شفاف‌سازی تاپیکو در خصوص فرایند خرید و فروش سهام و سود سرمایه گذاری‌ها

Print Friendly, PDF & Email

در خصوص عملکرد حوزه سرمایه‌گذاری‌ها و خرید و فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) و شرکتهای تابعه آن، وبه منظور آگاهی کلیه سهامداران محترم و ذینفعان این شرکت و نیز فعالان بازار سرمایه، روابط عمومی این هلدینگ موارد ذیل را جهت شفاف سازی منتشر کرد:

کد خبر : 7385
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 دی 1399 - 18:27
شفاف‌سازی تاپیکو در خصوص فرایند خرید و فروش سهام و سود سرمایه گذاری‌ها
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر, عمده سهام خریداری و واگذار شده توسط گروه تاپیکو به صورت بلوکی و در تابلوی مخصوص مربوطه (خارج از تابلوی معاملات خرد) و در راستای رعایت مفاد ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی صورت گرفته است. این دستورالعمل بر ممنوعیت تملک سهام شرکت اصلی توسط شرکتهای فرعی تاکید دارد.

در این راستا، سهام خریداری و واگذار شده بلوکی مورد اشاره، مربوط به ۳ شرکت زیرمجموعه تاپیکو شامل پتروشیمی فناوران، پتروشیمی شیمی بافت و هلدینگ سلولزی بوده که جزئیات آن در وقت مقرر به تفکیک در سامانه کدال بصورت عمومی منتشر شده است. لازم به تاکید است که انجام معاملات در تابلوی معاملات بلوکی، مستقل و مجزا از معاملات انجام شده در تابلوی معاملات خرد بوده و اکیداً هیچ گونه تاثیری در روند معاملات سهامداران خرد بازار سرمایه ندارد.

 

• در بین شرکتهای فوق الذکر، شرکت پتروشیمی فناوران، سهام تاپیکو را در انتهای سال ۹۷ بصورت بلوکی خریداری و در پائیز ۹۹ با الزام سازمان بورس مبنی بر رعایت مفاد ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، بصورت بلوکی و در تابلوی مربوطه واگذار کرده و مابه ازای آن با هدف خرید سهام ارزشمند جایگزین، حدود۴.۵ درصد از سهام بانک ملت را آن هم بصورت بلوکی خریداری کرده است. این موضوع نیز به نحو مقتضی در سامانه کدال افشای عمومی شده است. همچنین دو شرکت شیمی بافت و هلدینگ سلولزی نیز، تا پایان اردیبهشت ۹۹ و حدودا ۳ ماه قبل از اصلاح بازار و مشکلات حادث شده بازار سرمایه، تمامی سهام خود را بصورت بلوکی به فروش رساندند که این امر نیز به نحو شایسته از طریق کدال و سایر ابزارهای اطلاع رسانی به آگاهی ذینفعان رسیده است.

 

• تاپیکو در سال ۹۸ و یک سال پیش از بروز مشکلات حادث شده در بازار سرمایه در اواخر مرداد ۹۸ و پیش از الزام شورای عالی بورس و سایر مراجع ذیصلاح بر انجام دقیق عملیات بازارگردانی، اقدام به تاسیس صندوق بازارگردانی اختصاصی تحت عنوان «صندوق اختصاصی صبا گستر نفت و گاز و تأمین» نموده است. تاسیس این صندوق در راستای رعایت مفاد دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران مبنی بر ارائه تعهد ناشر به منظور داشتن حداقل یک بازارگردان انجام شد. پس از بحران و ریزش اخیر بازار سهام، تاپیکو با هدف ایفای کامل تعهدات بازارگردانی توسط صندوق بازارگردان، از طریق تزریق منابع و انتقال سهام به کد صندوق اقدام به تقویت این صندوق نموده است تا صندوق صباگستر نفت و گاز تأمین بتواند در صورت ضرورت برای خرید یا فروش سهام اقدام نماید.

 

• بر اساس اسلاید شماره ۳۹ پاورپوینت ارائه شده در مجمع عمومی عادی سالانه تاپیکو مورخ ۵ شهریور ماه که از وبسایت شستا نیز قابل مشاهده است، بیش از ۸۰ درصد از سود محقق شده تاپیکو از محل سود دریافتی از شرکتهای تابعه، ناشی از تولید و عملیات بوده و تنها ۲۰ درصد از سود مذکور، از محل فروش سهام حاصل شده است که آن هم منطبق با اساسنامه شرکت و در چارچوب کلیه قوانین و مقررات و رویه های جاری صورت گرفته است.

 

 

• سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۹ علاوه بر افشاهای صورت گرفته در زمان مقرر در سامانه کدال، بصورت خلاصه و مصور در اسلاید شماره ۴۰ پاورپوینت ارائه شده در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت مورخ ۵ شهریور ماه نیز اطلاع رسانی شده و به منظور شفاف‌سازی بیشتر، در وبسایت شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی به نشانی SSIC.IR نیز در دسترس قرار گرفته است. این گزارش حاکی از تراز مثبت سرمایه‌گذاری (عمدتاً در شرکتهای بورسی گروه) می‌باشد که کماکان کلیه سهام خریداری شده مورد اشاره با کسب بازده مناسب در سبد سرمایه گذاری این شرکت نگهداری شده است.

 

 

 

• در پایان لازم به ذکر است که بر اساس مفاد بند یک بخش الف ماده ۳ اساسنامه تاپیکو، سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه یا سایر اوراق بهادار، با هدف کسب انتفاع، جزو اولین موضوعات فعالیت اصلی این شرکت قید شده است. ذکر این نکته نیز قابل اهمیت است که با عنایت به ترکیب سهامداران این شرکت، بیش از ۹۰ درصد از کلیه سودهای محقق شده و توزیع شده تاپیکو، متعلق به صندوقهای بازنشستگی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که ذینفعان اصلی آن بیش از ۵۰ میلیون نفر از مستمری بگیران، از کار افتادگان و خانواده های محترم ایشان است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.