که این شرایط به نفع صادرکننده و به ضرر دلالان تمام خواهد شد، افزود: البته با توجه به شرایط اقتصادی کشور، چشم‌اندازی که در آینده از قیمت دلار وجود دارد، افزایشی است؛ مگر این‌که اتفاقاتی در حوزه سیاسی یا بورس بیفتد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پاسخ به این پرسش که کاهش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: تا زمانی که قیمت دلار به کف ۲۲ و ۲۳ هزار تومان برسد، قیمت‌ها نزولی خواهد بود. البته سیاست‌گذار باید این نکته را در نظر گیرد که در صورت عدم رشد پول و خروج بیشتر پول‌های بورسی، روند قیمت‌ها در بازار ارز مجددا صعودی می‌شود که برای این موضوع باید به سرعت فکری شود.

شریعتی با بیان این‌که عاقبت خروج پول از بورس، افزایش حبابی دلالی دلار، خودرو و ملک است، در پاسخ به این پرسش که کف مقاومتی دلار چقدر است، تصریح کرد: ۲۳ تا ۲۳ هزار تومان، کف مقاومتی قیمت دلار خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما به دولت برای کنترل قیمت ارز چیست، متذکر شد: حذف سریع ارز ۴۲۰۰ تومانی و تسهیل بازگشت ارز صادرکنندگان، در کنترل قیمت ارز بسیار موثر خواهد بود.

بانک مرکزی به وظایف اصلی خود عمل کند

علی‌اصغر سمیعی، رییس اسبق کانون صرافان نیز در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ ارز پایین می‌آید، گفت: هیچ امری غیرممکن نیست، حتی پایین آمدن قیمت‌ها، ولی هر اتفاقی نیاز به دلیل دارد.

وی افزود: همان طور که عرض کردم، بالا رفتن قیمت ارز دلایل خود را دارد، پس پایین آمدن قیمت هم اگر بخواهد به طور واقعی اتفاق بیافتد، دلایل خود را می طلبد، که در قدم اول می‌باید دلایل بالا رفتن برطرف شود.

رئیس اسبق کانون صرافان تاکید کرد: بانک مرکزی باید به دو وظیفه اصلی خود عمل کند، اول دلایلی که باعث بالا رفتن نرخ ارز شده را رفع کرده و باعث ثبات بازار شود، و در وهله دوم با تنظیم نرخ بهره، باعث ایجاد شغل و کم شدن نرخ بیکاری در کشور شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.