مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه: محدودیت‌های انرژی برداشته شود، کمبود تولید را جبران می‌کنیم/ سنگ بنای استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور در فولاد مبارکه گذاشته شد

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: در سال گذشته سنگ بنای استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور یعنی انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرکت فولاد مبارکه به درستی بنیان گذاشته شد و پس از آزمایشات لازم به تولید انبوه ۴۰۰ هزار تن تختال مورد نیاز این پروژه ملی دست یافتیم؛ در حال حاضر هم اگر محدودیت انرژی برداشته شود این شرکت می تواند به کمبود نیاز داخلی به عنوان تامین‌کننده نیمی از فولاد کشور پاسخ دهد.
کد خبر : 11913
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1400 - 9:07
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه: محدودیت‌های انرژی برداشته شود، کمبود تولید را جبران می‌کنیم/ سنگ بنای استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور در فولاد مبارکه گذاشته شد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل ازخبرنگار فولاد، غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه، در برنامه گفتگوی هفته که به صورت زنده از شبکه اصفهان پخش شد، اظهار کرد: در کلیه صنایع کشور و به ویژه صنایع فولادی، استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تدوین و اهداف سال آتی و افق آینده برنامه‌ریزی می‌شود که شرکت فولاد مبارکه همواره در این زمینه پیشگام بوده است؛ این شرکت به منزله سازمان متعالی، استراتژی «توسعه محصول» و «بومی‌سازی» را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه همواره در تیررس تحریم‌های ظالمانه قرار داشته و در سال گذشته هم دو مرتبه تحریم شد و نیاز بود که رویکرد تکیه بر توانمندی داخلی را تقویت کند؛ اقدامی که نتایج آن خودش را در تولید محصولات و گریدهای فولادی جدید نشان داد.

تولید گریدهای فولادی متنوع و استراتژیک

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه با عزم فولادمردان خود گریدهای مختلف فولادی را تولید کرده و با تجهیز ماشین آلات و ارتقای دانش و اراده کارکنانش به سمت تولید محصولات مورد نیاز داخلی گام برداشت.

وی با تأکید بر عزم و توانمندی فولادمردان در تولید تختال API مخصوص انتقال نفت خام، اذعان داشت: تا سال گذشته، لوله‌های مورد نیاز برای انتقال نفت خام به کشور وارد می‌شدند و این دغدغه در شرکت فولاد مبارکه وجود داشت که چرا نباید این محصول در داخل کشور تولید شود تا مانع از خروج ارز شویم؟ نهایتاً این دغدغه با یک کار تیمی در سطح ملی به سرانجام رسید و شرکت فولاد مبارکه توانست با انسجام مدیریتی، تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت خام از گوره به جاسک را برای نخستین بار در کشور تولید کند.

سنگ بنای استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور در فولاد مبارکه گذاشته شد

سلیمی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و تعامل سازنده با وزارت نفت، شرکت فولاد اکسین و شرکت‌های لوله‌سازی در ابرپروژه انتقال نفت خام گوره به جاسک گفت: تولید تختال‌های API به معنای واقعی کلمه، تجلی کار گروهی در سطح کلان کشور بود و شرکت فولاد مبارکه به عنوان پایه و اساس تولید این نوع تختال به نیاز وزارت نفت به خوبی پاسخ داد.

وی تأکید کرد: اگرچه در سال‌های گذشته، تولید تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت ترش مطرح شده بود اما امکان آن فراهم نبود تا این که در سال گذشته سنگ بنای استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور یعنی انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرکت فولاد مبارکه به درستی بنیان گذاشته شد و پس از آزمایشات لازم به تولید انبوه ۴۰۰ هزار تن تختال مورد نیاز این پروژه ملی دست یافتیم.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه بیان داشت: این بستر علمی در شرکت فولاد مبارکه برای تولید تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت ترش سبک و سنگین فراهم شد و امروز قادر هستیم انواع و اقسام گریدهای مورد نیاز فولادی انتقال نفت یا API را تولید کنیم.

پیوستن ایران به جمع کشورهای توانمند در زمینه تولید تختال‌های API

وی با اشاره به ویژگی‌های تختال API تولیدشده در شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: نفت خام خاصیت خورندگی دارد و تختال مورد نیاز بایستی از استانداردهای لازم برخوردار باشد؛ تولید این گونه گریدهای فولادی در انحصار چند کشور است و اکنون ایران با همت شرکت فولاد مبارکه در زمره این کشورها قرار دارد.

سلیمی به عناصر آلیاژی و عملیات تولید این تختال‌ها اشاره کرد و یادآور شد: عناصر آلیاژی به کاررفته در تختال‌های API متنوع است و با کنترل عناصر آلیاژی و ترکیب‌های شیمیایی این گرید فولادی تولید می‌شود و شرکت فولاد مبارکه با مجهز بودن به پلنت گاززدایی امکان تولید این گریدهای فولادی را دارد؛ این گرید فولادی هم در ترکیب شیمیایی و هم عملیات تولید، گرید ویژه‌ای است و شرایط خاص و زمان‌بندی‌شده برای تولید آن مورد نیاز است، پس از آن سیکل خنک‌کاری متفاوتی نیازمند است که بایستی مدیریت شود.

