ادعا کنندگان فساد مالی در فولادمبارکه، مدارک خود را به مراجع قضایی ارائه دهند

Print Friendly, PDF & Email

سال‌هاست که شرکت فولاد مبارکه با تحریم دست و پنجه نرم می‌کند؛ آمریکا با تحریم‌های خود فولاد مبارکه را به‌عنوان غول بزرگ اقتصادی ایران مورد هدف قرار داده است، در سال ۹۸ با تحریم دوباره شرکت فولاد مبارکه، منتظر سالی سخت برای این شرکت در سال ۹۹ بودیم، سالی که با بیماری کرونا آغاز شد و چرخ‌های اقتصادی کشور را تا حدودی نگهداشت؛ اما در بین موجی از اخبار منفی اقتصادی، شرکت فولاد مبارکه نه تنها از تولید باز نایستاد؛ بلکه مدیران جهادی این شرکت همراه با سربازان جبهه تولید هر روز توانستند رکوردها و افتخارات متعدد ملی و بین المللی را به ارمغان بیاورند.

کد خبر : 7108
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 دی 1399 - 9:35
ادعا کنندگان فساد مالی در فولادمبارکه، مدارک خود را به مراجع قضایی ارائه دهند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , در این بین، برخی در داخل با فضاسازی سیاسی و مطرح کردن چالش‌های بی‌پایه این شرکت را مورد حمله قرار داده‌اند. خبرگزاری ایلنا بنا به رسالت اطلاع رسانی خود با حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل این شرکت در خصوص ادعاهای مطرح شده به گفت‌وگو نشسته است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

برخی از فعالان سیاسی، مدیران فولاد مبارکه را وابسته به جناح سیاسی خاص دانسته و ادعا دارند سود سالیانه این شرکت صرف انتخابات مجلس شده است، آیا این ادعا را تایید می‌کنید؟

خیر. مدیران فولاد مبارکه بر اساس قانون و تعاریفی که در کشور وجود دارد، وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند. در این بین، گرایش سیاسی هر فردی مانع از فعالیت درست وی و تخطی از قوانین نخواهد شد. فولاد مبارکه طی سالیانی که در آن حضور داشته‌ام به درستی و بدون توجه به جریان‌های سیاسی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. قطعا مطرح کردن چنین صحبت‌های باعث ایجاد حاشیه در کار می‌شود.

اختصاص سود سالیانه شرکت فولاد مبارکه به انتخاب جریان سیاسی خاص، در دوره قبلی انتخابات مجلس نیز مطرح بود. در آن زمان بلافاصله دستگاه‌های نظارتی، استانداری و…آن را تکذیب کردند. این شرکت قویا این مورد را تکذیب می کند. ما به لحاظ شرعی و قانونی اجازه صرف هزینه در جریان‌های سیاسی نداریم. این شرکت تمام سرمایه خود را صرف بازپروری و  باز تولید خود می‌کند.

عنوان شده شرکت فولاد مبارکه در پشت پرده دچار فساد مالی شده است، این موضوع چقدر صحت دارد؟

شرکت فولاد مبارکه به دلیل اینکه در بورس کالا حضور دارد؛ تمام صورت‌های مالی آن شفاف است و تمامی اطلاعات مالی آن در کدال بورس افشا می‌شود. از سوی دیگر، سازمان حسابرسی مسئول رسیدگی به حساب‌های این شرکت است و تمام اطلاعات حسابداری که در شرکت فولاد مبارکه ثبت می‌شود به سهامداران اعلام می‌نماید.در این بین اگر ادعایی هم از هر سویی مطرح میشود لازم است مدعیان نسبت به ارائه مدارک خود به مراکز قضایی اقدام نمایند. گرچه ذکر این نکته نیز ضروری است، در شرایط فعلی که شرکت فولادمبارکه در زیر فشار شدیدترین تحریم ها قراردارد شایسته نیست که با تشویش اذهان عمومی آب در آسیاب دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد، تا جاییکه در سال جهش تولید هجمه هایی ناخواسته بر بدنه تولید ملی کشور وارد آید.

فولاد مبارکه تلاش دارد با ارتقاء شرکت به نسل چهارم، دخالت انسانی و مدیریتی را به حداقل خود برساند. در این راستا شرکت ایریسا همتراز با شرکت دنیلی ایتالیا که در ابتدا مسئولیت ساخت این کارخانه را بر عهده داشت، توانست عهده‌دار سیستم‌مند کردن این شرکت شود.

