انتظار دلار ۲۸ هزار تومانی در پایان ۱۴۰۰

Print Friendly, PDF & Email

۱۲۳ کارشناس بازار سهام در نظرسنجی ، نظر خود را درباره شانس احیای برجام در شش ماه نخست امسال و همچنین بازده و ریسک موردانتظار از بازارهای جهانی را اعلام کردند.

کد خبر : 8898
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 - 10:46
انتظار دلار ۲۸ هزار تومانی در پایان ۱۴۰۰
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , کارشناسان شرکت‌کننده در این نظرسنجی  به ریسک بازارهای ارز و سکه از یک تا پنج نمره ۲.۹ داده‌اند؛ یعنی بیشتر از سهام و کمتر از مسکن. نکته قابل توجه آن است که بازدهی این دو بازار مثبت پیش‌بینی شده است. یعنی با در نظر گرفتن بازده ۱۴ درصدی که این کارشناسان بورسی به طور متوسط برای دلار تخمین زده‌اند، قیمت دلار در پایان سال باید رقمی حدود ۲۸ هزار تومان باشد. به همین ترتیب انتظار رسیدن قیمت سکه طرح جدید به ۱۳ میلیون تومان در پایان سال از این نظرسنجی برداشت می‌شود.

اما دیگر دغدغه موجود در این بازار، احتمال ارزپاشی توسط دولت در آستانه انتخابات خردادماه است. ضمن آنکه هم‌اکنون وضعیت صادرات نفت هم در مسیر مثبتی ارزیابی می‌شود که به معنی درآمدهای ارزی بیشتر و اثر کاهشی بر نرخ‌هاست. در سوی مقابل، کسری بودجه ۱۴۰۰ و تداوم روند رو به رشد نقدینگی نگرانی عمده فعالان اقتصادی است که به گفته برخی می‌تواند در نیمه دوم سال، دلار را به مسیر صعودی بازگرداند.

 

نمره کارشناسان به ریسک دلار

 

سکه بهتر از ارز؟

اما دومین نکته مهم این است که بین این دو بازار که عموما با هم حرکت می‌کنند، انتظار عملکرد اندکی بهتر سکه از ارز برآورد شده است. سکه در سال گذشته بنابر تعاریف مرسوم، حباب قابل توجهی داشت و حتی در مقاطعی حدود ۲ میلیون تومان از قیمت آن حباب ارزیابی می‌شد. همین موجب شده است که در روند نزولی اخیر این بازارها، برخی انتظار افت بیشتری در سکه (نسبت به دلار) و تخلیه حباب آن را داشته باشند. اگرچه به نظر شرکت‌کنندگان این نظرسنجی چندان نگران این موضوع نیستند.

البته باید در نظر داشت اهرم دیگری که بر قیمت سکه و طلای داخلی اثرگذار است، قیمت جهانی طلاست. با توجه به روند واکسیناسیون کرونا در جهان و انتظار برای کوتاه شدن دوره نقاهت اقتصادها، برخی مسیر آینده اونس را نزولی پیش‌بینی می‌کنند. البته شرایط تورمی در جهان (با توجه به تزریق نقدینگی بی‌سابقه در دنیا) می‌تواند در این بین تعیین‌کننده باشد. طلا یکی از سپرهای تورمی در جهان محسوب می‌شود که اگرچه برخی عقیده دارند بخشی از این نقش طلا را اکنون ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند.

نمره کارشناسان به ریسک سکه

 

بازاری که بورسی‌ها امسال سمت آن نمی‌روند؟

مسکن اما بین تمام بازارهای مورد پرسش، بیشترین ریسک و کمترین بازده انتظاری را از آن خود کرده است. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بورسان ریسک این بازار را از ۱ تا ۵ در بازه یکساله به طور میانگین ۳.۲ در نظر گرفته‌اند. آن‌ها همچنین انتظار بازده کمتر از ۱۰ درصدی از این بازار دارند. البته در آخرین گزارش اجماع تحلیلگران که در پایان سال قبل منتشر شد ۹۹ نهاد تحلیلی، بازدهی املاک را به طور میانگین ۲۱ درصد پیش‌بینی کرده بودند.

مدت‌هاست که دیگر عموم کارشناسان با توجه به اشباع و حتی شاید حباب قیمت‌ها، خارج از عرف شدن نسبت قیمت به اجاره و همچنین چشم‌انداز کاهشی دلار چندان توصیه به سرمایه‌گذاری در بازار ملک نمی‌کنند. با توجه به احتمال احیای برجام و کاهش نرخ دلار و در کنار آن سابقه حرکت متناسب قیمت دلار و مسکن، کارشناسان سناریوی ثبات قیمت‌ها را طی سال‌های پیش رو محتمل‌تر می‌دانند.

روند رکودی در این بازار حداقل از پاییز ۹۹ شروع شد و در این مدت حجم معاملات کاهش چشمگیری داشته است. به طوریکه حجم متوسط ماهانه بیش از ۱۰ هزار موردی نیمه اول سال گذشته، در ماه‌های اخیر تقریبا نصف شده است.

