برنامه دولت برای قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده دامی

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: دولت قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاه‌های دامی را حذف و ارز نیمایی را جایگزین آن کند.
کد خبر : 14756
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 - 21:45
برنامه دولت برای قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده دامی
Print Friendly, PDF & Email

غلامحسین جافری گفت: زمزمه حذف ارز ترجیحی واردات نهاده‌های دامی در دولت شندیده می‌شود، اما این موضوع هنوز بصورت رسمی به اتحادیه‌ها ابلاغ نشده است.

وی افزود: ارز نیمایی جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات خوراک دام می‌شود. با این اقدام قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ قطعا افزایش خواهد یافت. دولت اعلام کرده است برای جبران افزایش قیمت این کالاها، ابتدا یارانه نقدی و بعد از چند ماه کالابرگ به مصرف‌کنندگان داده می‌شود.

طبق قانون مجلس، برای هر نفر در ماه، مقدار مشخصی از چند قلم کالای ضروری مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و پنیر هر نفر در در نظر گرفته شده؛ مردم باید بتوانند این مقدار را با کالابرگ، به همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ بخرند. اگر مردم بیش از این سهمیه، خرید کنند، باید به قیمت بازار، هزینه اش را بدهند.

تولید کاهش خواهد یافت

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با حذف ارز تورجیحی نهاده‌های دامی، انتظار کاهش مصرف و در نتیجه کاهش تولید را داریم. در حال حاضر حدود ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه در ماه تولی می‌شود و برآورد ما این است با افزایش قیمت‌ها، تولید جوجه یک روزه به کمتر از ۱۰۰ میلیون قطعه در ماه برسد.

قیمت مرغ چقدر میشود؟

جافری در خصوص قیمت مرغ با حذف ارز نهاده‌ها گفت: قبل از جنگ روسیه و اوکراین، قیمت ۶۵ تا ۷۰ هزارتومانی برای هر کیلو مرغ بعد از حذف ارز ترجیحی واردات نهاده پیش‌بینی می‌شد، اما با جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نهاده‌ها در بازر‌های جهانی و کمبود آن، قیمت مرغ در داخل بیشتر از قیمت‌های پیش‌بینی شده افزایش می‌یابد.

وی افزود:برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان با حذف ارز ترجیحی واردات نهاده‌ها، از دولت درخواست کرده‌ایم از منابع صندوق حمایت از بخش تولید طیور، تسهیلات با نرخ پایین به تولیدکنندگان پرداخت شود.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.