چرا مسیریاب‌های داخلی جایگزین «ویز» نشدند؟ / تداوم نارضایتی‌ها از «نشان» و «بلد»

Print Friendly, PDF & Email

با وجودی که چند سالی از فیلترینگ اپلیکیشن «ویزم» در کشور می‌گذرد؛ هنوز برخی کاربران استفاده از آنها را به مسیریاب‌های ایرانی ترجیح می‌دهند؛ آیا بلد و نشان می‌توانند جای این اپ را در گوشی تلفن همراه ایرانیان بگیرند؟

کد خبر : 5693
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 شهریور 1399 - 14:00
چرا مسیریاب‌های داخلی جایگزین «ویز» نشدند؟ / تداوم نارضایتی‌ها از «نشان» و «بلد»
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، اپلیکیشن مسیریاب ویز یک بار در سال ۹۶ فیلتر و پس از مدتی رفع فیلتر شد. اما حداقل از سال ۹۷ تاکنون بهره‌گیری از این اپ در ایران بدون استفاده از فیلترشکن ممکن نیست. از آن زمان تاکنون، چند تیم ایرانی روی ارائه اپلیکیشن‌های مسیریاب فعالیت کردند یا می‌کنند؛ ماجرا از تلاش دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای ارائه «دال» آغاز شد که موفقیت چندانی به دست نیاورد.

بعدها نام‌های دیگری هم در این اکوسیستم شنیده شدند از جمله سپهر، ایرانی مپ، رایا و نما، اما شاید معروف‌ترین آنها «بلد» و «نشان» باشند؛ اولی را تیم هزاردستان (ارائه‌‌کننده کافه بازار و سایت دیوار) و دومی را شرکت سازه‌های اطلاعاتی راژمان ارائه کرده است.

کدام‌یک کاربر بیشتری دارند؟

بلد و نشان، هر دو خود را در پرنصب‌ترین اپلیکیشن مسیریاب ایرانی دانسته‌اند؛ اما در برخی از مارکت‌های عرضه انواع اپ‌ها، کفه ترازو به نفع اولی سنگین‌تر است. برای مثال نشان در کافه بازار سه میلیون نصب فعال و در مایکت و پلی استور به ترتیب ۸۰۰ هزار و بیش از یک میلیون دانلود داشته است. در حالی که کاربران، بلد را از کافه بازار ۴ میلیون بار و از پلی استور بیش از پنج میلیون بار نصب کرده‌اند.

با وجود این، به نظر می‌رسد مسیریاب نشان، حضور فعال‌تری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دارد. این تیم مشهدی، به تناوب آمارهایی را از فعالیت خود منتشر می‌کند. اخیرا نیز جواد عامل، مدیرعامل شرکت سازه‌های اطلاعاتی راژمان در گفتگویی، محصول مسیریاب شرکت خود را پرنصب‌ترین اپ ایرانی این اکوسیستم دانسته است.

ائ با وجود اشاره به اینکه این شرکت با فیلتر شدن ویز به فکر ارائه اپ مسیریاب افتاده، تاکید کرده است که با این اقدام موافق نیست؛ کاربر باید در فضای رقابتی اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کند و «نشان» نمی‌خواهد عاقبتی چون خودروی ملی داشته باشد. عامل همچنین در مورد نگرانی‌های کاربران در مورد اطلاعات هویتی خود، مدعی شده است که جای هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد. به گفته او، این اپ مسیریاب، هنوز به درآمدزایی نرسیده است و با سرمایه‌گذاری، اداره می‌شود (پیوست).

ویز یا مسیریاب ایرانی؟

با وجود فیلترینگ مسیریاب ویز در ایران، برخی از کاربران هنوز استفاده از این اپ را به نمونه‌های ایرانی آن ترجیح می‌دهند یا در صورت استفاده از هر دو، به ویز اطمینان بیشتری دارند. نظرهای برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را در این مورد در ادامه می‌خوانید:

– ویز رو نمی‌تونم به خاطر فیلترشکن استفاده کنم به همین دلیل اپ‌های ایرانی رو نصب کردم. بلد گاهی بین مسیر قطع می‌شود و پیش آمده که هر چه صبر کردم درست نشده و مجبور شدم از نشان استفاده کنم که به نظرم اپ بهتری است. اما نشان هم ایراداتی دارد مثلا اینکه مسیرهای طولانی را انتخاب می‌کند و بعد می‌فهمی مسیر کوتاه‌تر و بهتری وجود داشته. کلا چندان قابل اعتماد نیست.

