بی نیازی کشور از واردات ورق‌های عملیات حرارتی‌پذیر

Print Friendly, PDF & Email

با تلاش و همت کارشناسان فولاد مبارکه برای اولین بار در کشور عملیات طراحی و تولید ورق‌های عملیات حرارتی‌پذیر (CK45) با موفقیت انجام شد.

کد خبر : 1431
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اسفند 1398 - 10:10
بی نیازی کشور از واردات ورق‌های عملیات حرارتی‌پذیر
Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش وقت خبر ، رئیس تروپروسس واحد متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: با دستیابی به این موفقیت بزرگ از این پس کشورمان ایران از واردات این گرید خاص که در صنایع ماشینسازی و تولید انواع پیچ و مهره و… کاربرد دارد، بی نیاز میگردد و عملا به جمع صادرکنندگان آن میپیوندد.
علیرضا مولویزاده با اشاره به اینکه فولاد مبارکه در سال ۹۸ در زمینۀ تولید انواع ورقهای خاص به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته است، تصریح کرد: این شرکت با اتکا به دانش فنی و تکنولوژی نهادینهشده در نیروی انسانی و با استفاده از ظرفیتهای علمی کشور و همچنین در راستای مشتریمداری در خطوط تولید، طراحی و تولید گریدهای موردنیاز صنایع پاییندست را از اولویتهای خود دانسته و همواره تلاش کرده است تا با استفاده از ظرفیتهای یادشده در مسیر خودکفایی و بینیازی از واردات و خروج ارز از کشور در شرایط تحریم گامهای ارزشمندی بردارد.
در همین خصوص کارشناس متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه در تشریح ویژگیهای این گرید جدید افزود: گرید CK۴۵ از جمله فولادهای عملیات حرارتیپذیر است که کاربرد وسیعی در صنعت ماشینسازی و ساخت ابزارآلات صنعتی دارد. سطح این نوع فولادها بعد از عملیات حرارتی از مغز ورق سختتر میشود. ازاینرو در صنایع مختلفی که در آنها نیاز به مقاومت در برابر سایش وجود داشته باشد، کاربرد گستردهای دارند.
وی خاطرنشان کرد: تا پیش از کسب این موفقیت، از عملیات حرارتی فقط در بخش شمش و بلوم استفاده میشد و قابلیت عملیات حرارتی به صورت تخت (شیت) وجود نداشت.
بابک شهریاری با بیان اینکه اشکال مختلفی از این فولاد معمولا به صورت بلوم و بیلت یا شمشهای با مقطع گرد آماده برای فورج تولید میشوند، افزود: این فولادها پس از فورج نمودن خواص نهایی با عملیات حرارتی دقیق که معمولا از انواع کوئنچ و تمپر است، حاصل میشود.
وی با تأکید بر این که تولید تختال این گرید در فولاد مبارکه بهدلیل کربن نسبتا بالای آن بهویژه در واحد ریختهگری با سختیهایی همراه بود، افزود: تولید کلاف این نوع ورقهای فولادی در هنگام نورد گرم نیز با مراقبتهای ویژهای همراه است.
شهریاری اظهار داشت: کربن نسبتا بالا، باعث افزایش استحکام و قابلیت عملیات حرارتی بههمراه سختیپذیری قابلتوجه این گرید میشود. محصول شیت این گرید با ضخامت ۱۰ میلیمتر، عرض ۱۵۰۰ و طول ۶۰۰۰ میلیمتر تولید و در کارخانۀ مشتری به تسمههای مناسب برای قطعات ماشینسازی تبدیل میشود؛ و مشتری این محصول، مراتب رضایت و تأییدیۀ خود را از شیتهای تحویلشده رسما اعلام کرده است.
علیرضا مولویزاده، رئیس تروپروسس واحد متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه، در پایان با تأکید بر اینکه از این پس کشور ما در زمینۀ این نوع ورقهای خاص بهجای واردکننده، صادرکننده خواهد بود، از همکاری صمیمانۀ کارکنان نواحی فولادسازی و نورد گرم و مدیریتهای برنامهریزی تولید، فروش و بازاریابی، آزمایشگاه محصول و تمامی همکارانی که در تولید این محصول همکاری کردند، تشکر و قدردانی کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.