پراید ۱۳۱، رقیب خودروهای اقتصای حتی بعد از توقف تولید

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از رصد اقتصادی ، امروزه با توجه به افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی، خرید خودرو برای اقشار مختلف جامعه به خصوص کارمندان و کارگران با چالش مواجه شده است. ازین سو نگاه‌ها مجددا به خودروی اقتصادی و کم‌استهلاک همیشگی ایرانیان یعنی پراید ۱۳۱ جلب شده است. اگرچه تولید پراید

کد خبر : 14975
تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 - 21:26
پراید ۱۳۱، رقیب خودروهای اقتصای حتی بعد از توقف تولید
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از رصد اقتصادی ، امروزه با توجه به افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی، خرید خودرو برای اقشار مختلف جامعه به خصوص کارمندان و کارگران با چالش مواجه شده است. ازین سو نگاه‌ها مجددا به خودروی اقتصادی و کم‌استهلاک همیشگی ایرانیان یعنی پراید ۱۳۱ جلب شده است. اگرچه تولید پراید ۱۳۱ در سال ۹۸ پایان یافت اما هنوز هم در نسخه صفر کیلومتر با مدل‌های پایین‌تر قابل خرید است. در این نوشته به مقایسه پراید ۱۳۱ با برادر ناتنی اش یعنی پراید ۱۱۱ می‌پردازیم تا ببینیم خرید پراید ۱۳۱ در شرایط فعلی مقرون‌به‌صرفه هست یا خیر؟

نگاهی دوباره به پراید ۱۳۱

پراید ۱۳۱ در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان نسخه بهسازی شده پراید صبا به بازار آمد و با ویژگی‌های مثل داشبورد و صندلی‌های جدید، گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، تجهیز به مه‌شکن عقب و قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین از پدر خود متمایز می‌شد. چند سال بعد فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو هم به لیست امکانات استاندارد پراید ۱۳۱ اضافه شد.

پراید ۱۳۱ در ابتدای تولید خود با ۶ تیپ SL، SX، EX، TL، LE و SE عرضه شد که تفاوت این تیپ‌ها در تجهیز یا عدم تجهیز به فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ بود. اما از سال ۱۳۹۳ به‌بعد، تنها فول‌ترین تیپ یعنی پراید ۱۳۱ SE روی خط تولید باقی ماند و تولید سایر تیپ‌ها متوقف شد.

مزایای پراید ۱۳۱

خرید پراید ۱۳۱ در مقابل سایر نسخه‌های پراید و هم‌چنین دیگر خودروهای اقتصادی ایرانی، مزایای زیادی دارد که در ادامه به این مزایا می‌پردازیم:

  • کابین جادار نسبت به ابعاد بدنه: پراید ۱۳۱ جزو سدان‌های کوچک (سگمنت B جهانی) محسوب می‌شود اما نسبت به ابعاد بدنه و حتی برخی سدان‌های بزرگ‌تر بازار، کابین جادارتری دارد و می‌تواند علاوه بر استفاده‌های روزمره شهری، برای مسافرت‌های خانوادگی هم کارآمد ظاهر شود. اما خانواده‌های ایرانی در مسافرت علاوه بر کابین جادار به صندوق‌بار بزرگ هم نیاز دارند که پراید ۱۳۱ در این زمینه هم قابل‌قبول ظاهر شده است و نسبت به خودروهای کوچک دیگری مثل پراید ۱۱۱، تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ کاربردی‌تر است.
  • مصرف سوخت اقتصادی: پراید ۱۳۱ با مصرف ترکیبی ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر، جزو کم‌مصرف‌ترین خودروهای ایرانی است و هوای جیب مالک خود را در این شرایط اقتصادی دارد.

