سقوط افغانستان به دست طالبان

همزمان با ترک خاک افغانستان توسط نیروهای نظامی امریکا، پس از بیست سال این سرزمین کهن دستخوش اتفاقات زیادی شد که مهمترین آنها سقوط دولت رسمی این کشور بود. 
کد خبر : 11615
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 - 0:29
سقوط افغانستان به دست طالبان
Print Friendly, PDF & Email

پس از سقوط کابل و بسیاری از ولایات افغانستان، پیش بینی می شد که به زودی تمامی این کشور تحت کنترل نیروهای طالبان درخواهد آمد؛ اما گمان نمی شد در این بین اشرف غنی به راحتی ارگ افغانستان را تسلیم طالبان کند. طالبان پس از تصرف ساختمان دولتی این کشور، اعلام کرد جنگ به پایان رسیده و اکنون زمان تشکیل حکومت اسلامی در کشور است. اشرف غنی پس از محاصره کابل تصمیم به ترک افغانستان گرفت و اعلام کرد: به جهت جلوگیری از جنگ و خونریزی بیشتر تصمیم به ترک این کشور گرفته است. طبق گزارش برخی منابع او وارد کشور عمان شده است.

در پی خروج اشرف غنی سایر مقامات بلند پایه، شورایی برای هماهنگی امور با عضویت عبدالله عبدالله، گلبدین حکمت یار و حامد کرزای تشکیل دادند که هدف از آن جلوگیری از هرج و مرج و اداره امور جاری کشور و همچنین انتقال مسالمت آمیز قدرت بوده است.

پیرو اتفاقات رخ داده بسیاری از کشورها سفارتخانه های خود را در کابل به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآوردند و شهروندان خود را از افغانستان خارج ساختند.

رئیس جمهور امریکا جو بایدن نیز برای تسهیل خروج اتباع امریکایی، هزار نیروی نظامی به افغانستان فرستاد. گمان می شود ظرف ۷۲ ساعت آینده تمام کارکنان و شهروندان امریکایی از کابل خارج خواهند شد.

نیروهای طالبان رسانه ملی افغانستان را در دست گرفت

نیروهای طالبان توانسته کنترل تلویزیون ملی افغانستان را در اختیار بگیرد و در اولین پیام خود خطاب به مردم اعلام کرد آرامش خود را حفظ کنند؛ اما استرس و اضطراب در بین شهروندان افغان بالا رفته و بسیاری در تلاش برای خروج از کشور هستند.

معاون سیاسی طالبان در پیامی ویدیویی گفت: اکنون زمان آزمایش است. ما به ملت خود آرامش می دهیم و تا آنجا که ممکن است برای بهبود زندگی آنها پیش خواهیم رفت. همچنین خبرگزاری آریا نیوز افغانستان به نقل از جنبش طالبان اعلام کرد: تمام کارمندان موسسات دولتی (زن و مرد) به محل کارشان باز گردند.

فرودگاه کابل وضعیت خوبی ندارد. عده ای از مردم وحشت زده افغانستان در تلاش برای خروج از کشور با قرار گرفتن بر روی چرخ های هواپیمای نظامی امریکایی کشته شدند. در پی این اتفاقات و به دلیل ازدحام جمعیت مسئولان فرودگاه کابل اعلام کردند که تمام پروازهای فرودگاه بین المللی کرزای متوقف شده است.

حال باید منتظر ماند و دید ظرف روزهای آینده افغانستان شاهد چه تحولاتی خواهد بود. آیا طالبان می تواند آرامش را در افغانستان برقرار کند یا خیر؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.