قیمت مسکن در سال ۹۹ بنابر داده‌های مرکز آمار رشد حدودا ۸۲ درصدی داشت که بعد از بورس، بیشترین بازدهی بین بازارها را به خود اختصاص داد.

 

شاید بتوان گفت این روزها مهم‌ترین دغدغه مشترک تمام بازارها سرنوشت برجام و تحریم‌هاست. چراکه هر تحولی در این زمینه می‌تواند حداقل از کانال دلار بر بسیاری از بازارها اثرگذار باشد. از همین رو بورسان در جدیدترین نظرسنجی خود نظر کارشناسان بازار سهام را در خصوص احتمال احیای توافق هسته‌ای در نیمه اول سال جاری پرسیده است. در کنار آن میزان ریسک و بازدهی که این کارشناسان در بازه یکساله از بازارهای ارز، سکه، مسکن و سهام انتظار دارند نیز سوال شده است.

در این نظرسنجی ۱۲۳ نفر شرکت کرده‌اند و به ریسک هر بازار نمره‌ای بین یک تا پنج و برای بازده نیز درصد موردنظر خود را نوشته‌اند. در کنار این بازارها برای امکان مقایسه بهتر، سپرده‌های بانکی را نیز اضافه کرده‌ایم و ریسک آن را کمترین مقدار یعنی یک در نظر گرفته‌ایم.

با محاسبه نسبت ریسک به بازده با استفاده از نتایج به دست آمده، مشاهده می‌شود که این کارشناسان بورسی بازار سهام را در بهترین حالت یعنی کمترین ریسک و بیشترین بازده ارزیابی کرده‌اند؛ اگرچه این بازار احتمالا رقابت سختی با بانک داشته باشد. علیرغم کمتر بودن نرخ سود سپرده‌ها نسبت به بازدهی انتظاری بورس، ریسک بسیار کمتر بانک موجب شده است تا به صورت کلی سپرده در رتبه اول و سهام در جایگاه دوم قرار گیرد.

از سوی دیگر بورسی‌ها ریسک نگهداری دلار و سکه را از سهام بیشتر دیده‌اند. با این حال بازدهی این بازار را هم مثبت (حدود ۱۴-۱۵ درصد) ارزیابی می‌کنند. بازار مسکن در نهایت با ریسک بیشتر از ۳ (از پنج نمره) و بازدهی موردانتظار به طور متوسط کمتر از ۷ درصد آخرین جایگاه را از آن خود کرده است.

 

بورسی‌ها ریسک و بازده بورس ۱۴۰۰ را چقدر می‌بینند؟

تنها بازاری که کارشناسان بورسی انتظار دارند در سال پیش رو بیشتر از بانک بازده داشته باشد، بازار سهام است. با وجود این، پس از در نظر گرفتن ریسک و محاسبه نسبت ریسک به بازده انتظاری مشاهده می‌شود که در این خصوص بورس نسبت به بانک در جایگاه ضعیف‌تری قرار گرفته است.

به طوری که نمره کارشناسان از یک تا پنج به ریسک این بازار در بازه یکساله برابر ۲.۳ است. بازده موردانتظار هم به طور میانگین ۳۳ درصد بوده است.

بازار سهام که این روزها عمدتا قفل در صف‌های فروش به سر می‌برد به عقیده بسیاری، قیمت‌های پایین دلار را پیشخور کرده است و اگرچه ممکن است چشم‌انداز چندان مثبتی در نیمه اول سال نداشته باشد، اما انتظار عملکرد بهتری از آن در نیمه دوم می‌رود.

اگرچه حتی احیای برجام می‌تواند به نفع برخی صنایع بورسی تمام شود، ولی باید دید وضعیت و جو این بازار در ادامه سال به چه نحو تغییر خواهد کرد؛ آیا همچنان شاهد رویگردانی بورسی‌ها از این بازار خواهیم بود، یا اعتمادها دوباره به آن برمی‌گردد. احتمالا چنین اتفاقی نیازمند مشاهده ثبات بیشتر در سیاست‌گذاری مقامات مسئول باشد.

در همین حال قیمت‌های جهانی کالا هم که در ماه‌های اخیر تقریبا رویایی بوده است، احتمالا سطوح بالای خود را طی ماه‌های آتی حفظ کند. بانک جهانی در آخرین گزارش چشم‌انداز کامودیتی‌های خود می‌گوید این رشدها احتمالا در ادامه سال تثبیت شوند. اگرچه متوسط قیمتی که برای کامودیتی‌ها در سال میلادی جاری پیش‌بینی کرده، حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از سطوح فعلی است.

در مجموع اگرچه دیگر کسی انتظار سودهای رویایی سال ۹۹ را در ۱۴۰۰ از بازار سرمایه ندارد، اما بسیاری بازدهی معقول بالاتر از بانک را برای آن تخمین می‌زنند. نهادهای تحلیلی بازار سهام در آخرین اجماع تحلیلگران بازده ۴۰ درصدی را برآورد کرده‌اند.

نمره کارشناسان به ریسک بورس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.