آلودگی هوا تا پنجشنبه ادامه می ‎یابد / احتمال تعطیلی تهران در کدام روزها مطرح است؟

Print Friendly, PDF & Email

برای دومین بار در هفته‎ های اخیر بحث تعطیلی تهران پیش آمده است. بار اول قرار گرفتن پایتخت در وضعیت قرمز کرونایی بحث تعطیلی را پیش کشاند و این بار آلودگی هوا.

کد خبر : 7199
تاریخ انتشار : جمعه 12 دی 1399 - 22:40
آلودگی هوا تا پنجشنبه ادامه می ‎یابد / احتمال تعطیلی تهران در کدام روزها مطرح است؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , امروز برای سومین روز متوالی وضعیت آلودگی هوای تهران در سطح قرمز قرار گرفت، این یعنی شاخص میزان آلاینده‌های هوا برای سه روز متوالی بیشتر از ۱۵۰ بوده است، شرایطی که هوای تهران را برای همه گروه‌ها ناسالم و خطرناک می‌کند. در حال حاضر نیز سطح شاخص آلودگی هوا در سطح بیش از ۱۶۰ قرار دارد.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‎شود، پایداری وضعیت هوای پایتخت در هفته‌ پیش رو ادامه خواهد یافت و این آلودگی هوا را بیشتر خواهد کرد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی به فارس گفته است: از بعدازظهر امروز(۱۲ دی ماه ۹۹) تا اواخر وقت پنج‌شنبه (۱۸ دی ماه) افزایش غلظت آلاینده ها و کاهش کیفیت هوا در  شهرهایی نظیر تهران، کرج، قم، اراک، اصفهان، تبریز و مشهد پیش بینی می شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی تأکید کرده است که توصیه می شود مدیریت به منظور کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی و کاهش آلاینده‌ها، در دستور کار باشد و افراد تردد غیرضروری در سطح شهر نداشته باشند و از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

 

کدام روزها تعطیل می‎شوند؟

در این میان پیش‎بینی‌هایی از افزایش سطح آلودگی و رسیدن شاخص کیفیت هوا به سطوح بیشتر از عدد ۲۰۰ خبر داده‎اند که به معنای وضعیت بنفش و هوای بسیار ناسالم در کلان شهر تهران است. در این خصوص صادق ضیائیان، کارشناس وضعیت هوا به باشگاه‎ خبرنگاران جوان گفته است: روز شنبه و یکشنبه میزان شاخص آلودگی هوا افزایش می‌یابد و احتمال رسیدن آلاینده‌ها به بالای ۲۰۰ هم وجود دارد.

این کارشناس هواشناسی با اشاره به اینکه شاخص آلودگی هوا در تهران در روز چهارشنبه بسیار شدید شده بود، افزود: با توجه به اینکه امروز تهران تعطیل بود و ما ترافیک چندانی نداشتیم اما باز هم میزان شاخص آلودگی هوا بسیار زیاد است و این میزان آلودگی در روز یکشنبه بسیار تشدید می شود.

او بیان کرد: ما نگران روزهای شنبه و یکشنبه هستیم چرا که میزان آلایندگی هوا بسیار تشدید می شود و میزان شاخص آلودگی هوا به بیش از ۲۰۰ هم برسد. در صورتی که منبع آلاینده های هوا تغییر و یا کنترل نشود شاخص آلودگی هوا همچنان پایدار خواهد ماند.

پیش از این نیز یکی از اعضای شورای شهر تهران از خیز هوای تهران برای رسیدن به وضعیت هشدار بسیار ناسالم که با رنگ بنفش نشان داده می‌شود، خبر داده و از دولت خواست که با پیشنهاد استانداری مبنی بر تعطیلی تهران موافقت کند.

استاندار تهران نیز با پیش‌بینی پایداری وضعیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها از ارائه پیشنهاد تعطیلی یک یا دو روزه تهران به دولت خبر داده بود، پیشنهادی که منتظر تصمیم معاون اول رئیس جمهور است.

در این میان یک منبع آگاه در گفت‎وگو با مهر از پذیرش پیشنهاد تعطیلی تهران خبر داده است. به گفته این منبع، احتمال تعطیلی تهران برای روز یکشنبه و دوشنبه و یا دوشنبه و سه شنبه وجود دارد. البته این تصمیم قطعی نیست، اما احتمال بالایی دارد.

 

چرا هوا آلوده شد؟

اما ماجرای آلودگی هوای تهران، ماجرای تازه‌ای نیست و سال‌ها است که در فصل زمستان با کاهش دما و شاهد پدیده وارونگی هستیم. به غیر از ترافیک شهری و حجم بالای خودروها، در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز به دنبال افزایش مصرف فصلی در بخش خانگی به صنایع و نیروگاه‎ها سوخت مایع داده می‎شود و این موضوع به افزایش بیشتر غلظت آلاینده‎ها کمک می‌کند. این در شرایطی است که سرما موجب پدیده وارونگی و باقی ماندن آلودگی در سطح زمین می‌شود.

با این حال به نظر می‎رسد شرایط در سال‌های اخیر وخیم‌تر شده به طوریکه به انتشار بوی بدی در تهران نیز منجر شده و آلودگی دیگر مختص به پایتخت نیست و بسیاری از شهرستان‌ها و شهرهای کوچک نیز با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از سناریوهای مطرح در این میان کاهش تولید گاز به دنبال تنگناهای تحریم برای صادرات میعانات گازی است. میعانات گازی نوعی نفت بسیار سبک است که همراه با گاز تولید می‎شودف در واقع تولید گاز بدون تولید میعانات گازی امکان پذیر نیست. در شرایطی که صادرات میعانات گازی کاهش یافته، به نظر می‎رسد وزارت نفت نیز مجبور به کم کردن فیتیله تولید گاز کشور شده و این به کمبود زمستانه گاز دامن زده است.

در این میان کرونا نیز به اهرمی برای افزایش مصرف گاز بدل شده است، به طوریکه امسال مصرف گاز حدود ۱۰ درصد بیشتر از پارسال بوده است. در واقع شست و شوی بیشتر به معنای مصرف آب گرم بیشتر و گاز بیشتر است.

از این رو است که به نظر می‎رسد تنها راه کنترل آلودگی در شرایط کنونی به غیر از مشیت الهی و تغییر شرایط جوی، صرفه‌جویی در مصرف گاز در بخش خانگی و بازگشت این سوخت به صنایع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.