– من برای اپ‌های مسیریاب از ویز استفاده می‌کنم یا بلد. اعتماد بیشتری به ویز دارم. تا به حال چند بار با بلد مسیر را اشتباه رفتم. ویز خیلی مطمئن‌تره و می‌دونی که مسیر را اشتباه نشون نمی‌ده. ایراد بزرگ بلد این هست که بعضی مسیرهای بن‌بست رو تشخیص نمی‌ده. شده که من را به کوچه‌ای هدایت کرده که آخر آن نرده کشیده بودند اما ویز اینجور بن‌بست‌ها را هم تشخیص می‌ده. از یه طرف دیگه درسته که هم ویز و هم بلد خیلی قبل از اینکه به زمان تغییر مسیر برسی، اعلام می‌کنن ولی ویز مدام تکرار و یادآوری می‌کنه که راننده فرصت داشته باشه به سمت اون مسیر تغییر جهت بده و در لحظه، آماده باشه ولی بلد خیلی تکرار نمی‌کنه و زمانی اعلام نهایی رو می‌کنه که خیلی وقت‌ها آدم خروجی را رد کرده و نمی‌تونه تغییر مسیر بده. ولی حسن بلد این هست که محدوده طرح رو مشخص می‌کنه و وقتی مقصدت رو می‌زنی اعلام می‌کنه. یک حسن دیگه هم داره که همیشه کاربردی نیست ولی گاهی به درد می‌خوره؛ مثلا ویز فقط می‌گه یادگار ولی بلد می‌گه یادگار جنوب که این، احتمال خطا رو کمتر می‌کنه. ولی به هر حال ویز تا آخرین لحظه، آدرس درست رو می‌گه و کم پیش می‌یاد که آدم اشتباه بره در نهایت. کلا من اعتماد بیشتری بهش دارم و مطمئن هستم که مسیر اشتباه بهم نشون نمی‌ده. ولی گاهی به خاطر فیلتر بودن ویز مجبور می‌شم از بلد استفاده کنم و در مجموع هم نمی‌تونم بگم ناراضی هستم.

– من خودم فقط ویز رو دارم که هنوزم به مراتب خیلی بهتر از بلد و نشانه. هر وقت که مجبور می‌شم اسنپ یا تپ سی بگیرم، می فهمم هیچ کدوم به خوبی ویز نیستن. ویز مسیریابی رو بهتر می‌شناس و وضعیت ترافیک ها رو، واقعا زودتر به مقصد می رسم. منتها اخیرا راننده ها می گن ویز رو که راه می‌ندازن، چون با فیلترشکنه خود نرم افزار اسنپ یا تپ سی درست کار نمی کنه و محض همین با اونا کار می کنند. نمی دونم راس می گن یا نه. یه نکته دیگه هم که می گن اینکه ویز طرح رو نمی شناسه.

– من معمولا از ویز برای مسیریابی استفاده می‌کنم. مسیرها رو دقیق‌ می‌گه و در مواقع ترافیک، راه های خلوت‌تر رو هم پیشنهاد می‌ده. بعد هم اینکه همون اول مسیر وقتی اینترنت وصل باشه و مقصد رو مشخص کنی، دیگه قطع نمی شه نرم افزار معمولا. البته خیلی کم برای من پیش اومده که مسیر رو اشتباه نشون بده که تصحیح کرده در نهایت. ایراد بزرگش اینه که وقتی ویز روشنه خیلی اینترنت و باطری استفاده می‌کنه.

– من کلا از اپ‌های ایرانی استفاده نمی‌کنم. ویز هم چون فیلتره مشکلاتی داره. معمولا از گوگل‌مپ استفاده می‌کنم.

– من خیلی با ویز کار نکردم ولی مدل نمایش مسیرها در نشان مثل مثل ویز هست. گفتارش خوبه و تغییرات کوچه ها تقریبا به روزه. مسیریابی اش اشکلاتی داره ولی در مجموع راضی کننده است. در این زمینه مثل گوگل مپ می مونه و هر دو اشکالاتی دارن. چون نشان، بومی هست بعضی نقاط و مکان‌ها رو بهتر نمایش می ده مثل پلیس + ۱۰ و مراکز بهداشت ولی روی گوگل مپ ممکنه هر چیز مشابهی رو نشون بده. یا مثلا وقتی همین کرونا شایع شد، سریع اطلاعاتی رو اضافه کرد و اینجور خدماتش بهتره. تا جایی که من می‌دونم تیم خوبی هم داره که دارن روی الگوریتم و نرم افزارشون به صورت جدی کار می‌کنند.

حمایت با فیلترینگ؟

در فضای مجازی نیز مسیریاب‌های ایرانی منتقدان و طرفدارانی دارند. برخی از کاربران به فیلترینگ اپ‌های خارجی برای حمایت از تیم‌های ایرانی (به ویژه اجبار رانندگان اسنپ و تپسی به استفاده از اپ‌های داخلی) و کپی‌کاری ضعیف آنها انتقاد کرده‌اند.

گروهی نیز به برخی ایردات مسیریابی که از آن استفاده می‌کنند، اشاره کرده‌اند؛ برای مثال هدایت از مسیرهای شلوغ و نادرست، تلفظ اشتباه اسامی برخی خیابان‌ها، تشخیص ندادن برخی مسیرهای بن‌بست یا یک‌طرفه و تخمین نادرست زمان.

اما تعدادی از کاربران نیز عملکرد مسیریاب‌های ایرانی را بالاتر از حد انتظار خود دانسته‌اند و نوشته‌اند که استفاده از این اپ‌ها، تجربه بدی برای آنها نبوده است.

برخی کارشناسان معتقدند، اگر در این مورد نیز مانند موارد مشابه دیگر، مسیر حمایت از محصولات داخلی از فیلترینگ نمونه‌های خارجی نمی‌گذشت، شاید آنها تاکنون اعتماد کاربران بیشتری را به خود جلب کرده بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.