خشم شدید ترامپ از فاش شدن التماسش برای تغییر نتیجه انتخابات

Print Friendly, PDF & Email

ترامپ از فاش شدن التماسش برای تغییر نتیجه انتخابات در یکی از ایالت های به شدت عصبانی است.

کد خبر : 7222
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1399 - 11:59
خشم شدید ترامپ از فاش شدن التماسش برای تغییر نتیجه انتخابات
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، «دیوید شفر» رئیس شاخه حزب جمهوریخواه در ایالت «جورجیا»ی آمریکا گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دو شکایت علیه وزیر امور داخلی ایالت جورجیا به دلیل فاش کردن تماس تلفنی سری ترامپ با وی درباره نتایج انتخابات به دادگاه ارائه کرده است.

بنابر گزارش روسیا الیوم، شفر حساب خود در توئیتر نوشت: رئیس جمهور ترامپ دو شکوائیه -یکی فدرال و دیگری محلی- علیه برد رافنسپرگر وزیر امور داخلی ایالت جورجیا ارائه کرده است. تماس تلفنی که رافسنپرگر به شکل سری ضبط کرده است به مثابه بحث حل و فصل محرمانه برای یک دادخواهی است که همچنان معلق مانده است.

ایالت های جورجیا و واشنگتن قانون «موافقت یک طرفه» را عملی می کنند یعنی  طرف های تماس تلفنی نیازی به موافقت طرف مقابل برای ضبط تماس ندارند.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: کنگره جدید آمریکا در حالی آغاز به کار کرد که فایلی صوتی از مکالمه رئیس جمهور آمریکا با یک مقام ارشد ایالت «جورجیا» منتشر شده است که در جریان آن دونالد ترامپ التماس می کند که وی بیش از ۱۱ هزار رای برایش پیدا کند تا او بتواند برنده انتخابات ریاست جمهوری شود.

مکالمه ترامپ اولین دلیل مشهود است که نشان می دهد شخص رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده تا یک مقام ایالتی را تحت فشار قرار دهد تا نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را تغییر دهد.

در این فایل صوتی صدای رئیس جمهور آمریکا شنیده می شود که با تکرار ادعاهای خود مبنی بر وقوع «تقلب» در جریان رای گیری، از «برد رفنسپرگر» وزیر امور داخلی ایالت جورجیا می خواهد تا ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای با نام او «پیدا» کند.

در بخش ‌هایی از مکالمه، ترامپ با زبان ‌بازی و تحت فشار گذاشتن رفنسپرگر، سعی می ‌کند نظر او را با خود همراه کند.

او چند بار تکرار می‌ کند که پیروز انتخابات در ایالت جورجیا بوده است و حتی به رفنسپرگر پیشنهاد می ‌دهد که به مردم چنین بگوید: «اتفاق بدی نمی ‌افتد اگر بگویی که آرا را بازشماری کردی.»

رفنسپرگر در پاسخ می‌ گوید: «آقای رئیس جمهور، چالشی که شما دارید این است که اطلاعات نادرست در دست دارید.»

در جای دیگری از این مکالمه، ترامپ می‌گوید که شایع شده بعضی از برگه ‌های رای را پاره کرده‌ اند و ماشین‌ های رای را از بخش «فولتون» خارج کرده‌ اند. وکیل رفنسپرگر در پاسخ می‌ گوید که چنین نشده است.

بعد رئیس جمهور آمریکا به تهدید رو می‌ آورد و این احتمال را مطرح می ‌کند که این اقدام برایش عواقب قانونی خواهد داشت.

ترامپ می ‌گوید: «تو می‌دانی که آنها چه کارهایی کرده ‌اند. این کارها جرم است. نمی ‌توانی بگذاری چنین اتفاقی بیفتد. خطر بزرگی برای تو و رایان، وکیلت، است.»

