آمریکا راضی به رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای شد؟

Print Friendly, PDF & Email

همزمان با تداوم گفت‌وگوهای غیرمستقیم برجامی در وین، آمریکایی‌ها بیش از پیش تمایل به آنچه ممکن است به ایران پیشنهاد دهند، دست و دلباز شده‌اند.

کد خبر : 8795
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400 - 12:10
آمریکا راضی به رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای شد؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , خبرگزاری «آسوشیتدپرس»‌ به نقل از مقامات کنونی و پیشین آمریکا و همچنین افراد مطلع از مسأله نوشت دولت بایدن در حال بررسی آن است که از برخی از شدیدترین تحریم‌های دوره ترامپ عقب‌نشینی کند تا ایران را برای بازگشت به تعهدات برجام ترغیب کند.

 

موضع پیشین آمریکا چه بود؟

مقام‌های دولت بایدن از اظهارنظر درباره اینکه کدام تحریم‌ها رفع خواهند خواهد شد، خودداری می‌کنند اما می‌گویند که برای برداشتن هر گونه تحریمی که با برجام ناسازگار است آماده هستند. آسوشیتدپرس می‌نویسد به دلیل ماهیت پیچیده معماری تحریم‌ها، این می‌تواند شامل تحریم‌های غیر هسته‌ای مانند تحریم‌های مرتبط با تروریسم، توسعه موشکی و حقوق بشر باشد.

مقامات ایالات متحده اینکه همه تحریم‌های غیرهسته‌ای را حذف کنند رد می‌کنند، اما از شناسایی مواردی که به عقیده آنها ترامپ به طور نادرست بر تروریسم و سایر موارد اعمال کرده است هم خودداری کرده‌اند.

در همین حال موضع قطعی ایران همچنان لزوم رفع کلیه تحریم‌هاست.

اما اگر دولت بایدن امتیازاتی فراتر از تحریم‌های هسته‌ای اتخاذ کند، منتقدان جمهوری‌خواه و دیگر کشورها از جمله اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس احتمالاً آن را علیه بایدن استفاده کنند.

 

تحریم‌های دوره ترامپ؛ قانونی یا غیرقانونی؟

اما یک نکته جالب توجه آن است که یک مقام ارشد وزارت امور خارجه درگیر با مذاکرات گفته است که مقامات اکنون مجبورند همه تحریم‌ها را بررسی کنند تا ببینند آیا به طور قانونی اعمال شده‌اند یا نه. در حالی که مقامات پیشین دولت ترامپ می‌گویند همه تحریم‌ها قانونی است. گابریل نورونها، مشاور ارشد پیشین وزارت امور خارجه در امور ایران، گفت که همه تحریم‌های دوران ترامپ توسط وکلای وزارت دادگستری تایید شده است و در صورت قانونی نبودن آن‌ها رد می شدند.

 

آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین)‌ و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا اگرچه گفت که مذاکرات وین سازنده بود اما مدعی شد این مذاکرات تعیین‌کننده نبود و منتظر ادامه آن هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.