کسب ارزش‌افزودۀ چشمگیر برای فولاد مبارکه از محل فروش اقلام مازاد

Print Friendly, PDF & Email

در شرایطی که در اقتصاد به‌شدت رقابتی امروز، کسب درآمد و سودآوری با مشکلات خاص خود مواجه است، این تفکر بسیار ساده‌انگارانه خواهد بود که تنها با فروش محصول بتوان در این عرصه دوام آورد. به عبارت بهتر، اگر در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ مانند فولاد مبارکه به مباحثی مانند بهره‌وری نیروی انسانی، خرید اقلام و تجهیزات باکیفیت که به تولید بیشتر و باکیفیت‌تر می‌انجامند، مصارف بهینۀ انرژی و مواد اولیه، بومی‌سازی اقلام موردنیاز در داخل کشور با قیمت تمام‌شدۀ کمتر و کسب درآمد از محل فروش اقلام مازاد توجه نشود، بدون تردید باید شاهد نزول سازمان باشیم.

کد خبر : 6503
تاریخ انتشار : جمعه 9 آبان 1399 - 22:46
کسب ارزش‌افزودۀ چشمگیر برای فولاد مبارکه از محل فروش اقلام مازاد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , یکی از بخش‌هایی که در فولاد مبارکه توانسته تأثیر چشمگیری در افزایش درآمدهای شرکت و سودآوری برای ذی‌نفعان داشته باشد، واحد فروش اقلام مازاد است. در همین خصوص پای صحبت‌های احمدرضا جمشیدیان، رئیس واحد فروش اقلام مازاد این شرکت نشستیم تا با عملکرد این واحد و نقش آن در افزایش درآمدهای آن بیشتر آشنا شویم.
قدری در خصوص نقش واحد فروش اقلام مازاد توضیح دهید.

کلیۀ اقلامی که در فرایند تولید شرکت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و دیگر قابلیت مصرف در فولاد مبارکه را ندارند، جزو اقلام مستعمل به شمار می‌روند و   واحدهای مربوطه مانند کنترل مواد یا نواحی تولیدی در مورد آن‌ها اعلام فروش می‌کنند. در این مرحله واحد فروش اقلام مازاد کار بازاریابی را انجام می‌دهد و پس از گذراندن فرایند مربوطه فروش انجام می‌شود.
این اقلام شامل چه مواردی است؟

فروش اقلام مازاد در یک نگاه کلی شامل فروش کالاهای مازاد بر مصرف، مستعمل، ضایعاتی و فرعی است. همچنین اقلام و تجهیزات یدکی نو که از پروژه‌های توسعه یا پروژه‌های دیگر اضافه می‌آید و در شرکت بی‌استفاده است مشمول اقلام مازاد می‌َشود. دستۀ دیگر اقلام ضایعاتی هستند که در  فرایند تولید محصول اصلی فولاد مبارکه به وجود می‌آیند و مواردی ازجمله پودرهای اکسید آهن و خرسک را شامل می‌شود. محصولات فرعی مثل انواع گازها، اکسیژن، نیتروژن و آرگون نوع دیگری از اقلام مازاد هستند که در کنار محصولات اصلی تولید می‌شوند. یکی از دیگر اقدامات واحد فروش اقلام مازاد انجام فرایند تهاتر است که به‌عنوان نمونه به تهاتر خرسک با قراضه یا آهن اسفنجی است.

 

اقدامات دیگری هم در این واحد انجام می‌شود؟

فروش خدمات از دیگر وظایف این واحد است. این وظیفه  به‌تازگی  به این واحد اضافه شده و این اقدام با توجه به اصلاح چارت سازمانی واحد فروش خدمات و واحد اقلام مازاد به‌منظور یکپارچه‌سازی فرایند فروش خدمات صورت گرفته است. کلیۀ خدماتی که شرکت فولاد مبارکه در قالب آزمایشگاه، تعمیرات مرکزی، اتوماسیون ابزار دقیق و خدمات عمومی به شرکت‌های پیمانکار داخلی یا خارجی ارائه می‌دهد ازجمله اقدامات در حوزه فروش خدمات است.

مهم‌ترین دستاوردهای این واحد چه بوده است؟

افزایش ۲۵ درصدی ارزش‌افزوده کسب‌شده از محل فروش اقلامی که به دلایل مختلف در این شرکت بی‌استفاده بوده‌اند برای شرکت ده‌ها میلیارد تومان ارزش‌افزوده به ارمغان آورده است.