عزم فولادمردان برای تزریق امید به جامعه

وی در ادامه متذکر شد: کارکنان شرکت فولاد مبارکه با تکیه بر خودباوری، عزم راستین خود را برای تولید انواع گریدهای فولادی جزم کرده‌اند تا امید و نشاط را به جامعه تزریق کنند و به جرأت می‌توان گفت تولید تختال‌های مخصوص انتقال نفت خام برای نخستین بار در کشور اقدامی جسورانه بود و نقش مدیریت عالی شرکت فولاد مبارکه در راهبری این دستاورد، مهم و ارزنده است و تولید این تختال API، سرآغاز تولید گریدهای مورد نیاز وزارت نفت خواهد بود.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه مزایای تولید این نوع تختال را برشمرد و توضیح داد: یک محصول جدید و استراتژیک که برای نخستین بار در شرکتی تولید می‌شود، بر اساس اقدامی همدلانه و منسجم حاصل می‌شود که از نظر معنوی به پرسنل انگیزه می‌دهد اما علاوه بر این تولید این تختال باعث جلوگیری از خروج ۵۰۰ میلیون یورو از کشور شد تا با توانمندی تولید این گرید و ارتقای کیفی و کمی محصولات، زمینه ثبت سفارشات متعدد برای انواع دیگر فولاد هم فراهم شود.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت تولید در کشور عنوان کرد: در سال جهش تولید، شرکت فولاد مبارکه به رغم تمام تهدیدات و تحریم‌ها توانست نسبت به سایر صنایع دیگر در تحقق شعار سال اقدام کند و امسال هم در همین مسیر گام‌های مهمی برداشته است چراکه ما در فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصاد کشور به دنبال این هستیم تا با پشتیبانی از ارگان‌های کشوری بتوانیم موانع را بزداییم و با تأمین ورق‌های مورد نیاز صنایع پایین‌دستی نسبت به رفع موانع این واحدها اقدام کنیم.

دستاوردهای طلایی شرکت فولاد مبارکه در مسیر تولید

سلیمی در ادامه به دستاوردهای شرکت فولاد مبارکه پرداخت و اذعان داشت: سال جهش تولید، سال طلایی شرکت فولاد مبارکه بود چراکه به رکوردهای متعددی در تولید از نظر کمی و کیفی دست یافتیم؛ در سال گذشته از رکورد تولید ۷ میلیون تن فولاد عبور کردیم و این مهم برای شرکتی که تأمین‌کننده نیمی از فولاد کشور است، دستاورد ارزنده‌ای محسوب می‌شود؛ همچنین در سال گذشته گروه فولاد مبارکه توانست به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام دست یابد که این دستاوردها را باید به تنوع محصولات به ویژه در فولادهای نهایی ضمیمه کرد.

وی ادامه داد: در سال جهش تولید، برای نخستین بار، شرکت فولاد مبارکه توانست به تولید تختال‌هایی با ضخامت ۲۵۰ میلی‌متر دست یابد که بسیار مسرت‌بخش بود؛ تولید تختال ۳۰۰ میلی‌متر هم از دیگر دستاوردهای این شرکت در سال گذشته بود به‌ویژه زمانی که تولید این محصول در دنیا ویژه و انحصاری است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: کاربرد این تختال‌ها در صنایع گاز و کشتی‌سازی است و منجر به بهبود کیفیت و کمیت در صنایع پایین‌دستی می شود؛ «پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» هم در شرکت فولاد مبارکه طوفانی بود چراکه توانستیم به دستاورد تولید تختال با عرض ۲ متر برای نخستین بار در کشور دست یابیم که این محصول هم در صنایع نفتی و کشتی‌سازی استراتژیک و مهم است.

وی با اشاره به این دستاوردها اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که این تختال‌ها تا سال گذشته به کشور وارد می‌شد و با همت و تکیه بر توان پرسنل فولاد مبارکه توانستیم در مسیر بی‌نیازی کشور به واردات این تختال‌ها اقدام کنیم که امیدواریم در سال‌های آتی با پروژه‌ها و توسعه محصول بتوانیم گریدهای فولادی را تنوع ببخشیم و دستاوردهای این شرکت را به جامعه عرضه کنیم.

ما به مسئولیتهای اجتماعی ایمان داریم

وی به مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت هم پرداخت و افزود: یکی از رسالت‌های شرکت فولاد مبارکه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است و ما به این مسئله ایمان داریم که نمونه بارز آن خود را در روزهای فوق بحرانی کرونا و با تأمین بیش از ۱۸ هزار تن اکسیژن رایگان در مراکز درمانگر نیمی از کشور نشان داد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: از آنجا که شرکت فولاد مبارکه در فلات مرکزی واقع شده اهمیت کاهش مصرف آب بسیار مهم و ویژه است و این شرکت برای کاهش بهره‌برداری از آب خام اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است؛ میزان مصرف آب صنایع فولادی به ازای تولید هر تن ۷ متر مکعب است اما شرکت فولاد مبارکه این میزان را به حدود ۲.۵ مترمکعب برای هر تن تولید فولاد، کاهش داده است. از سوی دیگر بازچرخانی آب در شرکت فولاد مبارکه و توسعه احداث شبکه و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در بیش از ۹ شهرستان برای استفاده از پساب شهری، اقدام دیگری است که مصرف آب خام را در این کارخانه به حداقل رسانده است.