آیا شرکت فولاد مبارکه از قانون منع به کارگیری بازنشستگان، تبعیت می‌کند؟  

فولاد مبارکه یک شرکت خصوصی است؛ بنابراین مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود. مدیرعامل قبلی این شرکت نیز بازنشسته بود. مجلس و دستگاه‌های ذی‌ربط به صراحت اعلام کرده‌اند که شرکت فولاد مبارکه مشمول قانون منع به کارگیری بازنشسته نمی‌شود. بر فرض اینکه این موضوع هم مطرح شود،  نشان از عدم اطلاعات کافی مطرح کنندگان چنین موضوعاتی است. تعداد به کارگیری بازنشستگان در گروه فولاد مبارکه انگشت شمار است و دلیل انتصاب آنها، حساس بودن شرکت‌های زیر مجموعه فولاد مبارکه مانند: فولاد هرمزگان و سفید دشت است. برای مدیریت این شرکت‌ها باید از افراد خبره و با تجربه استفاده کرد.

پرداختی‌های فولاد مبارکه بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ آیا در فولاد مبارکه حقوق‌های نجومی وجود دارد؟

حقوق‌های نجومی همواره در شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی مطرح است؛ اما فولاد مبارکه یک شرکت خصوصی بوده و از نظام پرداخت حقوق مشخصی برخوردار است. حقوق پایه بر اساس دستورالعمل وزارت کار تنظیم و پرداخت می‌شود.

شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۷، ۲۳ هزار میلیارد، سال ۹۸ نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود ۵۵ هزار میلیارد درآمد داشته باشد. این شرکت در ۳۰ سال گذشته یک ریال بخاطر افزایش فروش به کارکنان و مدیران پاداش نداده است. زیرا بخشی از افزایش فروش به دلیل بازار و یا نوسانات ارزی است. طبق قانون، افزایش بهره‌وری، صرفه جویی ارزی با بومی سازی، کسب جوایز ملی و بین‌المللی تاثیر مستقیم در پرداخت حقوق دارد.

برخی عنوان می‌کنند میزان فروش فولاد مبارکه نامشخص بوده و محصولات خود را به افراد خاصی می‌فروشد، در این خصوص توضیح دهید؟

فروش فولاد مبارکه کاملا شفاف است؛ زیرا میزان و قیمت آن، هر ماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان تنظیم بازار ارائه می‌شود. فولاد مبارکه طی سالیان گذشته مورد شدیدترین تحریم‌ها از سوی آمریکا قرار گرفته است؛ این در حالیست که برخی در داخل با بیان مطالب کذب باعث تشویش اذهان عمومی شده‌اند. انتشار چنین صحبت‌هایی یک نوع بی انصافی و قدرنشناسی است. من به عنوان مدیرعامل این شرکت، قویا اعلام می‌کنم: شرکت فولاد مبارکه در شفافیت کامل از لحاظ مالی و فروش به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ گونه فسادی پشت پرده این شرکت وجود ندارد و هر فردی  که مدعی فساد مالی در این سیستم است، می‌تواند مدارک خود را ارائه دهد.

دلیل کاهش صادرات فولاد مبارکه طی ۶ ماهه امسال نسبت به سال‌های گذشته چیست؟

فولاد مبارکه در ۶ ماهه سال جاری با کاهش صادرات مواجه بود که دلیل اصلی آن، مخالفت وزارت صمت با صادرت و تایید بر توزیع آن در داخل است. این میزان کاهش تنها شامل فولاد مبارکه نمی‌شود؛ بلکه تمامی فولادسازان با کاهش صادرات همراه بوده‌اند.

برخی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی و خودرو را فولادسازان می‌دانند، در این خصوص توضیح دهید؟

خودروسازان ورق مورد نیاز خود را از طریق عرضه اختصاصی یا مچینگ خریداری می‌کنند. درصد تاثیر قیمت فولاد در خودرو نزدیک به ۱۵ درصد است. بنابراین دلیل افزایش خودرو را باید در جای دیگر به دنبال آن گشت. مبلغ هنگفتی نقدینگی در جامعه وجود دارد که یک سیل خروشان خانمان برانداز است. این امر باعث ایجاد التهاب در بازار ارز، مسکن، خودرو و…شده.

تاثیر فولاد در صنایع مرتبط به فولاد کمتر از ۲۰ درصد است. هنگامی عرضه و تقاضا مدیریت نشود، باعث ایجاد بازار سیاه و التهاب در قیمت‌ها خواهد شد. در بخش فولاد کمبود عرضه وجود ندارد. این بخش نیازمند یک مدیریت منسجم و یکپارچه است. آدرسی که برای مقصر دانستن فولادسازان عنوان می شود، یک نوع فرار رو به جلو است؛ تا مشکلات به درستی بررسی نشود.

طبق دستور وزارت صمت مبنی بر الزام شرکت‌های فولادی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا، اما همچنان تنها عرضه کننده ورق ، فولاد مبارکه است. در این خصوص توصیح دهید.

