حرکت چرخ اقتصاد با لوکوموتیو صادرات/ ضرورت بازبینی آیین‌نامه‌های مرتبط با صادرات/ تسهیل و رفع موانع در کوتاه مدت/ تفکیک مجموعه عوامل تولید از مجموعه عوامل صادرات/اعلام حمایت نمایندگان مجلس از بخش خصوصی

نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان همزمان با آیین افتتاح مجازی پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی، روز شنبه ۱۰ مهر ماه و با حضور وزیر صمت، جمعی از معاونین این وزارتخانه و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بخش‌ خصوصی برگزار شد.
کد خبر : 12953
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مهر 1400 - 20:00
حرکت چرخ اقتصاد با لوکوموتیو صادرات/ ضرورت بازبینی آیین‌نامه‌های مرتبط با صادرات/ تسهیل و رفع موانع در کوتاه مدت/ تفکیک مجموعه عوامل تولید از مجموعه عوامل صادرات/اعلام حمایت نمایندگان مجلس از بخش خصوصی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از سایپانیوز به نقل از شاتا، در این آیین پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی به صورت ویدئوکنفرانسی با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد افتتاح قرار گرفت.

در آیین افتتاح پاویون جمهوری اسلامی ایران، وزیر تجارت سوریه، معاون وزیر تجارت امارات، سفرای لبنان، هلند، الجزایر و رئیس کل اکسپوی دبی حضور داشتند.

حسن زمانی؛ مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین‌المللی ایران که در محل پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی حضور داشت، بصورت ویدئوکنفرانسی این پاویون را به دستور وزیر صمت افتتاح کرد.

کاهش صادرات نفتی فرصتی برای تحرک اقتصادی است/ با لوکوموتیو صادرات باید چرخ اقتصاد را به حرکت درآوریم/ به حرکت کسب و کارها در راستای اولویت ها کمک می کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم اندیشی و آیین بازگشایی مجازی پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دبی، کاهش صادرات نفتی را فرصت مناسبی برای تحرک بخش‌های مختلف اقتصادی عنوان کرد و گفت: با لوکوموتیو صادرات باید چرخ اقتصاد را به حرکت در بیاوریم.

سید رضا فاطمی امین در این نشست افزود: صادرات همواره مهم بوده است و در این دولت نیز بسیار مهم است چرا که صادرات نفتی کاهش یافته و نقش صادرات غیر نفتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی این موضوع را فرصت بسیار مناسب و مغتنمی برای تحرک در بخش‌های مختلف اقتصادی دانست و تصریح کرد: تنظیم تراز تجاری کشور بیش از آنکه بر عهده نفت و بانک مرکزی باشد بر عهده صادرات و قشر صادر کننده است که این موضوع اهمیت صادرات غیرنفتی را افزایش می‌دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: بسیاری از تولیدات کشورمان دیگر تقاضای داخلی ندارند و می بایست با لوکوموتیو صادرات چرخ اقتصاد را به حرکت در بیاوریم و تقاضای خارجی برای بخش هایی از تولیداتمان که بیش از نیاز بازار است شکل دهیم.

فاطمی امین با اشاره به نقش دولت در این خصوص، گفت: چهار محور اولویت گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل گری و نظارت چهار وظیفه مهم دولت است.

پتانسیل صادرات حداقل ۱۰۰ میلیارد دلاری به کشورهای هدف/هدف گذاری برای افزایش صادرات کشورمان به میزان ۳۵ میلیارد دلار در افق ۱۴۰۴

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست از تعریف ۱۴ پروژه زیرساختی و ۱۱ پروژه مسیرهای تجاری برای تحقق اهداف صادراتی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

علی رضا پیمان پاک افزود: در مجموعه سازمان توسعه تجارت، ارتباط دوسویه با رویکرد تجارب آرا با استفاده از نظرات بخش خصوصی و صادرکنندگان را دنبال می کنیم تا سیاست های توسعه تجاری را بتوانیم محقق کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات کشورمان به میزان ۳۵ میلیارد دلار در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است، تاکید کرد: این هدف گذاری با تاکید بر صادرات غیرنفتی، تعامل با کشورهای همسایه، اصلاح پارامترهای صادراتی، هماهنگی سیاست های ارزی و صادراتی و همچنین تکمیل زنجیره های صادراتی و ارزش افزوده مورد تاکید است.

رئیس کل سازمان تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشورهای صادراتی به اولویت های اول و دوم تقسیم شده است، ادامه داد: تمام تمرکز برای بسیج منابع روی کشورهای اولویت اول است که این کشورها شامل کشورهای همسایه و کشورهایی مانند هند و چین است.

تصویب سیاست های توسعه صادرات و مدیریت واردات/ تسهیل و رفع موانع حوزه صادرات در کوتاه مدت

معاون طرح و برنامه وزارت صمت نیز به عنوان دیگر سخنران نشست با تاکید بر توجه وزارت صمت به موضوع جهش صادرات بر لزوم برنامه‌ریزی جهت تسهیل و رفع موانع صادرات در کوتاه مدت تاکید کرد و از تصویب و ابلاغ سیاست های توسعه صادرات و مدیریت واردات خبر داد.

