۲ پیام مهم سخنان همتی برای دلار / خوشبینی برجامی در مقابل بدبینی پولی

Print Friendly, PDF & Email

دلار که دیروز تحت تاثیر حملات انصارالله یمن به آرامکوی عربستان صعودی شده بود، امروز دوباره ارزان شد و به حدود ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. در این گزارش ۶ خبر و تحول جدید را بررسی می‌کنیم که ۵ تا از آن‌ها می‌توانند عامل کاهشی برای دلار محسوب شوند، اما یکی (بحث افزایش سهم پول در نقدینگی در ماه گذشته) می‌تواند زنگ خطری برای افزایش تورم و نرخ ارز باشد.

کد خبر : 8147
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 - 14:29
۲ پیام مهم سخنان همتی برای دلار / خوشبینی برجامی در مقابل بدبینی پولی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , رئیس کل بانک مرکزی دیروز اعلام کرد «نرخ‎های کنونی ارز ناشی از عدم اطمینان است و چنین نخواهد ماند». از آنجایی که احتمالا منظور همتی از عدم اطمینان عمدتا مربوط به برجام و روابط خارجه کشور باشد، می‌توان این برداشت را داشت که همتی انتظار دارد به زودی تحولی در این زمینه شکل بگیرد.

 

ترس دلالان از آزادسازی پول‌ها

یکی از مهم‌ترین ریسک‌ها در ذهن متقاضیان دلار، احتمال دستیابی بانک مرکزی به منابع ارزی خود در خارج از کشور است که می‌تواند افزایش عرضه و کاهش قیمت دلار را به همراه داشته باشد. همتی دیروز صراحتا گفت اگر منابع ارزی در دسترس باشد توان کاهش قیمت و ثبات بیشتر بازار ارز را دارند.

از سوی دیگر همچنان مشخص نیست آیا ۳ میلیارد دلاری که یکی از اعضای اتاق ایران و عراق اعلام کرده بود واقعا با موافقت آمریکا آزاد شده است یا خیر. اما اگر صحت داشته باشد، عامل کاهشی مهمی برای بازار ارز محسوب می‌شود.

 

اعلام آمادگی ایران برای تبادل زندانی با آمریکا

سخنگوی دولت امروز اعلام کرد «حاضریم همه زندانیان را با آمریکا تبادل کنیم و اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده به خاطر عدم آمادگی واشنگتن بوده است». چنین خبری می‌تواند بر چشم‌انداز احیای برجام اثر مثبت داشته باشد.

 

در انتظار طرح «سازنده» ظریف

وزیر امور خارجه کشور جمعه گذشته اعلام کرد به زودی طرح «اقدام سازنده» ایران را از طریق کانال‌های دیپلماتیک ارائه خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز دیشب گفت منتظر پیشنهادی سازنده از طرف تهران هستیم. این احتمال در ذهن معامله‌گران دلار وجود دارد که چنین طرحی موجب بازگشایی گره برجام شود و دلار را نزولی کند. از این رو برخی خریداران را محتاط نگه داشته است.

 

سیگنال کاهشی دلار نیما

میانگین موزون نرخ حواله‌های ارزی نیما و سنا امروز وارد کانال ۲۲ هزار تومان یعنی کف ۶ هفته اخیر شد. سه روز پیش هم همتی خبر از نزولی نرخ دلار نیمایی به این کانال داده بود. چنین امری به آن معناست که یا انتظارات ارزی فعالان اقتصادی (صادرکنندگان و واردکنندگان) کاهشی شده است یا آنکه میزان عرضه بازارساز در این بازارها رشد چشمگیری داشته است. اگر نرخ حواله‌ها در چنین محدوده‌هایی باقی بماند، می‌توان انتظار افت نرخ‌های آزاد را هم داشت.

 

هشدار تورمی از آمارهای پولی

بانک مرکزی دیروز گزارشی از وضعیت پولی منتشر کرد که در آن خود از احتمال تداوم روند افزایشی نرخ تورم در اسفندماه خبر داد؛ مسأله که محرک صعودی نرخ ارز محسوب می‌شود. با این حال آمارهای پولی نگرانی‌های بیشتری را ایجاد می‌کند: اینکه بازگشت تورم به مسیر صعودی نه تنها به دلیل الگوی فصلی، بلکه آغاز موج تورمی دیگری باشد.

محاسبات بورسان نشان می‌دهد که سهم پول از نقدینگی در بهمن ماه مجددا افزایشی شده و این می‌تواند سیگنالی مبنی بر احتمال افزایش تورم باشد. چراکه افزایش سهم پول به معنای ورود پول‌های سرگردان به اقتصاد است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.