جایگاه بازرسی و فراوری آهن‌قراضه در تولید انواع فولادهای کیفی

Print Friendly, PDF & Email

کیفیت زنجیرۀ محصولات همیشه از مواد ورودی شروع می‌شود. در صنعت فولادسازی، یکی از مواد ورودی اصلی و تأثیرگذار آهن‌قراضه است. امروزه بسیاری از کشورهایی که از تکنولوژی کورۀ قوس الکتریکی در کارخانه‌های فولادسازی خود استفاده می‌کنند به‌راحتی حاضر به فروش آهن‌قراضه خود نیستند.

کد خبر : 7133
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 دی 1399 - 14:28
جایگاه بازرسی و فراوری آهن‌قراضه در تولید انواع فولادهای کیفی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , در همین خصوص، خبرنگار فولاد با محمد حسامی، فورمن بازرسی آهن‌قراضۀ فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه گفت‌وگو کرده که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

در خصوص اهمیت بازرسی و فراوری آهن‌قراضه در تولید انواع محصولات فولادی توضیح دهید.

از پارامترهای کیفی مهم قراضه می‌توان به ترکیب شیمیایی، ابعاد، دانسیتۀ حجمی، مرغوبیت و نداشتن مواد غیرقابل‌قبول به همراه آن اشاره کرد. واحد کنترل کیفیت فراوری آهن‌قراضه، زیرمجموعۀ کنترل کیفی فولادسازی و مدیریت کنترل کیفی مجتمع فولاد مبارکه است و از یک فورمن و پنج نفر بازرس سیار تشکیل شده است. کنترل کیفی آهن‌قراضه در مجتمع فولاد سبا نیز شامل یک فورمن و سه بازرس سیار است که وظیفۀ اصلی این قسمت بازرسی کیفی و ایمنی محموله‌های آهن‌قراضه است. همچنین آهن‌قراضۀ مورداستفاده در کوره‌های قوس الکتریکی براساس مشخصات فنی، طی فرکانس ۱۰۰ درصد بازرسی از تأمین‌کنندگان به‌صورت طبقه‌بندی تحویل گرفته می‌شود.

محموله‌های آهن‌قراضه خریداری‌شده باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

این محموله‌ها باید از نظر کیفی و با توجه به گردش کار قسمت به تأیید کنترل کیفی فراوری آهن‌قراضه برســد و پـرداخــت هزیـنۀ بار بر اسـاس درجـه‌ای اسـت که کنـترل کیـفی به هـر محـموله از آهـن‌قراضـۀ خریداری‌شده می‌دهد. همچنین میزان ناخالصی فلزی و غیرفلزی هر محموله توسط این واحد محاسبه می‌شود و در صورت‌وضعیت شرکت لحاظ می‌گردد. همچنین بازرسان سیار فراوری آهن‌قراضه کل زمان بارگیری را در شرکت‌های تأمین‌کننده حاضرند و بر عملیات فراوری، جداسازی و بارگیری نظارت مستقیم دارند. علاوه بر این، واحد کنترل کیفی فراوری آهن‌قراضه بر حوضچه‌های فولادسازی هم نظارت دارد و در صورت مشاهدۀ هرگونه تخلف، برابر قانون برخورد خواهد شد.

چه محدودیت‌هایی برای خرید قراضه در فولاد مبارکه لحاظ می‌شود؟

مواد غیرآهنی و غیرفلزی، مواد منفجره و قابل اشتعال، مخازن و ظروف سربسته از هر نوع، مواد نظامی (TNT دار و بدون TNT)، مواد غیرآهنی که به‌عنوان پوشش محافظ مواد آهنی به کار می‌رود، مانند پوشش‌های پلاستیکی، کادمیم، مس، روی و… و همچنین مواد آلوده به رادیواکتیو، آلفا، بتا و گاما موادی هستند که برای مصرف ما مناسب نیستند و از خرید آن‌ها خودداری می‌شود.

نحوۀ بازرسی ایمنی محموله‌های قراضه توسط فولاد مبارکه را توضیح دهید.

بازرسی ایمنی محموله‌های آهن‌قراضه شامل موارد دربسته، موارد ناریه و جنگی و همچنین موارد ممنوعۀ زیست‌محیطی است. در واقع قسمت کنترل کیفی فراوری آهن‌قراضه مسئول امنیت کوره‌های قوس الکتریکی است و با توجه به حساسیت بالای کوره‌های قوس در زمینۀ ایمنی، فرکانس بازرسی در این واحد ۱۰۰ درصد است و بازرسان شاغل در این قسمت با تقسیم محمولۀ موجود در هر شرکت به دپوهای کوچک‌تر، کلیت آن را بازرسی و آن را در قالب تریلر و کامیون به حوضچه‌های مجتمع فولاد سبا و فولاد مبارکه ارسال می‌کنند.

صحبت پایانی؟

مجموعۀ کنترل کیفی بازرسی آهن‌قراضه با کنترل آنالیز قطعات آهن‌قراضه، تضمین‌کنندۀ آنالیز ابتدایی ذوب است و با کنترل مرغوبیت و ابعاد قطعات باعث می‌شود تا در زمان شارژ ، آسیبی به کوره‌ها وارد نشود و در مصرف انرژی صرفه‌جویی گردد. همچنین گفتنی است چالش‌های زیادی در فرایند کنترل محموله‌ها و ارسال بار سالم به حوضچه‌های فولادسازی وجود دارد و تابه امروز این مجموعه با عملکرد مثبت خود توانسته نیازهای شرکت را رفع کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.