معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان: تحول دیجیتال در فولاد مبارکه تنها راه تثبیت الگوی ملی بنگاه‌داری در کشور است

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان گفت: هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ در شرکت فولاد مبارکه نقطه آغاز و پایانی ندارد، بلکه مسیری بی‌انتهاست و این طرح با بهبودی سازمانی متفاوت است و نیازمند جراحی است که با حمایت مدیران و تمام کارکنان این شرکت محقق می‌شود.شرکت فولاد مبارکه پیشتاز طرح تحول دیجیتال در انقلاب صنعتی چهارم است. مسیری که نه ابتدا دارد و نه انتها و قرار است تا افق ۱۴۰۴ به هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ برسد.
کد خبر : 12368
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 12:08
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان: تحول دیجیتال در فولاد مبارکه تنها راه تثبیت الگوی ملی بنگاه‌داری در کشور است
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از خبرنگار فولاد، سید مهدی نقوی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان اظهار کرد: پیشرو بودن در بنگاه‌های اقتصادی و الگوی ملی بنگاه‌داری در کشور و حفظ جایگاه شرکت فولاد مبارکه در میدان رقابت صنعت فولاد جهان، مهم‌ترین مضامین تعریف‌شده در چشم‌انداز و استراتژی این شرکت است.

وی با اشاره به جهانی بودن شرکت فولاد مبارکه و دستاوردهای ملی و بین‌المللی این شرکت ادامه داد: این شرکت همواره در مسیر جهانی گام برداشته است. در همین راستا در این شرکت، مطالعات طرح تحول دیجیتال و به‌عبارت‌دیگر حرکت در راستای مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم از سه سال گذشته آغاز شد و اکوسیستم‌های متنوعی طراحی گردید و به‌طور رسمی در اول اردیبهشت سال گذشته با دستور مدیرعامل فولاد مبارکه، حرکت  این شرکت در مسیر طرح تحول دیجیتال قرار گرفت.

هوشمندسازی و توانمندسازی از سنگ تا رنگ در شرکت فولاد مبارکه

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه توضیح داد: دو واژه کلیدی «هوشمندسازی» و از «سنگ تا رنگ» در شعار «هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ» مهم است. «هوشمندسازی» اصلی‌ترین مفهوم طرح تحول دیجیتال رکن اساسی انقلاب صنعتی نسل چهارم به‌حساب می‌آید و کلیدواژه از «سنگ تا رنگ» هم بر وسعت فعالیت این شرکت تأکید دارد؛ چراکه فولاد مبارکه تنها شرکت ایرانی است که سنگ‌آهن ورودی را به محصولات نهایی ورق رنگی تبدیل می‌کند و همین رویداد مهم باعث شده در شرکت فولاد مبارکه، شعار «هوشمند سازی فرایندها از سنگ تا رنگ» را دنبال کنیم.

طرح تحول دیجیتال برای شرکت فولاد مبارکه الزام‌آور است

وی با اشاره به هوشمندسازی ماشین‌آلات، تجهیزات مختلف در فرایندهای فولاد مبارکه بیان کرد: انقلاب صنعتی نسل چهارم برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ و در کشور آلمان مطرح شد. مفهوم این انقلاب در پروژه‌ای فوق حرفه‌ای و در نمایشگاه هانوفر ارائه شد و پس‌ازآن مجمع اقتصاد جهانی و شرکت مشاوره مکنزی مفهوم انقلاب صنعتی چهارم را بسط دادند و امروزه شرکت‌ها و کشورهای پیشرفته دنیا به سمت این انقلاب در حرکت هستند.

نقوی تأکید کرد: طرح تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم برای شرکت فولاد مبارکه الزام و اجبار است، نه اختیار. راه و مسیر است، نه پروژه. برای اینکه بتوانیم جایگاه خودمان را در صنعت حفظ کنیم و الگوی بنگاه‌داری ملی در سطح کشور را همچنان ادامه دهیم چاره‌ای جز این نیست که مسیر هوشمندسازی فرایندها را در اولویت قرار دهیم. برآورد ما این است اگر تا چند سال آینده صنایع فولادی و غیرفولادی به سمت انقلاب صنعتی چهارم گام برندارند، به حتم در عرصه رقابت شکست می‌خورند و نمی‌توانند به نیازهای ذینفعان خود پاسخ دهند.

