عبداللهی در گفتگو با نبض بازار مطرح کرد:

بنگاه‌داری برای بانک معنایی ندارد / دولت بهترین اقدام را در بازار بورس انجام می‌دهد

کارشناس بازار بورس براین باور است: وظیفه اصلی بانک ها آن‌ها این است که یک پولی را از یک نفری بگیرند و نرخ بهره‌ای به او پرداخت کنند و از آن طرف هم یک پولی را وام دهند و یک نرخ بهره‌ای را بگیرند و ما به تفاوت این دو تا وظیفه اصلی بانک می‌شود.
کد خبر : 14816
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 0:25
بنگاه‌داری برای بانک معنایی ندارد / دولت بهترین اقدام را در بازار بورس انجام می‌دهد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از نبض بازار ، کاویان عبداللهی کارشناس بازار بورس در گفتگو با نبض بازار، با اشاره به پیش قدمی بانک ملی در خصوص اجرای دستورات دولت برای واگذاری سهام گفت: اگر به دولت یک صحرا دهیم شن‌های آن را خالی می‌کند و دیگر بعد از ۲ سال شنی نیست. این موضوع یک واقعیتی که باید آن را قبول کنیم. دولت هرکجا که مدیریت می‌کند اصولا، چون فکر می‌کند خیلی باید به یکسری‌ها کمک کند و به یکسری‌ها کمک نکند وضعیت اقتصاد را خیلی بهم می‌ریزد و نمی‌گذارد که بازار کار خودش را به درستی انجام دهد.

وی ادامه داد: در همین راستا هرجا که می‌رود و مدیریت می‌کند همه چیز را خراب می‌کند. بانک‌های دولتی هم دقیقا همان ساختار را دارند. یعنی بانک‌های دولتی از دولت یک دیتایی می‌گیرند و در نهایت یکسری تصمیماتی را می‌گیرند که آن تصمیمات به آن‌ها می‌گوید فلان کار را انجام دهید و فلان کار را انجام ندهد و کار را جلو می‌برند. برای همین مدیریتی که مدیریت دولتی باشد عمدتا می‌تواند باعث مشکلات زیادی در مجموعه‌های مختلف شود.

عبداللهی تصریح کرد: حال هرچقدر که سهامشان را به فروش برسانند باعث این می‌شوند که شناوری سهم‌های بازار افزایش پیدا کند که افزایش شناوری سهم‌ها در بازار خودش یک موضوع خیلی خوب که باعث می‌شود کارایی بازار افزایش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه برهی از بانک ها شعار دادند که از بنگاه داری خارج شوند پاسخ داد: وظیفه اصلی بانک‌ها بنگاه داری نیست. بلکه وظیفه اصلی بانک ها آن‌ها این است که یک پولی را از یک نفری بگیرند و نرخ بهره‌ای به او پرداخت کنند و از آن طرف هم یک پولی را وام دهند و یک نرخ بهره‌ای را بگیرند و ما به تفاوت این دو تا وظیفه اصلی بانک می‌شود. باتوجه به چنین مسئولیتی که باید بانک داشته باشد پس بنگاه داری معنا پیدا نمی کند.

عبداللهی اظهار کرد: به نظر من، باید همه چیز به سرجای خودش برگردد که دقیقا همین اتفاق نیز دارد می افتد. وقتی در بازار سهام می بینید یکی از بانک ها سهامدار کارخانه بزرگی است که هیچ سنخیتی باهم ندارند باید از هم جدا شوند که بهترین کار هیمن اقدام اخیر دولت است که واگذاری انجام بدهد و بتواند کمک به بازار بورس و سرمایه شود. با توجه به اینکه بانک‌ها هم بعضا مدیریت دولتی دارند آن مدیریت دولتی که بدنه شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها  هستند انتقال پیدا می‌کند که مشکلات به همین شکل در اقتصاد و جامعه ریشه می‌دواند و وضعیت بدتری را ایجاد می‌کند. عمدتا فکر می‌کنم موضوعی که این کار انجام می‌شود هم می‌تواند برای اقتصاد خوب باشد و هم برای بنگاه‌ها و هم برای بانک‌ها مفید واقع شود.

این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: در یک کشوری زندگی می‌کنیم که ۷۰ درصد اقتصاد کشور را دولت و شرکت‌های شبه دولتی دارند و حدود ۳۰ درصد اقتصاد را افراد عادی و بخش خصوصی مدیریت می کنند که این کم شدن سهم دولت و افزایش سهم جامعه خیلی می‌تواند به شفافیت داشتن شرکت‌ها کمک کند. به دلیل اینکه اشخاص حس مالکیت و فرصت مدیریت بهتر دارند و می‌توانند باعث شوند که این شرکت‌ها پاسخگویی و ساختار بهتری داشته باشند. همچنین وظیفه ایی که دارند را بتوانند به درستی انجام دهند که این موضوع می‌تواند باعث شود شرکت‌ها شرایط بهتری را برای خودشان ایجاد کنند و مردم هم می‌توانند در این سود شریک شوند. حتی به بزرگ‌تر شدن بخش خصوصی نیز کمک کنند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.