جلوگیری از بحران افزایش قیمت با تأمین سنگ‌آهن فولادسازان

Print Friendly, PDF & Email

دهمین همایش و نمایشگاه «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار» روز سه‌شنبه ۱ بهمن ۹۸ با حضور فعالان این صنعت در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

کد خبر : 1322
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 بهمن 1398 - 9:51
جلوگیری از بحران افزایش قیمت با تأمین سنگ‌آهن فولادسازان
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، مهندس عظیمیان در این همایش و در «میزگرد تخصصی تعامل متقابل دو حوزۀ سنگآهن و فولاد، همافزایی و چالشها» به سؤالات خبرنگاران و مدیران و کارشناسان حوزۀ معدن و صنایع معدنی اینگونه پاسخ داد:
در حال حاضر وضعیت فولاد مبارکه چگونه است و پیشبینی شما از روند قیمت فولاد در روزهای آتی و سال جدید چگونه است؟
در بهمنماه سال گذشته فولاد مبارکه دارای دو ذخیرۀ کنسانترۀ سنگآهن و گندله و اسلب بود که با کاهش ورود مواد اولیه به مبارکه و بهمنظور جلوگیری از توقف تولید، این دو ذخیره مصرف شده و اگر این روند اصلاح نشود، بهدلیل عدم تولید فولاد مبارکه و سایر فولادسازان، بحران تفاوت قیمت و افزایش قیمت ایجاد خواهد شد.
عظیمیان با تأکید بر اینکه در تمام دنیا ارزشافزودۀ معدن بیش از فولاد است، گفت: جای تأمل است که چرا معدنیها فولادساز شدهاند و تأمینکنندگان سنگآهن خودشان در حال حاضر مصرفکنندۀ سنگآهن هستند و این امر باعث شده فولادساز هم به سمت معدنکاری برود.
ما در شرایط صددرصد تحریمی، الکترود موردنیاز را تأمین کردهایم. ما هیچگاه اعتراض و گلایهای از کمبود قطعۀ یدکی و کالاهای استراتژیک نداشتهایم، اما از نبود مواد اولیۀ داخلی (سنگآهن) بهشدت در رنجیم و کسی نیست به این سؤال پاسخ دهد که فولاد مبارکه باید از کجا مواد اولیۀ موردنیاز خود را تأمین کند.
این شرکت ۵۰ درصد فولاد کشور را تولید میکند و در نظر دارد همزمان و همراه با افزایش تقاضا هم در کمیت و هم در کیفیت سهم ۵۰ درصدی خود را در بازار ایران حفظ کند؛ یعنی همواره بتواند نیاز کشور را در بخشهای مختلف خودروسازی، نفت و گاز، لوازمخانگی، صنایع ساختمان، لوله و پروفیل و همه بخشهایی که نیاز به مقاطع عریض دارند، پاسخگو باشد.
در آینده نیز فولاد مبارکه با تقاضاهای جدید مواجه خواهد بود. این تقاضاها عمدتا در حوزۀ فولادهای باکیفیت و با استحکام بیشتر، وزن کمتر، قیمت مناسب و ضدخوردگی خواهند بود و فولاد مبارکه برای اینکه بتواند به این نیاز پاسخ دهد، تلاش مضاعف، بهینهسازی، بهروزرسانی فرایند و ارتقای تکنولوژی و ظرفیتهای خطوط تولید را در دستور کار خود قرار داده است.
 در خصوص طرح نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه و جزئیات آن توضیح دهید.
برای اجرای طرح نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه که ۵/۴ میلیون تن ظرفیت دارد، با یک شرکت خارجی به توافق رسیدهایم. بنا بر توافقات انجامشده ۵۴ درصد پروژه به دست پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام میشود و ۴۶ درصد به دست پیمانکار خارجی. اجرای این پروژه بهطور مستقیم برای ۱۰۰۰ نفر در داخل شرکت فولاد مبارکه فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد. با اجرای این طرح، کلیۀ نیازهای صنایع مختلف کشور و انواع ورق در ابعاد و کیفیتهای مختلف تأمین خواهد شد. در صورت آغاز اجرای طرح، مقرر است طرح مذکور طی ۹۰۰ روز به بهرهبرداری برسد. امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم و برای تحقق حداکثری راهبرد مقام معظم رهبری در زمینۀ رونق تولید گام مؤثرتری برداریم. با راهاندازی این خط تولید صدها کارخانه در سراسر کشور فعال خواهد شد.
چه برنامههایی برای بومیسازی و استفاده از توان داخلی دارید؟
فولاد مبارکه در بیست سال گذشته با بومیسازی حدود ۴۰۰۰ قطعۀ استراتژیک در این راه گام برداشته است. درحال حاضر این شرکت تغییر رویکرد داده و از بومیسازی قطعه به بومیسازی فرایند و ماشین که در مراتب بالاتر و بسیار دشوار است روی آورده تا با کنار هم قرار دادن هزاران قطعه بتواند ماشین بسازد و اتوماسیون آن را داخلی کند و در صنعت به کار ببرد. انشاءالله سال آینده خبرهای جدیدتری در این خصوص خواهید شنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.