سود سالانه بانکی از سود ماهانه رقیبان هم عقب ماند / نگاه مردم به وضعیت سود سپرده

Print Friendly, PDF & Email

درحالی که در شش ماه اول سال جاری بورس ۲۳۲ درصد، سکه ۱۱۸ درصد، طلا ۱۰۱ درصد و دلار ۷۹درصد سوددهی داشته‌اند، نرخ سود سالانه بانکی همچنان ۱۶ درصد است. آیا وقت افزایش سود سپرده بانکی نرسیده است؟ مخاطبان تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ می‌دهد.

کد خبر : 5624
تاریخ انتشار : شنبه 29 شهریور 1399 - 8:30
سود سالانه بانکی از سود ماهانه رقیبان هم عقب ماند / نگاه مردم به وضعیت سود سپرده
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، درحال حاضر کارشناسانی از جمله بهاءالدین حسینی هاشمی پیشنهاد می‌کنند که نرخ سود بانکی حداقل تا اندازه تورم افزایش پیدا کند تا بانک‌ها موفق به جذب سپرده بیشتر و ممانعت از حرکت نقدینگی به سوی سایر بازارها شود.

این درحالی است که به نظر کارشناسانی از جمله کامران ندری، سیاستگذار نه تنها اقدامی برای جذب سپرده‌ها نکرده است بلکه با افزایش پایه پولی و آسانتر کردن خلق پول برای بانک‌ها، تمایل آن‌ها به جذب سپرده‌ را کمتر هم کرده است.

دست آخر هم نتیجه این شده است که امسال رکورد خلق پول دهه ۹۰ شکسته شده و نسبت پول به نقدینگی به ۱۹ درصد رسیده است.

به اعتقاد کارشناسانی از جمله میثم خسروی تبدیل دائم بخش بیشتر نقدینگی به پول از جایی آغاز شد که نرخ بهره بانکی منفی به آن داده شد. چرا که در این حالت طبیعتا سپرده‌ها به سمتی می‌رود که بتواند ارزش خود را حفظ کند و سود کسب کند. خروجی این ماجرا هم التهاب در بازار دارایی‌ها است. علاوه بر این وقتی ترکیب نقدینگی به نفع پول تغییر می‌کند می‌تواند تورم‌زایی بالاتری داشته باشد چون سرعت گردش آن بالاتر است.

التهاب این روزهای بازارها و نظرات مردم درباره میل آن‌ها بر سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی بر این گفته‌ها صحه می‌گذارد. در ادامه تعدادی از نظرات را می‌خوانید:

« دولت هرجا گفت سرمایه گذاری کنید و هرجا گفت سرمایه گذاری نکنید. شما بر عکس عمل کن سود تو همونه. روحانی: بورس جای سرمایه گذاری است. طلا و دلار جای سرمایه گذاری نیست»

«وقتی تو دنیا ومخصوصا در ایران تورم ورکود است به خاطر کرونا عقل سالم می‌گوید طلا بهترین سرمایه‌گذاری است»

« روحانی گفت طلا و دلار جای سرمایه گذاری نیست بورس خوبه و چند روز دیگر روحانی گفت دولت داره در طلا سرمایه‌گذاری عظیمی میکنه از اونجایی که این‌ها هرچی بگویند باید برعکسش رو عمل کرد من میرم وطلا می‌خرم وقطع دارم طلا رشد می‌کنه»

«تنها بازاری که هم جا برای رشد داره حالا حالاها هم نقدشوندگی خیلی بالایی داره طلاست اصلا تنها چیزی که نقد خود طلاست»

تحلیل مردم از وضعیت سود بانکی

اما تحلیل مردم از عقب‌ماندگی سود بانکی نسبت به بازدهی سایر بازارها چیست؟ در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان در این باره آمده است:

« آن اقتصادان‌های که با نظریه پردازان باعث کاهش سود بانکی شده باید جوابگو باشند که با کم کردن سود سپرده‌های مردم‌ هم ارزش پول ملی را از بین بردند وهم گرانی وتورم بلایی سر خانواده آورد که توانایی حرکت ندارند»

« افزایش نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ رشد حاشیه سود کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و کسب و کارها باشه در غیر این صورت سرمایه‌ها از کار تولیدی به سمت سپرده‌گذاری در بانک روانه خواهد شد و در چند سال آینده در کنار زیان‌ده شدن مجدد بانک‌ها و وقوع اثر شلاقی مجددا تورم شارپی خواهیم داشت. در حال حاضر و با توجه به اینکه ورود و فعالیت در هر کار تولیدی ریسک‌های زیادی به‌همراه دارد و اکثر کسب و کا‌ها به سمت ورشکستگی می‌روند افزایش نرخ سود بانکی سرعت رکود و ورشکستگی را شتاب می‌دهد. دولت دو انتخاب دارد، یا باید تورم را قبول کند و با اصلاح سیاست‌های اقتصادی به دنبال کاهش پیوسته و بلند مدت نرخ تورم باشد یا با بالا بردن نرخ سود بانکی رکود و از بین رفتن مشاغل را شاهد باشد»

« تمام مشکلات کشور ما از تولید پول سود بدون تولید و خدمات است که منجر به تورم می شود. لطفا از افزایش سود بانکی حمایت نفرمایید حتی اگر نیم درصد باشد»

« در زمینه اقتصاد باید با توجه به شرایط سرمایه‌گذاری کرد. جایی که بانک سود یک درصد می‌دهد تورم منفیه یا مثلا زیر یک درصد هست. نرخ سود در ایران حتی یک درصد هم نیست، یعنی شانزده درصد سود میدن اما تورم پنجاه شصت درصد هست. یعنی شونزده تومان می‌دن شصت تومان ازت می‍گیرن»

« سود بانکی باید به حدی بالا بره که سپرده‌گذار در پایان سال ضرر نکند. در ایران چون پول بیشتر در دلالی و واسطه‌گری استفاده میشه هیچوقت قیمت مسکن ،ارز و طلا رو به کاهش نمیره، در عوض با بالا بردن سود بانکی پول‌های بی مصرف از بازار دلالی جمع و راهی بانک‌ها شده و در جهت وام دهی به کارخانجات، تولیدی ها و… استفاده و باعث رونق اقتصادی می‌شود از طرفی کمبود شدید سرمایه بانک‌ها تامین میشه و مشکلات مالی کشور تا حدی بر طرف می‌شود»

« سود بانکی در درجه اول نیست چون اگر سود هم بشود چهل وچهار درصد شما باید پولت را مدت دار تحویل بانک بدی خوب بعد چند ماه چون بانک می‌خواهد این پول رابه تولید کننده وام بدهد تولیدکننده هم باید چهل وچهار درصد را بدهد مبلغی سود به بانک پرداخت کند خوب او هم می‌کشد روی کالایی که تولید می‌کند باز تورم می شود. هشتاد درصد کسانی که از بانک سود می‌گیرند ضرر می‌کنند »

«متاسفانه هرموقع به سود بانکی بند می‌کنند همین اوضاع می‌شود و خدایی سود بانکی با آین تورم هم خوانی دارد؟ نه. بابا یک کمی به فکر سود بانکی باشید خیلی پایین هست. هیچ هم خوانی با تورم ندارد»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.