در این جاست که ترامپ صحبت از ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای می ‌کند و می‌ گوید: «کل کاری که می‌ خواهم انجام بشود همین است. من فقط می ‌خواهم که برایم ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای بیاورید که یک رای بیشتر از این رایی است که داریم. چون ما این ایالت را برده‌ ایم.». تعدادی که اگر به دستش برسد، جمع آرایش می‌شود ۲ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۶۳۴ رای؛ یعنی دقیقا یک رای بیشتر از جو بایدن.

در سیستم انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، پیروز رقابت در هر ایالت، تمام امتیاز آن ایالت را کسب می ‌کند.

ترامپ به رفنسپرگر توصیه می‌ کند: «تو می‌ توانی دوباره نتیجه انتخابات را بررسی کنی. اما با کسانی آن را دوباره بررسی کن که می‌ خواهند به پاسخ برسند. نه با کسانی که نمی‌ خواهند به پاسخ برسند.»

دونالد ترامپ در جریان انتخابات روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) با اختلاف ۱۱ هزار و ۷۷۹ رای از «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا در ایالت جورجیا شکست خورد. جو بایدن به دلیل کسب آرای بیشتر در این ایالت جنوبی ۱۶ رای الکترال آن را در جریان رای گیری در کالج الکترال به دست آورد.

دونالد ترامپ از تایید پیروزی جو بایدن خودداری کرده و تاکید داشته که به مبارزه خود برای تغییر نتایج انتخابات ادامه می ‌دهد. یکی از ایالت‌ هایی که ترامپ بر روی آن تمرکز کرده، جورجیا است.

واکنش ها

«برنی سندرز» سناتور دموکرات در واکنش به آخرین تلاش های ترامپ برای تغییر آرای انتخاباتی در جورجیا در توئیتی نوشت: «نه دونالد ترامپ، هیچ رایی برای یافتن پیروزی شما وجود ندارد. مردم آمریکا انتخاب خود را کرده اند و در ساعت ۱۲:۰۱ بعد از ظهر ۲۰ ژانویه(اول بهمن)، شما دیگر رئیس جمهور نخواهید بود.»

«باب باوئر» مشاور ارشد بایدن هم در بیانیه ای اعلام کرد که گفت ‌وگوی دونالد ترامپ با وزیر ایالتی جورجیا بیانگر ماجرای ننگین حمله رئیس جمهوری به دموکراسی آمریکا است.

باوئر افزود: ما اکنون اسناد غیرقابل انکاری داریم که یک رئیس جمهور به یک مقام حزب خود فشار آورده و او را تهدید کرده تا شمارش آرای قانونی یک ایالت را لغو کند و دیگری را به جای آن برنده انتخابات معرفی کند.

«نیل کاتیال» معاون دادستان آمریکا در دوران باراک اوباما هم این مکالمه را با روشی که مردم در جرائم سازمان یافته صحبت می کنند، مقایسه کرد و افزود: من نیز گزارش مکالمه را خوانده ام و باید گفت که  می دانید شاید این طور حرف زدن مثل دوران اتحاد جماهیر شوروی است اما مطمئنا راهی که وی دنبال می کند مسیر دولت های سابق آمریکا نیست.

انتشار فایل صوتی مکالمه دونالد ترامپ با برد رفنسپرگر ممکن است بر نتیجه انتخابات مجلس سنای این ایالت که قرار است روز سه شنبه برگزار شود تاثیر بگذارد. رای دهندگان در این ایالت قرار است تکلیف دو کرسی جورجیا در مجلس سنا را در رای گیری سه شنبه این هفته مشخص کنند.

بنا به نظرسنجی ها رقابت تنگاتنگی بین دو سناتور فعلی این ایالت از حزب جمهوری خواه با رقبای دموکرات شان جریان دارد. در صورت پیروزی هر دو کاندیدای دموکرات در انتخابات روز سه شنبه کنترل مجلس سنای آمریکا از دست حزب جمهوری خواه خارج خواهد شد.

«میچ مک کانل» جمهوری خواه هم ممکن است پس از انتخابات، کرسی رهبری اکثریت سنا را از دست بدهد.