رشد بهره‌وری ۸ درصدی فولاد مبارکه با هوشمندسازی

وی با تأکید بر اینکه طرح تحول دیجیتال مسیر و راه طولانی است، اظهار کرد: برآورد قطعی دستاوردهای هوشمندسازی، در ابتدای کار دشوار است؛ اما مطالعات موردی منتشرشده در دنیا نشان می‌دهد که رشد بهره‌وری شرکت‌ها با هوشمندسازی بین ۶ تا ۸ درصد افزایش می‌یابد. مجمع اقتصاد جهانی شاخص‌هایی در طرح تحول دیجیتال تعریف کرده است که این شاخص‌ها در سه حوزه بهره‌وری، چابکی و پایداری اندازه‌گیری می‌شوند که همین سه پارامتر میزان سودآوری بنگاه اقتصادی و حضور در صحنه رقابت بازار را هم تعیین می‌کند.

توانمندسازی نیروی کار با طرح تحول دیجیتال

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه انقلاب صنعتی نسل چهارم شکل کارکردن را تغییر می‌دهد، گفت: این انقلاب تأثیری بر تعداد نیروی کار شاغل در شرکت ندارد. در فرایند هوشمندسازی نقش نیروی کار، از کارگر به کنترل‌گر تغییر می‌کند و با به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا، کلان داده‌ها، رایانش ابری، کنترل‌های از راه دور، هوش مصنوعی و…، توانمندی نیروی کار ارتقا می‌یابد و در زمان صرفه‌جویی می‌شود و درنهایت به افزایش کارایی و راندمان سازمانی منتج می‌شود.

هوشمندسازی تغییر نقش انسان‌هاست نه حذف آن‌ها

وی با تأکید بر اینکه فرایند هوشمندسازی با تغییر نقش نیروی کار همراه است و به حذف نیروی کار منجر نمی‌شود، توضیح داد: نخستین موضوع در بروز هر انقلابی تغییر فرهنگ است. اساس و سرمایه طرح تحول دیجیتال نیروی کار است و تغییر فرهنگ‌سازمانی نقش مهمی در توسعه انقلاب صنعتی چهارم ایفا می‌کند. در همین راستا برنامه‌های متعددی در ره‌نگاشت شرکت فولاد مبارکه تدوین‌شده است که مهم‌ترین آن تربیت رهبران دیجیتال است.

آموزش ۱۶۰ نفر از رهبران دیجیتال فولاد مبارکه

نقوی با توضیح اینکه رهبران دیجیتال که نقش راهبری و هدایت مجموعه فولاد مبارکه را برعهده دارند، باید با مفاهیم تکنولوژی‌های نوظهور و طرح تحول دیجیتال آشنا باشند، گفت: با همین هدف، در همکاری با دانشگاه اصفهان، پروژه آموزشی برخط توسط اساتید برجسته ایران و فرانسه به ۱۶۰ نفر از رهبران فولاد مبارکه و کارکنان شرکت ایریسا ارائه‌ شده است که‌ترم دوم آن مطابق با استانداردهای جهانی در حال برگزاری است.

راه‌اندازی مجموعه شبکه «فولادینو» در مسیر آشنایی با طرح تحول دیجیتال

وی اضافه کرد: اقدام دیگر، آشنایی کارکنان سازمان با طرح تحول دیجیتال است که راه‌اندازی مجموعه شبکه «فولادینو» با همین هدف بود. در این بستر دیدگاه‌ها و پیشنهادهای کارکنان مطرح و ارزیابی می‌شود و محتویاتی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود. تمام این اقدامات به علت این است که شرکت فولاد مبارکه به بلوغ سازمانی دست ‌یافته و همین باعث شده آموزش‌های ابتدایی ارائه نشود. در برنامه‌های آتی درصددیم آموزش‌ها در سطح کارکنان شرکت فولاد مبارکه توسعه یابد.

راه‌یابی فولاد مبارکه به فانوس دریایی از دریچه طرح تحول دیجیتال می‌گذرد

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه بازهم بر این نکته تأکید کرد که تحول دیجیتال راهی است که ابتدا و انتها ندارد و ادامه داد: در شرکت فولاد مبارکه، برنامه‌ای پنج‌ساله با چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ تعریف ‌شده است تا این شرکت به باشگاه فانوس دریایی راه یابد.

وی اضافه کرد: باشگاه فانوس دریایی توسط مجمع اقتصاد جهانی در دائوس سوئیس تأسیس شده است که متعلق به شرکت‌ها و کشورهای پیشرو در طرح تحول دیجیتال است تا بتوانند شاخص‌های بهره‌وری، چابکی و پایداری را رشد دهند. شرکت‌های مدعی در این مسیر توسط مجمع اقتصاد جهانی ارزیابی می‌شوند و با کسب حداقل‌های موردنیاز می‌توانند به‌افتخار عضویت در باشگاه فانوس دریایی نائل شوند که هدف شرکت فولاد مبارکه رسیدن به این نقطه است که البته با بروز تکنولوژی‌های نوظهور جدید پایانی برای این مسیر متصور نیست.

