استاندار تهران: آسیب‌شناسی آثار اجتماعی ناشی از کرونا در دستورکار نهادهای پژوهشی قرار گیرد

Print Friendly, PDF & Email

استاندار تهران گفت: رسیدگی به آثار اجتماعی ناشی از شرایط کرونا به ویژه موضوع سلامت روان باید در جامعه پیگیری شود.

کد خبر : 8356
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 فروردین 1400 - 13:29
استاندار تهران: آسیب‌شناسی آثار اجتماعی ناشی از کرونا در دستورکار نهادهای پژوهشی قرار گیرد
Print Friendly, PDF & Email
به گزارش وقت خبر ، انوشیروان محسنی بندپی در دیدار با رئیس و مدیران پژوهشی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: موثرترین و اثربخش‌ترین اقدام در مقابله با کرونا آگاهی دادن به مردم در زمینه استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی و تشدید نظارت بر محدودیت ها است.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش در امور مختلف تاکید کرد: موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی نگاه جدیدی به مسائل حوزه اجتماعی دارد و باید این مسئله در سطح کلان مورد توجه قرار بگیرد تا خلاهای موجود در زمینه داده های اطلاعاتی تکمیل شود.
استاندار تهران عنوان کرد: داده های لازم برای اتخاذ تصمیم مناسب اهمیت فزاینده ای دارد به خصوص در استان تهران که با شرایط پیچیده‌ای مواجه هستیم و این درحالی است که استان تهران سرریز آسیب‌های اجتماعی کشور در موضوع معتادین متجاهر، کودکان کار و غیره شده است.
محسنی بندپی سپس با اشاره به کمبود امکانات و سرانه های مختلف در استان گفت: سرانه دانش آموزی در هر کلاس ۳۴ نفر در استان تهران است و سرانه تخت بیمارستانی در تهران ۱.۶ و در شهرستان ها شش دهم درصد به ازای هر هزار نفر است که این مسائل نیاز به رسیدگی جدی دارد.
وی سپس با بیان اینکه کرونا بر سلامت روان شهروندان تاثیر گذاشته بر لزوم رسیدگی و بررسی آثار اجتماعی ناشی از شرایط کرونا بر موضوع سلامت روان جامعه تاکید کرد.
*معاون استاندار تهران: مدل مهاجرت به استان تهران بازتعریف شود
حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت شهرک های صنعتی راهکار طولانی مدتی برای اشتغال افراد مهاجر به استان تهران نیست بر لزوم بازتعریف مدل مهاجرت به استان تهران تاکید کرد.
وی با اشاره به ظرفیت پژوهشی در استان تهران اظهار داشت: در ایام کرونا یکی از مشکلات عمده تفکیک مشاغل غیررسمی و مشاغل رسمی شهر تهران بوده، چراکه شناسایی آنها ممکن نبود؛ از اینرو آسیب شناسی مشاغل غیررسمی در شهر تهران ضرورت دارد.
عسگری ادامه داد: از دیگر مشکلات استان تهران موضوع مهاجرت است که به دنبال آن تامین اشتغال این افراد مطرح می شود که تاکنون الگو و مدلی برای این موضوع وجود نداشته، هر چند ظرفیت اشتغال در استان تهران با افزایش ظرفیت شهرک های صنعتی افزایش داشته اما باید دید این مدل تا چه زمانی پاسخگو است؛ از اینرو نیازمند الگویی دقیق در این زمینه هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران تصریح کرد: همچنین بودجه استان تهران متناسب با پیچیدگی‌ها و شرایط خاص استان تهران نیست و در زمینه نظام پرداخت ها نیز این موضوع مشهود است که تحقیقات کاربردی و پژوهشی می‌تواند در بازنگری این موضوع موثر واقع شود.
*کرونا مدیریت قبل، حین و بعد از بحران می‌طلبد
روزبه کردونی رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: کرونا به عنوان یک بلای طبیعی ویژگی منحصر به فردی دارد که در هیچ یک از بلاهای دیگر دیده نمی شود و آن این است که باید برای پیش از بحران، حین و پس از بحران در رابطه با کرونا برنامه‌ریزی داشته و سه نوع مدیریت لحاظ کرد.
وی افزود: در رابطه با کرونا سه شوک برون زای مستقیم که بر حوزه سلامت تاثیر گذار بوده، شوک برون زای غیرمستقیم که تاثیرات اجتماعی و اقتصادی داشته و شوک درون زای غیرمستقیم که ناشی از جنس سیاست گذاری ها در مواجهه با کرونا بوده را شاهد هستیم که می تواند به اندازه خود بیماری مخرب باشد.
کردونی گفت: تاکنون هیچ مطالعه ای در خصوص تاثیرات اجتماعی کرونا وجود نداشته و در این زمینه موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی حرف‌هایی برای گفتن دارد.
رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی اظهار کرد: شاهد کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه هستیم و این به دلیل فقدان نهادهای واسطه گر در جامعه و نهادها است که نهادهایی مانند موسسه عالی پژوهش می تواند در این زمینه نقش واسطه گری ایفا کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.