فولاد مبارکه آب را از دل آهن جدا کرد

Print Friendly, PDF & Email

واقعه ای که از ابتدای تاریخ وجود داشته است ، اما در دهه های اخیر ، انقلاب های صنعتی و پیشرفت تکنولوژِی آن را به یک بحران جهانی تبدیل کرده است. کشور ما ، ایران چندین سال است که به دلایل مختلف با کم آبی مواجه و دست و پنجه نرم میکند. 

کد خبر : 7235
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1399 - 22:35
فولاد مبارکه آب را از دل آهن جدا کرد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , یکی از اهداف کلان شرکت فولاد مبارکه اصفهان همزمان با توسعه  کمی در ظرفیت‌ها و افزایش تنوع و کیفیت محصولات، بهبود مستمر وضعیت زیست محیطی شرکت بوده است.

اما اشتباه اساسی که ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد ، میزان مصرف آب در ایران است. کل مصرف آب در کشور نزدیک به ۹۶.۳۷ میلیارد متر مکعب در سال است. در این میان ، کشاورزی با ۸۳/۸۸ درصد سهم در رتبه اول ، مصرف شرب عمومی با ۳۳/۸ درصد دوم و در نهایت صنعت با ۷۴/۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. فولاد مبارکه اصفهان سهم زیادی از صنعت کشور را در اختیار دارد. همچنین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در غرب آسیا و شمال آفریقا شناخته می شود. این کارخانه از ابتدای تأسیس ، کاهش مصرف آب را در دستور کار خود قرار داده است.

روند افزایش محصولات خط تولید متناسب با میزان آب مصرفی این کارخانه به تنهایی گویای این تلاش و برنامه ریزی است.

 

فولاد مبارکه در ابتدای فعالیت خود (تصویر سال ۱۳۷۰) فقط برای تولید ۲/۴ میلیون تن مجوز استخراج ۴۰ میلیون متر مکعب آب را داشت. ده سال بعد ، در سال ۱۳۸۰ ، میزان آب مصرفی به ۱۷.۱ میلیون مترمکعب و میزان تولید به ۳ تن فولاد رسید.

برنامه هایی برای افزایش تولید و کاهش همزمان مصرف آب آغاز شد. سرانجام ، در سال ۹۶ و ۹۷ ، آخرین پروژه های تصفیه و بازاچرخانی پسابهای صنعتی افتتاح شد. بنابراین انجام این اقدامات ، علی رغم اینکه تولید به ۶/۲ میلیون تن رسیده بود ، ۶۱٪ از مصرف آب کاسته شد.

با این اقدامات ، فولاد مبارکه اصفهان به کمترین مصرف سرانه آب در بین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان رسید.

همچنین با گسترش این تصفیه خانه ها و جمع آوری پساب از شهرهای همسایه ، میزان مصرف آب فولاد مبارکه به حداقل ممکن کاهش می یابد ، به طوری که این یک گام بزرگ برای مبارزه با خشکسالی است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.