واکنش الهام امین‌زاده به حضور در انتخابات ۱۴۰۰: به کاندیداتوری فکر نکرده‌ام

Print Friendly, PDF & Email

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی پیشین رئیس‌جمهوری درباره تمایل به کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تاکید کرد که هنوز به این موضوع فکر نکرده‌است.

کد خبر : 5955
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مهر 1399 - 12:57
واکنش الهام امین‌زاده به حضور در انتخابات ۱۴۰۰: به کاندیداتوری فکر نکرده‌ام
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر, الهام امین‌زاده، معاون حقوقی پیشین رئیس‌ جمهور، درباره نگاه جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب به کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: به نظر می‌رسد مطرح شدن کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری برای بیشتر شدن رقابت‌های سیاسی است؛ به انتخابات ریاست جمهوری، نگاه جنسیتی داریم اما اگر در این باره شایسته‌سالاری مدنظر قرار گیرد، باید گفت یکی از مهمترین نیازهای امروز کشور ما همین موضوع است.

 

او افزود: به دور از نگاه جنسیتی و سیاسی، اگر بخواهیم ارزیابی کنیم در حال حاضر از منظر شایسته‌سالاری، فردی باید کاندیدا شود که متعهد، عملگرا، باتجربه، برخوردار از علم و دانش و در نتیجه مردمی باشد اگر این معیارها، برای کاندیداها تعیین شود و بحث جنسیت چه زن و چه مرد نیز در این میان، مطرح نباشد آن زمان می‌توانیم بپذیریم که چنین فردی به عنوان رئیس‌جمهور روی کار آید و اداره کشور را برعهده، بگیرد.

 

امین‌زاده در پاسخ به این سوال که استقبال یا میزان پذیرش کاندیدای زن از سوی مردم در شرایط فعلی با تاکید بر بحث کارآمدی کاندیداها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: پذیرش اجتماعی نسبت به یک کاندیدای زن نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. زمانی که بنده به عنوان معاون رئیس جمهوری فعالیت می‌کردم در سفرهای استانی یا برای برخی مشورت ها با علمای قم، حضور داشتم هیچ مشکلی نداشتم و متوجه می‌شدم نگاه‌شان به یک زن در این جایگاه مثبت بوده و به زن یا مرد بودن آن جایگاه، توجه ندارند.

 

او اضافه کرد: حال اگر خانمی باشد که معیارهایی را در ارتباط با شایسته‌ بودن، سوابق، تعهد، دلسوزی و مردمی بودن را دارا باشد نیاز به تبیین و آگاهی به جامعه دارد؛ صرفا اینکه بگوییم یک زن رئیس‌جمهور شود، کفایت نمی‌کند.

معاون حقوقی پیشین رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دارید و آیا این توانایی را در خود مشاهده می‌کنید؟ اشاره کرد: هنوز به آن فکر نکرده‌ام. رفتار انتخاباتی مردم اصلا قابل پیش بینی نیست، بستگی به اقناع آنها دارد ممکن است زمانی به یک فرد عملگرا  یا چهره‌های دیگر با شاخص‌های دیگر رأی دهند. در حال حاضر هم مشخص نیست که مردم به چه مولفه‌ای توجه می‌‎کنند در واقع این خاصیت دموکراسی در کشور است که مردم، تعیین کننده هستند.

 

این چهره سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا خانم‎هایی مانند مولاوردی یا ابتکار، می‌توانند به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شوند؟ آیا در این باره بحثی مطرح شده است؟ گفت: اینها گمانه‌زنی‌های یک سری گروه‌های سیاسی است؛ ما به دنبال سیاسی‌کاری نیستیم چون مردم از سیاسی‌کاری، دلزده شده‌اند اینکه بخواهیم سیاسی بودن و عضو یک گروه بودن، ملاک اصلی خود قرار دهیم و بعد از آن به دنبال شایسته‌سالاری برویم نه مردم و نه بسیاری از عقلای کشور، این قضیه را نمی‌پذیرند؛ در واقع مهم این است که شایستگی و نگاه فراجناحی در یک کاندیدای ریاست‌جمهوری وجود داشته باشد چراکه به هر حال فردی که می‌خواهد رئیس جمهور شود، نباید نگاه سیاسی داشته باشد بلکه نگاه آن باید به کارآمدی باشد.

 

امین‌زاده عنوان کرد: اگر مردم اطلاعات کافی داشته باشند می‌توانند قضاوت‌های درستی داشته باشند. به هر حال براساس احساسات و هیجانات نمی‌توان به افراد، نمره‌های قابل قبولی داد بلکه شناخت صحیحِ کاندیداها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو امیدواریم فردی با شناخت صحیح روی کار آید تا بتواند با توجه به همه مشکلاتی که کشور چه اکنون و آینده روبروست، تدبیر لازم را داشته باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.