  • استهلاک پایین: پراید ۱۳۱ علاوه بر مصرف سوخت پایین، استهلاک فنی اندکی هم دارد اگر خیلی به آن بی‌مهری نکنید، به این زودی‌ها خراب نخواهد شد.
  • تعمیرات آسان و لوازم یدکی فراوان: با توجه به سادگی فنی پراید ۱۳۱ و تعداد بسیار بالای آن در کشور، حتی در شهرهای بسیار کوچک کشور هم مشکلی برای تأمین قطعه یا پیداکردن تعمیرکار نخواهید داشت.
  • ایمنی بالاتر نسبت به پرایدهای قدیمی: هرچند نمی‌توانیم پراید را جزو خودروهای ایمن محسوب کنیم اما پراید ۱۳۱ (وبه‌طور کلی خانواده X100 سایپا) نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر ایمنی خیلی بهتری دارند که به‌دلیل تقویت‌شدن بدنه و استانداردشدن ترمز ABS و ایربگ در این خودروها است.

    مقایسه مختصر پراید ۱۳۱ و پراید ۱۱۱

    به نقل از کارشناسان همراه مکانیک، پراید ۱۳۱ و پراید ۱۱۱ دو انتخاب اقتصادی و از پرطرفدارترین خودروها در بازه قیمت خود هستند که دارای ویژگی و مشخصات‌فنی یکسان بوده اما از نظر ظاهر، پراید ۱۳۱ نسخه نهایی پراید صبا و پراید ۱۱۱ نسخه هاچبک پراید ۱۳۲ است. از نظر فضای کابین هر دو خودرو مشابه هم بوده و تفاوت آن‌ها تنها در ابعاد بدنه و صندوق خلاصه می‌شود.

با این اوصاف، پراید ۱۱۱ ظاهر اسپرت‌تر و ابعاد مناسب‌تری برای استفاده‌های شهری دارد اما پراید ۱۳۱ به‌دلیل صندوق‌بار جادارتر و هم‌چنین قیمت پایین‌تر خود، گزینه کاربردی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری به‌نظر می‌رسد.

مدل خودرو

پراید ۱۳۱

پراید ۱۱۱ 

پیشرانه

۴ سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها

۴ سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

۱۳۲۳

۱۳۲۳

حداکثر قدرت

۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور

۷۱ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور

حداکثر گشتاور

۱۰۸ نیوتن‌متر در ۲۷۵۰ دور

۱۰۸ نیوتن‌متر در ۲۷۵۰ دور

گیربکس

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

۶.۴ لیتر در صد کیلومتر

۶.۴ لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفرتاصد (ثانیه)

۱۵

۱۵

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

۱۶۰

۱۶۰

طول (میلی‌متر)

۳۹۳۵

۳۶۷۳

عرض (میلی‌متر)

۱۶۰۵

۱۶۰۵

ارتفاع (میلی‌متر)

۱۴۵۵

۱۴۵۵

فاصله بین دو محور (میلی‌متر)

۲۳۴۵

۲۳۴۵

وزن خالص (کیلوگرم)

۹۱۵

۹۰۵

حجم صندوق‌بار (لیتر)

۳۶۰

۱۹۰

کلام پایانی

در پایان بایستی بگوییم که پراید ۱۳۱ با توجه به قیمت اقتصادی خود و مزایایی که دارد، کماکان گزینه مناسبی برای خرید خودرو محسوب می‌شود. البته با توجه به گذشت ۲ سال از توقف تولید این خودرو و کم‌شدن نسخه‌های صفرکیلومتر آن در بازار، اگر قصد خرید پراید ۱۳۱ صفرکیلومتر را دارید بهتر است عجله کنید.

خوب است بدانید پلت‌فرم خرید و فروش خودرو همراه مکانیک به‌عنوان باسابقه‌ترین پلت‌فرم آنلاین خودرو در کشور، با وجود کارشناسان باتجربه خود و هم‌چنین شرایط خرید اقساطی، می‌تواند برای خرید پراید ۱۳۱ همراه مکانیک و بسیاری از خودروهای دیگر، به شما کمک کند تا با خیالی آسوده از بابت سلامت خودرو موردنظر خود و هم‌چنین اعتبار فروشنده، خرید خود را انجام دهید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.