در گفت وگو با رئیس خانه معدن مطرح شد؛ ایمیدرو در اکتشاف معادن سرمایه‌گذاری نکند نیازمند واردات می‌شویم

رئیس خانه معدن تصریح کرد: سازمان توسعه و نوسازی صنایع یکی از مهمترین وظایفش سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت برای توسعه صنایع است. اگر سرمایه‌گذاری لازم در استخراج و اکتشاف در معادن جدید از سوی ایمیدرو انجام نشود نیازمند به واردات خواهیم بود.
کد خبر : 13061
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 - 19:00
در گفت وگو با رئیس خانه معدن مطرح شد؛ ایمیدرو در اکتشاف معادن سرمایه‌گذاری نکند نیازمند واردات می‌شویم
Print Friendly, PDF & Email

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن در گفت وگو با نبض بازار انتقادات مطرح شده به خام فروشی مواد معدنی در شرایط نیاز واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای فولادی به مواد اولیه اظهار کرد:‌ منتقدان احتمالا شناخت زیادی از بخش معدن و صادرات مواد معدنی ندارند.

وی افزود: این انتقاد شاید در ۱۰ سال قبل پذیرفته شده بود به این دلیل که دانش ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این بخش وجود نداشت اما اکنون دانش لازم در کشور به وجود آمده است. در گذشته هماتیت‌ها به پایین‌ترین قیمت خام‌فروشی می‌شد اما امروز به صورت مستقیم به گندله بدل می‌شود.

بهرامن خاطر نشان کرد:‌ اکنون تکنولوژی در بخش معدن حرف نخست را می‌زند اگر این تکنولوژی‌ها مورد استفاده قرار گیرند ارزش افزوده لازم در بخش مواد معدن ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه انرژی در بخش صنعت نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است، اظهار کرد:‌نرخ حمل و نقل در کشور ما بسیار بالا است و در شرایط انرژی ارزان و حمل و نقل گران ترجیح می‌دهیم که بیشترین ارزش افزوده ایجاد شود و شرایط تولید در بخش معدن حتی قابل مقایسه با چهار سال گذشته نیز نیست.

رئیس خانه معدن عنوان کرد:‌ در بخش معدن روز به روز سرمایه‌گذاری‌ها در جهت ایجاد ارزش افزوده در حال گسترش است و علت اساسی نیز این است که دسترسی به این تکنولوژی‌ها به دلیل داخلی سازی آنها افزایش یافته است.

وی افزود:‌ صنعتگران گذشته نسبت به سال‌های گذشته و به ویژه از ۶ سال پیش به این سو تغییرات زیادی کرده‌اند و امروز بخش معدن با رشد قابل توجهی همراه شده است. ایران در تکنولوژی‌های تولید در بخش معدن با پیشرفت‌های بزرگی مواجه شده است و بهترین دانش این بخش در نمایشگاه اکسپو به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

نگرانی واحدهای فولادی از کمبود ذخایر سنگ آهن

بهرامن درباره نگرانی واحدهای فولادی از کمبود ذخایر ذغال سنگ خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد در استخراج ذخایرذغال سنگ سرمایه‌گذاری کند و حجم اکتشافات در ذغال را افزایش دهد. سرمایه‌گذاری با هزینه متفاوت است و بایدنگاه خود را به سرمایه‌گذاری در کشور تغییر داد.

وی عنوان کرد: بخش معدن در صورت سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی پاسخگوی نیاز صادراتی کشورهای منطقه باشد.

رئیس خانه معدن تصریح کرد: سازمان توسعه و نوسازی صنایع یکی از مهمترین وظایفش سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت برای توسعه صنایع است. اگر سرمایه‌گذاری لازم در استخراج و اکتشاف در معادن جدید از سوی ایمیدرو انجام نشود نیازمند به واردات خواهیم بود.

انجام سرمایه‌گذاری مناسب در سنگ آهن

وی افزود: در سنگ آهن سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در حال انجام است و اکتشاف در اعماق ۱۰۰۰ متر که در گذشته وجود نداشت آغاز شده است. اگر ذخایر مناسب کشف شده وجود داشته باشد خیال تولیدکنندگان از تولید در صنایع مختلف راحت خواهد بود.

وقت خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.