هدف راه اندازی سمگا توسط گروه مالی گردشگری چه بود؟

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ،  یک تقسیم‌بندی کلی، گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی در رتبه سوم مهم‌ترین منابع درآمدزای جهان قرار دارد. بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان حدود ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۷ است که این میزان در کشورهایی، چون

کد خبر : 1312
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آبان 1398 - 11:27
هدف راه اندازی سمگا توسط گروه مالی گردشگری چه بود؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ،  یک تقسیم‌بندی کلی، گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی در رتبه سوم مهم‌ترین منابع درآمدزای جهان قرار دارد. بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان حدود ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۷ است که این میزان در کشورهایی، چون ایتالیا و فرانسه ۱۵ درصد است. بر اساس آمارها، در سال ۲۰۱۶ در مجموع به‌طور مستقیم بیش از ۱۰۸ میلیون نفر در بخش گردشگری سطح جهان شاغل بوده‌اند که اگر مشاغل غیرمستقیم را نیز به این میزان اضافه کنیم، تعداد شاغلان به ۲۹۲ میلیون نفر می‌رسد.

در مجموع سهم گردشگری از اشتغال جهان (مستقیم و غیرمستقیم) ۹.۷ درصد است که نشان از اهمیت این بخش در آینده اقتصادی جهان دارد. آن‌چنانکه در گزارش سازمان گردشگری آمده است ایران به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری جزء ۱۰ کشور اول دنیاست که دارای ۲۳ هزار اثر ملی ثبت‌شده، ۱۹ اثر ثبت‌شده در یونسکو، ۲۰۲ اثر ثبت‌شده زیست‌محیطی و… است. با وجود این بخش گردشگری جایگاه قابل قبولی در اقتصاد کشور ندارد. در این مورد می‌توان به وضعیت درآمدی بخش گردشگری رقیب ایران یعنی کشور ترکیه اشاره کرد که نسبت به ایران پیشرفت چشمگیری داشته است.

اما وضعیت گردشگری در اسناد بالادستی نیز چندان مشخص نیست تا جایی که در سند چشم‌انداز توسعه بخش میراث فرهنگی و گردشگری کشور ایران (۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴) که در سال ۸۳ تهیه شده است، واقعیت‌های بخش گردشگری هیچ سنخیتی با طراحی این سند ندارد.

این سند با در نظر گرفتن حدود ۷۰۰ هزار نفر رقم پایه گردشگر ورودی به ایران در سال ۸۳، برآورد می‌کند که ایران تا سال ۱۴۰۴ یک درصد گردشگران بین‌المللی (حدود ۲۰ میلیون نفر) را برای خود جذب خواهد کرد، به‌گونه‌ای که درآمد بخش گردشگری ایران در سال ۱۴۰۴ سالانه قریب به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

آمار‌ها نشان می‌دهد سند چشم‌انداز بخش گردشگری با وضعیت فعلی این بخش فاصله بسیار نجومی دارد، به‌طوری‌که تعداد گردشگران بین‌المللی واردشده به ایران (بر اساس آخرین آمار منتشرشده سازمان گردشگری) از حدود دو میلیون و صد هزار نفر در سال ۸۶ به حدود چهار میلیون و نهصدهزار نفر در سال ۹۵ رسیده است.

گروه مالی گردشگری با راه اندازی چند هلدینگ از جمله شرکت سمگا (شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران) سعی در برظرف کردن چالشهای بخش گردشگری داشته است. گروه مالی گردشگری با راه اندازی هلدینگ با راه اندازی سمگا به چند هدف در گام نخست رسید که از آن جمله می توان دست یافتن به ۱۲زنجیره‌ کاملی شامل شناسایی، بررسی و انتخاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد ساختار مشارکت، سرمایه‌گذاری، جلب مشارکت‌های سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شاخص گردشگری، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، برندینگ و بهره‌برداری و مدیریت این مجموعه‌ها. تشکیل سیر کامل مطالعاتی در بخش گردشگری یکی از اولین اهدافی است که باید در این حوزه دنبال کرد که خوشبختانه با راه اندازی سمگا این امر محقق شد و با در نظر گرفتن اهداف و چشم اندازهای آن تا سال ۱۴۰۴ میتوان به مرتفع شدن مشکلات بخش گردشگری امیدوار بود. سمگا در حال حاضر یکی از اصلی ترین زیرمجموعه های گروه مالی گردشگری است که می تواند با تکیه بر پتانسیلهای خود و بکارگیری مانبع انسانی به حل معضلات این بخش کمک شایان کند. البته نباید از یاد برد که در کنار این مسائل باید به سایر بحثها مانند پروژه ی وزارت میراث نیز تعمق کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.