کاخ سفید، دفتر وزیر امور داخلی ایالت جورجیا و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ تاکنون به انتشار فایل صوتی از مکالمه رئیس جمهور آمریکا با برد رفنسپرگر واکنشی نشان نداده اند. با این حال وزیر امور داخلی ایالت جورجیا با انتشار توئیتی نوشت: «جسارتا رئیس جمهور ترامپ آنچه شما می گویید درست نیست. حقیقت مشخص خواهد شد.»

«جری نادلر»رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمرکیا نیز گفت که احتمال دارد با تهدید مسئولان خودش را در معرض اتهام جنایی قرار داده است.

تنش بین دونالد ترامپ و مقام های ایالتی جورجیا در حالی با وجود گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دارد که همه مقام های کلیدی این ایالت از جمله فرماندار و وزیر امور داخلی از حزب جمهوری خواه هستند.

تلاش‌ هایی دیگر برای تغییر نتیجه انتخابات

جلسه کنگره برای بررسی پیروزی بایدن روز چهارشنبه این هفته برگزار خواهد شد که پیش‌ بینی می ‌شود به تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری منجر شود.

اما در رخدادی تقریبا بی‌ سابقه شماری از اعضای جمهوری خواه کنگره از جمله ۱۲ سناتور این حزب اعلام کرده اند که در جلسه روز چهارشنبه به نتیجه انتخابات اعتراض خواهند کرد.

۱۲ جمهوری ‌خواه روز شنبه در اطلاعیه‌ ای بدون ارائه اسناد و مدارک گفتند که «موارد ادعای تقلب و تخلف در انتخابات ۲۰۲۰ از همه مواردی که در عمر خود دیده‌اند، تجاوز می‌ کند».

سناتور «تد کروز» رهبری گروه ۱۱ نفره ‌ای از سناتورهای هم‌ حزبی اش را به عهده گرفته که می‌ خواهند تقاضا کنند ۱۰ روز فرصت داده شود که ادعاهای ترامپ مورد بررسی قرار بگیرد.

میچ مک‌ کانل رهبر اکثریت جمهوری ‌خواه در سنا پیشتر بایدن را به عنوان رئیس جمهور منتخب به رسمیت شناخته و از همکارانش خواسته که به نتیجه انتخابات اعتراض نکنند.

تحلیلگران معتقدند که مخالفان تقریبا هیچ شانسی برای ممانعت از ورود جو بایدن به کاخ سفید ندارند. تصمیم آنها در عین حال انتقاد شدید دموکرات‌ ها و حتی برخی از جمهوری ‌خواهان عضو کنگره را به دنبال داشته است.

هفت نفر از نماینده‌ های جمهوری ‌خواه در مجلس نمایندگان با صدور بیانیه ‌ای نسبت به تغییر نتیجه انتخابات در کنگره هشدار دادند. این گروه از نمایندگان استدلال کرده ‌اند که انتخابات در آمریکا به صورت ایالتی برگزار می ‌شود و ایالت ‌ها حق تعیین پیروز انتخابات را دارند و نه نمایندگان کنگره.

سخنگوی بایدن این تلاش جمهوری‌ خواهان را «حیله ‌ای» دانسته که بر پایه ادعاهای بدون سند در رابطه با تقلب انتخاباتی شکل گرفته است. اما رئیس کارکنان دفتر «مایک پنس» معاون ترامپ می گوید که اعضای کنگره این حق را دارند که مخالفت خود را ابراز کنند و اسنادی را در این رابطه ارائه دهند.

با گذشت حدود دو ماه از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، ترامپ و متحدانش تاکنون حدود ۵۰ شکایت و دادنامه در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده اند که تقریبا همه آنها رد شده است.

ترامپ نخستین رئیس جمهور بازنده در انتخابات مجدد در تقریبا ۳۰ سال گذشته محسوب می شود.

بایدن قرار است از روز ۲۰ ژانویه سوگند ریاست جمهوری را یاد کرده و کارش را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا آغاز کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 43 در انتظار بررسی : 43 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.