در مسیر فولاد سبز گام برمیداریم

وی در ادامه بیان داشت: ماهیت صنایع فولادی اگر مدیریت نشود آلایندگی دربردارد اما از آنجا که مسائل زیست‌محیطی دغدغه همیشگی شرکت فولاد مبارکه بوده با برنامه‌ریزی کلان در راستای کاهش تولید غبار، این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی روز و استفاده از سیستم‌های مکنده بسیار قوی در مسیر کاهش آلایندگی گام‌های مؤثری برداشته است چراکه با استراتژی آینده‌نگری و اتخاذ استانداردهای روز دنیا، درصدد است که به تولید فولاد سبز دست یابد.

با اجرای طرح نورد گرم ۲، صادرات فولاد با ارزش افزوده محقق می‌شود

سلیمی در ادامه به دستاوردهای صادراتی شرکت فولاد مبارکه هم پرداخت و توضیح داد: شرکت فولاد مبارکه محصولات ورق گرم، سرد و تختال تولیدی را با مزایای رقابتی به تمام دنیا صادر می‌کند؛ در حال حاضر، ظرفیت ماهیانه نورد شرکت فولاد مبارکه، ۴۵۰ الی۵۰۰ هزار تن است و ظرفیت فولادسازی بالغ بر تولید ۷۰۰ هزار تن فولاد در ماه است به این معنا که حدود ۲۵۰ هزار تن مازاد ظرفیت تولید داریم که عمدتاً در مسیر صادرات قرار می‌گیرد؛ اگرچه صادرات امتیاز مثبتی محسوب می‌شود و برای کشور ارزآوری دارد اما به علت آن که تختال با ارزش افزوده بالا همراه نیست در مسیر صادرات قرار نمی‌گیرد و به نوعی خام‌فروشی است. تختال از نظر انرژی، آب و زیست‌محیطی بیشترین میزان انرژی را مصرف می‌کند و در مراحل بعدی یعنی فرایندهای نورد گرم و سرد به ارزش افزوده دست می‌یابد. روند توسعه‌ای که در طرح نورد گرم ۲ شرکت فولاد مبارکه پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اهمیت ابرپروژه نورد گرم ۲ خاطرنشان کرد: این پروژه مهم شرکت فولاد مبارکه چند سالی است که در دستور کار شرکت قرار دارد و در دو سال اخیر به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است و امیدواریم در سال جاری با همکاری ارگان‌های مربوطه، این ابرپروژه سرعت بگیرد و تولیدات تختال شرکت فولاد مبارکه نوردشده و ورق نهایی با ارزش افزوده بالا صادر شود.

به گفته مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه، محصولات این شرکت توانسته است هم به نیاز بازار داخل پاسخ دهد و هم با استانداردهای کیفی و قیمتی در بازارهای جهانی عرضه شود، چراکه اگر مزایای رقابتی محصولات عرضه‌شده شرکت فولاد مبارکه در بازارهای جهانی به نیاز مشتریان پاسخ ندهد از گردونه رقابت حذف می‌شود.

محدودیت‌های انرژی برداشته شود، کمبود تولید را جبران می‌کنیم

وی با اشاره به این که محصولات شرکت فولاد مبارکه به بازارهای اروپا، چین و آسیای جنوب شرقی صادر می‌شود، تصریح کرد: اگر قیمت محصولات و هزینه تولیدشده متناسب با قیمت‌های جهانی نباشد، قطعاً در این عرصه دوام نخواهیم آورد و با توجه به این که تمام قیمت‌ها در زنجیره تأمین و تولید فولاد، جهانی است این شرکت توانسته جایگاه خوبی در زمینه صادرات اعم از قیمت و کیفت محصولات فولادی در جهان داشته باشد و با ارتقای مزایای رقابتی بتواند هزینه‌های تمام‌شده تولید را به حداقل کاهش دهد.

سلیمی در پایان با اشاره به این که شرکت فولاد مبارکه تابع سیاست‌های وزارت صمت است، یادآور شد: هر تصمیمی که در سطح کلان اتخاذ شود، در دستور کار بزرگترین واحد صنعتی کشور قرار می‌گیرد و امیدواریم با رفع موانع تولید از جمله محدودیتهای انرژی، این شرکت بتواند به کمبود نیاز داخلی به عنوان تأمین‌کننده نیمی از فولاد کشور پاسخ دهد و این آمادگی را داریم که کمبود تولید در دو ماه گذشته را جبران کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.