تاثیرات منفی بازنشستگی پیش از موعد

قوانین مختلفی در طول زمان مصوب شده که بر سن و سابقۀ ملاک بازنشستگی در سازمان تأمین اجتماعی اثرگذار بوده است. برخی از این قوانین به‌صورت مقطعی باعث افزایش تعداد بازنشستگان سازمان شده‌ و برخی هم به‌طور دائمی بر آن اثر داشته‌اند. مرور سیر تطور این قوانین در طول زمان نشان می‌دهد درحالی‌که امید زندگی در کشور همواره در حال افزایش بوده است، قانونگذار به‌طور مداوم به کاهش سن بازنشستگی (درست عکس جهت حرکت امید زندگی) اقدام کرده است.
کد خبر : 12532
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1400 - 15:47
تاثیرات منفی بازنشستگی پیش از موعد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر,این رویکرد در شرایطی وجود دارد که صندوق‌های بازنشستگی کشور به‌شدت با مشکل ناپایداری مالی مواجه هستند. نسبت پشتیبانی درحال‌کاهش و در برخی از صندوق‌ها کمتر از یک است، و در بسیاری از صندوق‌ها کسری نقدینگی وجود دارد که آن‌ها را به بودجۀ دولت متکی کرده است.

قوانین بازنشستگی پیش‌ازموعد از یک‌سو با کاهش درآمدهای صندوق‌های بیمه‌ای و از سوی دیگر، با افزایش هزینه‌های آن‌ها، این وضعیت را بدتر می‌کنند.

بیش از ۴۰ سال برقراری بازنشستگی پیش‌ازموعد در سازمان تأمین اجتماعی باعث شده حدود ۴۹ درصد از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی (بیش از یک میلیون بازنشسته) را بازنشستگان پیش‌ازموعد تشکیل دهند که بار مالی گسترده‌ای برای سازمان داشته است.

کسانی که زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند به احتمال زیاد در بخش غیررسمی اقتصاد به فعالیت خود ادامه خواهند داد. صرف‌ِنظر از آثار نامطلوب گسترش بخش غیررسمی اقتصاد، این امر،  به دلیل تخصص و ارزانی نسبی نیروی کار سالمند، فرصت‌های شغلی جوانان را به تحلیل می‌برد.

با تسهیل خروج زودهنگام نیروی کار از بازار کار، در شرایطی که هنوز قابلیت زیادی برای ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد دارند، تولید و رشد اقتصادی به خطر می‌افتد، ضمن اینکه این افراد هم از نیروی کار مولد به مستمری‌بگیر تبدیل می‌شوند.

این قوانین در بلندمدت ازطریق کاهش درآمدهای دولت از محل مالیات‌های مستقیم و افزایش هزینه‌های مستمری و لذا افزایش مخارج دولت ناشی از کمک‌ به صندوق‌ها، منجر به تشدید کسری بودجه خواهند شد که متعاقباً ممکن است پیش‌زمینۀ افزایش تورم در کشور باشد.

بازنشستگی پیش‌ازموعد هزینه‌های اداری و بازرسی را درنتیجۀ عدم‌تمکین به قانون در بخش غیررسمی افزایش می‌دهند.

همچنین بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد اساساً با ماهیت و مفهوم بازنشستگی، که با سالمندی و عدم‌توانایی برای انجام کار و فعالیت پیوند خورده، در تضاد هستند.

از سوی دیگر این قوانین ممکن است به افزایش زوال شناختی در میان بازنشستگان منجر شوند و اثرات نامطلوبی بر سلامت جسم و روان آن‌ها داشته باشند.

رواج فرهنگ بازنشستگی پیش‌ازموعد با سیاست‌های ترویج فرهنگ کار در میان مردم در تناقض است.

به دلیل همین پیامدهای بازنشستگی پیش‌ازموعد، بسیاری از کشورها علاوه بر افزایش سن بازنشستگی به‌صورت تدریجی یا یکباره، برنامه‌هایی برای تنظیم خودکار سن بازنشستگی متناسب با امید زندگی مصوب می‌کنند. ایتالیا، قبرس، دانمارک، یونان، هلند، پرتغال و اسلواکی در میان این کشورها قرار دارند.

با توجه به پیامدهای نامطلوب اشاره‌شده، تصویب قوانین بازنشستگی پیش‌ازموعد در کشور مغایر با اصول بیمه‌ای و دقیقاً معکوس روند اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی در جهان هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.