آیا مس امسال رکورد زده است؟/ ۵ پیش بینی بانک جهانی از قیمت مس

Print Friendly, PDF & Email

آنطور که موسسات بزرگ جهانی انتظار دارند، رالی صعودی مس احتمالا در سال ۲۰۲۱ هم با توجه به موجودی کم و بهبود تقاضا ادامه‌دار باشد. قیمت مس اکنون بالاتر از ۸ هزار دلار است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون سابقه نداشته است. تقاضای جدید مس توسط بیشتر متمایل شدن کشورها به سمت انرژی‌های پاک و وسایل دوستدار محیط‌زیست هم تقویت می‌شود.

کد خبر : 7512
تاریخ انتشار : جمعه 3 بهمن 1399 - 12:18
آیا مس امسال رکورد زده است؟/ ۵ پیش بینی بانک جهانی از قیمت مس
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , گلدمن ساکس: گلدمن ساکس اخیرا یادداشتی بسیار خوشبینانه در خصوص مس منتشر کرد. در این یادداشت آمده است که مقاومت فعلی قیمت مس تنها اولین مرحله از یک بازار گاوی به لحاظ ساختاری است. گلدمن تقاضای فزاینده و محدودیت عرضه را عامل به افزایش قیمت می‌داند. به عقیده آن‌ها بازار مس در حالی وارد سال ۲۰۲۱ می‌شود که با رقابتی‌ترین بازار طی یک دهه گذشته روبرو شده است. این روند در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی هم ادامه خواهد یافت و بسیار محتمل است که فلز قرمز اوج تاریخی سال ۲۰۱۱ یعنی ۱۰۱۷۰ دلار را دوباره بیازماید. گلدمن در گزارش دیگری حدود دو ماه پیش متوسط قیمت سال ۲۰۲۱ را ۸۶۲۵ دلار پیش‌بینی کرد و هدف ۹۵۰۰ دلار را هم برای ۱۰ ماه آینده قابل دسترس دانست.

 

بانک آمریکا: بانک آمریکا پیش‌بینی قبلی خود از متوسط قیمت مس در سال ۲۰۲۱ را ۱۵ درصدی افزایش داده و به ۸۷۲۵ دلار بر تن رسانده است. همچنین میانگین قیمت سال ۲۰۲۲ را ۹۱۸۸ دلار تخمین زده است. به گفته این بانک مس از ترکیب کمبود عرضه و افزایش تقاضا و همچنین افزایش محرک‌های مالی نفع می‌برد و می‌تواند در فصل آخر ۲۰۲۱ به ۹۵۰۰ دلار بر تن برسد. تأثیر بحران کرونا بر زنجیره تأمین جهانی و لجسیتک منجر به کمبود تامین سالانه مس از شیلی و پرو شده است. اگرچه امسال استخراج و همچنین عرضه قراضه افزایش داشت، بعید است که این امر برای جلوگیری از کمبود در بازار مس کافی باشد.

 

بانک ABN AMRO: در نتیجه وضعیت خوب بنیادی، موقعیتهای خرید (long positions) بالا هستند، اما این امر یک ریسک نزولی را هم به همراه دارد؛ زیرا احتمال شناسایی سود توسط دلالان را افزایش می‌دهد. انتظارات بازار از اخبار خوب سال ۲۰۲۱ بالاست. رالی مس امسال هم ادامه خواهد یافت، اما با دنده پایین تر.

 

متال بولتن: متال بولتن از نظر ساختاری مس را برای امسال صعودی دیده است. زیرا کسری قابل‌توجهی در بازارهای مس تصفیه‌شده و کنسانتره پیش‌بینی می‌شود، اما ریسک اصلاح قیمت هم بالاست. در واقع این اصلاح برای ادامه رالی صعودی نیاز است. باید در نظر داشت پس‌زمینه اقتصاد کلان از قیمت کامودیتی‌ها حمایت می‌کند و ۹ ماه گذشته نشان داده است که مس با توجه به رشد اقتصادی چین و موضوعاتی ساختاری مانند افزایش شهرنشینی، برق‌رسانی و زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر (که همگی به مس نیاز دارند) مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار دارد. اما در چین انباشت قابل توجهی از موجودی‌های خارج از بازار وجود دارد که ممکن است اوایل سال ۲۰۲۱ قیمت‌ها را تضعیف و سرمایه‌گذاران افزایشی را مردد کنند. عرضه قراضه هم در سال ۲۰۲۱ بهبود خواهد یافت.

 

Canaccord Genuity: تحلیلگران این شرکت خدمات مالی، انتظار حمایت تقاضای چین و بهبود کلی اقتصاد از مس را دارند و قیمت را برای سال ۲۰۲۱ به طور میانگین ۷۷۱۶ دلار بر تن پیش‌بینی کردند که ۱۷ درصد بیشتر از برآورد قبلی آن‌هاست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.