سید مهدی نیازی از تصویب «سیاست‌های توسعه صادرات و مدیریت واردات» در ستاد اقتصادی دولت خبر داد و گفت: وزارت صمت با توجه به مأموریت‌های خود و اهمیت حوزه صادرات، با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تدوین و اجرای برنامه‌های مختلف با هدف‌گذاری کمی و کیفی در کوتاه مدت با موضوع رفع موانع صادراتی کرد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه در این حوزه جلسات متعدد با بخش خصوصی و مذاکرات فشرده در سطح دولت انجام شد، افزود: مصوبه «سیاست‌های توسعه صادرات و مدیریت واردات» در ۲۶ ماده تنظیم شده است که صبح امروز ابلاغ شد.

نیازی در ادامه صحبت‌های خود تصویب این بسته را موجب کمک به فعالیت‌های توسعه صادرات دانست که بسیاری از موانع صادراتی مطرح شده توسط بخش خصوصی را مرتفع می‌کند.

معماری منحصر به فرد پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی دبی/ جزو هشت پاویون برتر هستیم

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین‌المللی ایران، پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی را جزو هشت پاویون برتر این نمایشگاه جهانی دانست.

حسن زمانی که در محل پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی حضور داشت و به صورت ویدئوکنفرانسی این پاویون را به دستور وزیر صمت افتتاح کرد، گفت: پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو دبی در بهترین موقعیت قرار دارد که سبب افزایش بازدیدهای صادر کنندگان و فعالان اقتصادی از آن خواهد شد.

وی همچنین معماری منحصر به فرد پاویون جمهوری اسلامی ایران را از دیگر نقاط قوت این پاویون دانست که سبب جذب مخاطبان می شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران همچنین حضور و همراهی سفرا، وزرا و معاونان وزرای کشورهای مختلف را نشان از همراهی این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: ما این دوستی ها را صمیمانه ارج می گذاریم.

شافعی: رشد اقتصادی کشور با توسعه صادرات میسر است/ ضرورت بازبینی آیین‌نامه‌های مرتبط با صادرات

رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با تاکید بر نقش صادرات در رشد اقتصادی کشور، در راستای تسهیل فعالیت های صادراتی، بازنگری در دستورالعمل‌های گذشته این حوزه را خواستار شد.

غلامحسین شافعی با تاکید بر نگاه ویژه وزیر صمت به بخش خصوصی در حوزه صادرات، آن را متفاوت با دوره های قبل توصیف کرد و با اشاره به تجربیات و سوابق سیدرضا فاطمی‌امین در بخش خصوصی، آن را فرصتی جدید در راستای هم‌افزایی بخش خصوصی و وزارت صمت خواند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ بازارهای بین‌المللی، به موافقت‌نامه‌های ترجیحی و آزاد اشاره کرد و بر ضرورت حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوصی و فعالان تجارت بین‌المللی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری ها تاکید کرد.

ضرورت ایجاد ثبات در قوانین و دستورالعمل های حوزه صادرات/ تفکیک مجموعه عوامل تولید از مجموعه عوامل صادرات

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی بخش خصوصی در سیاست گذاری مرتبط با تجارت بین المللی، بر ایجاد ثبات در قوانین و دستورالعمل های این حوزه تاکید کرد.

محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با نشست، ایجاد ثبات در دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط با بخش خصوصی فعال را یکی از مطالبات اصلی بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: انطباق فعالیت بخش خصوصی با تغییر مکرر دستورالعمل‌ها کار سختی است و ایجاد ثبات در قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مجموعه‌ متولیان این حوزه در یک بازه زمانی مشخص، مثلا یک ساله، امر مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی در ادامه صحبت‌های خود تعیین تکلیف تعهدات صادرکنندگان در سنوات گذشته را یکی دیگر از خواسته‌های بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: این موضوع به ویژه برای صادرکنندگان خوش نام باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است کمک کنیم تا صادرکنندگان خوش نام از محدودیت‌های ناشی از آن خارج شوند.

راه برون رفت از وضعیت کنونی اقتصادی حضور حداکثری بخش خصوصی است/ هم افزایی تمام قد نمایندگان مجلس در راستای حمایت از بخش خصوصی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در آیین بازگشایی مجازی پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو دبی، راه برون رفت از وضعیت کنونی اقتصادی را حضور حداکثری بخش خصوصی دانست.

عزیز الله اکبری تالار پشتی افزود: دولت باید نظارت کند و کار هدایت و سیاست گذاری را در حوزه تجارت خارجی انجام دهد.

وی با بیان اینکه در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار داریم، تصریح کرد: باید آرایش خاص و متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیز ایجاد شود تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.