در راستای پیشگیری از انباشت اقلام مازاد در شرکت چه تدابیری اتخاذ شده است؟

به این منظور بهبود فرایندهای مذکور با اجرای مکانیسمِ طراحی شده تا آخر سال جاری تعریف و در دست اجراست. پیش‌بینی می‌شود وظایفی که کلیۀ واحدهای مرتبط در فرایند فروش باید انجام دهند با اجرای این مکانیسم به‌خوبی مشخص و تفکیک شود و انتظار می‌رود با اجرای این سیستم مدون و یکپارچه شاهد کاهش قابل‌توجه هزینه‌های نیروی انسانی، انبارداری، خواب سرمایه و موارد دیگری باشیم که ارزش‌افزوده قابل‌توجهی را برای فولاد مبارکه در پی خواهد داشت.
درخصوص ارتباط با مشتریان و بازاریابی بهتر توضیح دهید.

تدابیر بسیار خوبی اندیشیده و اجرا شده  تا مشتریان بالقوۀ بیشتری از طریق اصلاح ساختار و بازاریابی جذب شوند. این افزایش به نحوی بود که در سال ۹۷ کل مبلغ حاصل از عملکرد واحد فروش اقلام مازاد و اقلام فرعی فولاد افزایش چشمگیری پیدا کرد. این در حالی است که ۲۵ درصد افزایش درآمد و افزایش سود به دلیل اصلاح ساختار موجود به بار نشسته است و توانستیم روی کالاهای مازاد با آنالیز بهتر و توپوگرافی صورت‌گرفته مبلغ واقعی اقلام را کشف کنیم.

 

شیوع ویروس کرونا در روند فعالیت‌های این واحد تأثیری داشته است؟

قطعا تأثیر داشته است، اما با مشخص شدن اهداف و تعیین استراتژی‌ها، امیدواریم به یاری خداوند با غلبه بر ویروس کرونا و   فراهم شدن امکان حضور مشتریان در فولاد مبارکه و بازاریابی‌های واحد فروش اقلام مازاد و همچنین امکان برقراری تعامل هرچه بیشتر با پیمانکاران، شرایط انجام تعهدات و حمل‌ونقل بارهای خریداری شده و تحویل آن‌ها به شرکت‌ها و به‌طورکلی دست‌یابی به اهداف برنامه‌ریزی‌شده با روند بهتری انجام شود.

فولاد مبارکه در تأمین اکسیژن موردنیاز بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها بستری هستند، اقدامات خوبی انجام داده است، قدری در این خصوص توضیح دهید.
برای فروش این گازها که مازاد بر نیاز شرکت بودند، مزایدۀ رضایت بخشی برگزار و قیمت بسیار خوبی کشف شد، ولی با توجه به شرایط خاصی که الآن کشور ما با آن روبه‌رو ست و موضوع بیماری کرونا، با مساعدت مدیرعامل محترم و همکاری نواحی مرتبط شاهد اتفاق بسیار مبارکی بودیم و کل نیاز به اکسیژن بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان و استان‌های هم‌جوار به‌صورت رایگان توسط فولاد مبارکه برآورده شد. تأمین این گازها بر عهدۀ واحد انرژی و سیالات، و فروش و هماهنگی‌های لازم جهت توزیع و عقد قراردادها بر عهدۀ واحد اقلام فروش مازاد است. انگیزۀ مدیریت
فولاد مبارکه از این اقدام  ممانعت از  برخی افراد سودجو موسوم به کاسبان کرونا بود که مبالغی چند برابر بیشتر از ارزش واقعی این کالا  در بازار  طلب می‌کردند و قیمتی چند برابر  رقم فولاد مبارکه در مزایده اعلام می‌نمودند. با وجود آنکه فولاد مبارکه به دلیل اختلاف قیمت به وجود آمده می‌توانست سود بسیار خوبی به دست بیاورد، با انگیزۀ عمل به مسئولیت اجتماعی خود نهایتا به کمک بیماران کرونایی و کادر محترم درمان شتافت و اکسیژن موردنیاز آن‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داد و به‌جز دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان،استان‌های قم، چهارمحال و بختیاری، تهران، اراک و بسیاری از  بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی  در کشور  از این امکان بهره‌مند شدند. طبق برآوردهای صورت گرفته تا پایان سال حدود ۱۸ هزار تن اکسیژن در بیمارستان‌های کشور مصرف خواهد شد  که البته با توجه به شیب رو به گسترش شیوع بیماری کرونا امکان افزایش این مقدار نیز دور از ذهن نیست.
سخن پایانی؟
ضمن قدردانی از همکاری تمامی نواحی تولیدی، واحد حفاظت و حراست فیزیکی و کمیسیون معاملات یادآوری می‌کنم که سود قابل‌توجهی که از محل فروش اقلام مازاد برای شرکت به بار نشسته، در نتیجه همکاری‌های ارزشمند همۀ این عزیزان بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.