نقوی با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه در طرح تحول دیجیتال در کشور پیشرو است، گفت: در حال حاضر ۶۹ شرکت به عضویت باشگاه فانوس دریایی درآمده‌اند که در آن میان  ۴ شرکت در صنعت فولادسازی جهان شناخته شده‌اند. این باشگاه مربوط به صنعت خاص و نقطه جغرافیایی مشخصی نیست و جهان‌شمول است. همان‌طور که در سه نسل گذشته انقلاب، اگر شرکت یا صنعتی در مسیر انقلاب گام برنمی‌داشت محکوم ‌به شکست و فنا بود، امروز هم ناگزیریم در مسیر انقلاب چهارم صنعتی محکم و استوار پیش رویم.

اولویت‌دهی هوشمندسازی در برنامه‌های دولت سیزدهم

وی با تأکید بر اولویت‌دهی هوشمندسازی و طرح تحول دیجیتال در برنامه‌های دولت سیزدهم تصریح کرد: با توسعه انقلاب نسل چهارم صنعتی در فولاد مبارکه ذینفعان ما در بخش شرکای اقتصادی یا سهام‌داران می‌توانند از افزایش راندمان و بهره‌وری در شرکت به درآمد و سود بیشتری دست یابند. ذی‌نفعان دیگر ما کارکنان شرکت هستند که با طرح تحول دیجیتال نقش کنترل‌گر پیدا خواهند کرد و درنهایت بخش مهمی از ذینفعان ما مشتریان هستند که می‌توانند خدمات بهتری دریافت کنند. در آینده نزدیک اهداف شرکت فولاد مبارکه به تولید و فروش فولاد محدود نمی‌شود، بلکه می‌توانیم به مشتریان خدمات هم ارائه کنیم و مدل ما در خدمت‌رسانی به مشتری تغییر خواهد کرد.

به‌موقع به انقلاب نسل چهارم صنعتی رسیدیم

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه گفت: اگرچه تجارب گذشته نمی‌تواند در مسیر هوشمندسازی شرکت فولاد مبارکه راهگشا باشد، اما برخلاف انقلاب‌های صنعتی گذشته، زمان زیادی را در ملحق شدن به انقلاب نسل چهارم صنعتی از دست ندادیم. تحریم‌ها و شرایط سیاسی ویژه کشور امکان دسترسی به منابع اصلی هوشمندسازی را کند کرد و برای عبور از این مانع، شرکت ایریسا فولاد مبارکه را مسئول طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه قراردادیم تا مطالعات، ره نگاشت و پروژه‌های مرتبط با طرح تحول دیجیتال توسط این شرکت در مسیر رسیدن به انقلاب نسل چهارم صنعتی قرار گیرد.

راه‌اندازی مرکز صنعت فولاد دانشگاه تهران در آینده نزدیک

وی اضافه کرد: اقدام دیگر   کلنگ‌زنی مرکز صنعت فولاد در دانشگاه تهران بود که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد تا فراخوان‌های نوآوری در این مرکز برگزار شود، به‌گونه‌ای که چالش‌های تکنولوژی که راه‌حلی برای آن موجود نیست در این مرکز اعلان عمومی شود تا از دانش و تجربه استارت‌آپ‌ها، دانش‌بنیان‌ها و نخبگان به‌صورت برد-برد بهره‌مند شویم.

راه‌اندازی آزمایشگاه نسل چهارم صنعت در راستای مهارت‌افزایی دانشجویان

نقوی به راه‌اندازی آزمایشگاه نسل چهارم صنعت در دانشگاه صنعتی اصفهان با الگوبرداری از مدل‌های موفق جهانی اشاره‌ای کرد و توضیح داد: محصولات شرکت فولاد مبارکه در این آزمایشگاه تست، کنترل و شبیه‌سازی می‌شود و در مقیاس وسیع شرکت فولاد مبارکه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از سوی دیگر آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و آشنا با مفاهیم طرح تحول دیجیتال از دیگر اهداف تأسیس آزمایشگاه نسل چهارم صنعت است.

طرح تحول دیجیتال جراحی سازمانی است

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در پایان گفت‌وگوی خبری شبکه اصفهان ضمن تشکر از هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: زمانی شرکت‌های بزرگ شرکت‌های کوچک را می‌بلعیدند، اما امروزه شرکت‌های چابک و پویا هستند که گوی رقابت را از شرکت‌های ایستا می‌ربایند. مفاهیم تغییر کرده است. طرح تحول دیجیتال با بهبودی سازمانی که سی سال ثمره آن در تولیدات شرکت فولاد مبارکه نمایان است، متفاوت خواهد بود و شرکت فولاد مبارکه با حمایت مدیران و تمام کارکنان این شرکت در رسیدن به هوشمندسازی به جراحی بزرگی دست می‌زند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.