فولاد مبارکه تنها عرضه کننده ورق در بورس است. این در حالی است که وزارت صمت سایر فولادسازان را ملزم به ارائه محصولات خود در بورس کرده است؛ اما این شرکت‌ها از این دستور تخطی کرده و محصولات خود را در بازار آزاد ارائه می‌کنند. اگر این شرکت ها ۹۰ درصد از محصولات خود را در بورس ارائه دهند؛ آشفتگی بازار رفع خواهد شد.

تعیین قیمت سنگ آهن با گذشت چندین سال همچنان یکی از موضوعات پر بحث بین فولادسازان و معدنی‌ها است، نظر شما در این خصوص چیست؟

با هرگونه افزایش قیمت سنگ آهن، آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره مخالف هستیم. زیرا سیاست فعلی دولتمردان عدم افزایش قیمت است. اگر مواد اولیه افزایش پیدا کند، حتما بر صنایع پایین دستی تأثیر خواهد گذاشت. همچنین قیمت دانه‌های آهنی بر اساس قیمت شمش خوزستان تعیین می‌شود. امروز قیمت شمش نسبت به بهمن ماه سال ۹۸ دوبرابر شده است. این درحالی است که حاشیه سود معدن به فولاد در تمام دنیا ۲ به ۱ است و عمده هزینه‌های معدن افزایش نداشته است. در واقع هزینه‌های اصلی در فرایند فولادسازی صورت می‌گیرد.

هدف فولاد مبارکه در تحقق شعار جهش تولید در نیمه دوم سال چیست؟

شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۹ قصد دارد در راستای فرمایش مقام معظم رهبری شعار سال را محقق سازد. امیدوارم در سال جاری افزایش تولید خوبی داشته باشیم و با تولید محصولات جدید نیاز صنایع را مرتفع سازیم. یکی از کارهای مهم این شرکت در سال جاری، تولید اسلب گاز ترش برای صنایع نفت و گاز بود. همچنین تلاش شده در نیمه دوم سال ورق رنگی مخصوص بدنه لوازم خانگی به بازار عرضه شود.

طرح پروژه نورد گرم ۲ در چه شرایطی است؟

قراردادها با طرف خارجی امضا و پیش پرداخت‌ها واریز شده است. طبق قرارداد فی مابین، مقرر شده، برای هر دو شرکت در کشورهای طرفین محلی برای پیگیری پروژه در نظر گرفته شود. اما متاسفانه شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، به راحتی اجازه رفت و آمد داده نمی‌شود. این پروژه به طور مستقیم برای ۱۰۰۰ نفر و غیر مستقیم ۸ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد. با اجرای این پروژه، تولید نورد فولاد مبارکه به ۹ میلیون تن خواهد رسید و یک میلیون مازاد آن صادر خواهد شد و این امر باعث ارزش افرینی برای کشور می‌شود. با این پروژه تمام نیاز بازار به ورق تامین و هر کارخانه پایین دستی می‌تواند نیاز خود را با قیمت کارخانه تهیه کند. در این صورت مافیا و رانت حذف خواهد شد. این پروژه در خرداد ماه شروع شده و به دلیل ویروس کرونا با تاخیر ۱۰ ماهه پس از ۹۰۰ روز افتتاح خواهد شد.

صحبت شما با نمایندگان مجلس به عنوان قانون‌گذاران کشور چیست؟

فولاد کشور در طی ۴۰ سال گذشته پیشرفت خوبی داشته است و از مقام ۳۵ در سال ۵۷ به مقام ۱۰ در سال جاری رسیده است. در سال ۵۷ نزدیک به یک میلیون تن فولاد در کشور تولید و ۴ میلیون تن وارد می‌شد. این در حالی است که امسال با ظرفیت نصب شده ۳۵ میلیون تن، نزدیک به ۲۸ میلیون تن فولاد تولید و حدود ۸ میلیون تن صادر می‌شود. آیا باید به این صنعت بالید و یا آن را تخریب کرد؟ بهترین راهکار تقویت این صنعت و حل مشکلات آن است.

نمایندگان عزیز به جایگاه بسیار مهم خود در کشور توجه داشته باشند. توسعه هر کشور با سیمان و فولاد است. کشور در این دو بخش پیشرفت خوبی داشته است. باید در یک رفتار منصفانه و مشوقانه به فعلان این بخش از سوی مجلس علامت مثبت داده شود. دشمن در بخش تحریمی، این صنعت را در نظر گرفته است و در حال حاضر فولاد مبارکه ۳ بار از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است. نباید با فضاسازی سیاسی و عنوان صحبت‌های بدون پایه و اساس این صنعت را مورد حمله قرار داد. از نمایندگان مجلس درخواست دارم از این مجموعه بازدید کرده و سوال و ابهاماتی که برای آنها ایجاده شد اعلام کرده و از ما پاسخ بخواهند تا در راه پیشرفت و رفع نقاط ضعف قدم برداریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.