برنده بازی طلا و دلار کدامند؟

Print Friendly, PDF & Email

افزایش نااطمینانی در برخی از کشورهای اروپایی سبب شده است تا تقاضای دلار به‌عنوان مقصدی امن برای سرمایه‌ها افزایش پیدا کند. همین موضوع از طرفی سبب ‌شد تا طلا در روزهای گذشته با یک اصلاح قیمتی گسترده روبه‌رو شود، به همین دلیل احتمال این موضوع که طلا مجددا مانند روز دوشنبه قیمت‌های پایین‌تر از مرز ۱۹۰۰ دلاری را تست کند، دور از دسترس نیست.

کد خبر : 5761
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 مهر 1399 - 19:00
برنده بازی طلا و دلار کدامند؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، ارزش اونس در روز سه‌شنبه با کاهش مواجه شد. این در حالی بود که روز دوشنبه ارزش این فلز ارزشمند با کاهش شدید تقریبا ۲ درصدی روبه‌رو شد و برای ساعاتی به زیر مرز مهم ۱۹۰۰ دلاری رسید.

طلا در روز دوشنبه نوسانی ۷۲دلاری داشت و پایین‌ترین قیمتی که برای آن به‌ثبت رسید ۱۸۸۳ دلار بود. اما نهایتا طلا توانست اندکی از این ریزش قابل‌توجه را جبران کند و روز سه‌شنبه بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری باقی بماند. در هفته‌های گذشته عمده‌ترین علت شک و تردید طلا، طناب‌کشی قیمتی این پناهگاه امن داریی با دلار آمریکا است.

در حقیقت این دو بازار این روزها به بازیگران اصلی تبدیل شده‌اند که سقوط یکی از آنها با افزایش دیگری همراه است.

شاخص دلار در روز گذشته تا مرز ۹/ ۹۳ واحدی بالا رفت که این مقدار بالاترین ارزش دلار در بیش از یک‌ماه اخیر در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی است.

یکی از دلایل اصلی افزایش ارزش دلار نگرانی مجدد در اروپا از افزایش تعداد بیماران کرونایی در برخی از کشورهای این قاره است. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران در انتظار هستند تا ببینند جرومی پاول در سخنان خود در کنگره آمریکا چه سیگنالی به بازارها مخابره خواهد کرد.

در حال‌حاضر سرمایه‌گذاران در مورد اینکه آیا بسته‌های حمایتی بیشتری در راه خواهد بود یا خیر دچار شک و تردید هستند. در صورتی‌که جواب این سوال مثبت باشد طلا می‌تواند به پیشروی ماه‌های گذشته ادامه دهد، در حالی‌که تصویب بسته‌های جدید انبساطی ضدکرونا خبر خوبی برای دلار آمریکا و سرمایه‌گذاران آن نخواهد بود.

دلار روی موج نگرانی در اروپا

تحلیلگران دلیل اصلی افزایش ارزش دلار آمریکا را خاصیت پناهگاه‌بودن اسکناس آمریکایی عنوان کرده‌اند. موضوعی که به دلیل افزایش نگرانی‌ها و احتمال اعمال قرنطینه مجدد در برخی از کشورهای اروپایی رخ داده است.

افزایش نااطمینانی در برخی از کشورهای اروپایی سبب شده است تا تقاضای دلار به‌عنوان مقصدی امن برای سرمایه‌ها افزایش پیدا کند. همین موضوع از طرفی سبب‌شد تا طلا در روزهای گذشته با یک اصلاح قیمتی گسترده روبه‌رو شود، به همین دلیل احتمال این موضوع که طلا مجددا مانند روز دوشنبه قیمت‌های پایین‌تر از مرز ۱۹۰۰ دلاری را تست کند، دور از دسترس نیست.

پاول در کنگره

در حال‌حاضر مهم‌ترین موضوعی که نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است، موضوع بسته‌ مالی‌حمایتی جدید است. شک و تردیدهای زیادی در حال‌حاضر در مورد تصویب بسته جدید وجود دارد. یکی از اتفاقاتی که می‌تواند اطلاعات بیشتری در این مورد در اختیار بازارها قرار دهد، سخنرانی پاول در کنگره است؛ پاول قرار است در جواب به سوال قانون‌گذاران درباره اقدامات اضطراری بانک‌مرکزی برای تخفیف اثرات اقتصادی همه‌گیری کرونا در کنگره حاضر شود.

برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که دولت‌ها دیگر قدرت زیادی برای اقدامات انبساطی بیشتر ندارند. بسیاری از دولت‌ها و بانک‌های‌مرکزی از ابتدای شیوع ویروس‌کرونا با تمامی قدرت و با استفاده از تمامی ابزارهای پولی خود و برای حمایت از اقتصاد کرونا‌زده، دست به اجرای طیف وسیعی از سیاست‌های پولی انبساطی زده‌اند.

با این وجود بانک‌های‌مرکزی هنوز نگرانی زیادی در مورد رشد اقتصادی دارند. اغلب اقتصاد‌های بزرگ جهان در سه‌ماهه‌ دوم سال‌جاری میلادی یکی از شدیدترین رکودهای اقتصادی تاریخ خود را تجربه کردند.

به همین دلیل نرخ بازدهی پایین اوراق قرضه و همچنین نرخ بهره حقیقی منفی نیز همچنان باقی خواهد ماند و این موضوع از نظر تحلیلگران در افق بلند‌مدت می‌تواند زمینه‌ساز صعود قیمت طلا باشد. نرخ‌های بهره پایین‌تر در حقیقت با کاهش هزینه فرصت نگه‌داری طلا، سبب افزایش تقاضا برای این فلز ارزشمند می‌شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.