با پذیرش خودرو در بورس کالا بستر شفاف برای خرید و فروش فراهم می شود

نمایندگان مجلس از سال گذشته بحث عرضه خودرو در بورس کالا را مطرح کردند؛ طرحی که مورد استقبال مسئولان و کارشناسان زیادی قرار گرفت و از آن استقبال خوبی شد، اما به دلیل اینکه ابهاماتی داشت در مجلس تصویب نمی‌شد تا اینکه سال گذشته تصمیم گرفته شد برخی خودرو‌ها را تحت شرایطی خاص و به طور امتحانی در بورس عرضه کنند.
کد خبر : 15007
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 خرداد 1401 - 11:31
با پذیرش خودرو در بورس کالا بستر شفاف برای خرید و فروش فراهم می شود
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در بحث تولید و عرضه خودرو طرحی تهیه شد که شامل ۲۰ ماده بوده و در آن هم بحث اسقاط خودرو و هم عرضه خودرو در بورس کالا گفته شده است.

او با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند بازار خودرو را کنترل و قیمت‌ها را شفاف کند، گفت: تجربه موفق عرضه سیمان در بورس کالا را دیدیم که قیمت این کالا با عرضه در بورس تا حد زیادی کاهش یافت. در گذشته که سیمان در بورس عرضه نمی‌شد، بحث‌های مختلفی به آن وارد بود به طور مثال بحث تامین برق واحد‌های سیمان، بحث جلوگیری از احتکار‌هایی که رخ داده بود تماما در سیمان پررنگ بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد: معتقد هستیم این شفافیت و کاهش قیمتی که در سیمان رخ داد، در مورد خودرو نیز رخ می‌دهد که یا عرضه خودرو در بورس کالا هم بازار آن شفاف می‌شود و جلوی رانت‌ها و دلالی‌ها گرفته می‌شود.

ایزدخواه با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد خودرو‌های تولیدی در سال به قصد مصرف خریداری نمی‌شود، گفت: بلکه به قصد خرید و فروش و کسب سود مضاعفی که برخی دنبال آن هستند، به فروش می‌روند. برای جلوگیری از این اتفاق بحث عرضه خودرو در بورس کالا مطرح است آن هم با شرایطی خاص است.

او گفت: برخی ادعا کرده اند این موضوع در شرایطی است که اگر خودرو در بورس کالا رود، قیمت متفاوتی خواهد داشت و بدون قید و بند خواهد بود، اما اینگونه نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد: بحث عرضه خودرو در بورس کالا تنظیم گری شده و شرایط را برای این کار شفاف کردیم. با عرضه خودرو در بورس می‌توان از خرید و فروش‌های کاذب جلوگیری کرد.

آقای امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است عرضه خودرو در بورس کالا باعث می‌شود قیمت‌ها شفاف شود؛ تا زمانی که قیمت گذاری دستوری است و این رانت خواری در سطح ملی است، هم اکنون به لحاظ قوانین و سیاستی که داریم عادلانه‌ترین روش، فروش خودرو در بورس است که می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

یعقوبی مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران می‌گوید: بستر لازم برای فروش خودرو در بورس کالا فراهم شده تا با استفاده از بازاری شفاف و رقابتی، خودرو با قیمتی منصفانه به دست مصرف کننده رسد شرط لازم برای محقق شدن اهداف یاد شده، عرضه منظم توسط خودروسازان در بورس و عدم فروش در بازار خارج از بورس است تا به ایجاد بازار متشکل خودرو کمک شود و خریداران با اطمینان از عرضه مستمر خودرو در بورس، رفتار‌های هیجانی از خود بروز ندهند.

به گفته یعقوبی اطلاعیه عرضه برای آگاهی عموم مردم روی سایت بورس کالا در دسترس قرار گرفته است و زمان ثبت سفارش از یک روز پس از انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت ۸:۳۰ روز انجام معامله امکان پذیر است. پس از آن از طریق معاملات حراج باز جلسه معاملاتی فروش خودرو برگزار می‌گردد.

حسین عادل‌زاده، مدیرعامل کارگزاری کارآمد در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، به طرحی که پیش از این در مجلس بررسی و سرانجام ابلاغ شد، اشاره و اظهار کرد: زمانی که طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو توسط تعدادی از نمایندگان مجلس در دستور کار قرار گرفت، محور آن بر مبنای عرضه خودرو در بورس کالا بود که بدون شک مزایای حاصل از عرضه سایر کالا‌ها در بورس کالا، مقدمه چنین طرحی را فراهم کرد.

عادل زاده گفت: حال پس از نوسان‌هایی که برای حوزه خودرو در چند ماه اخیر شاهد بودیم، به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار با پذیرش خودرو در بورس کالا، بتواند بستر شفاف برای خرید و فروش خودرو فراهم کند. به عبارت دیگر، عرضه این محصول در بورس کالا را می‌توان به فال نیک گرفت، زیرا معامله خودرو در بورس کالا براساس ضوابط و قوانین معین و کاملا شفاف انجام می‌شود.

وی در خصوص سهولت ثبت‌نام در بورس کالا و انجام فرآیند خرید خودرو از آن، گفت: متقاضیان به فعالیت در بورس کالا، می‌توانند فرآیند ثبت‌نام و دریافت کد بورسی را تکمیل کرده و نسبت به خرید خودرو اقدام کنند که تمام این فرآیند از طریق شرکت‌های کارگزاری از جمله کارگزاری کارآمد نیز قابل انجام است.

از سال گذشته بعد از بحث عرضه خودرو در بورس خودرو شاهین و به تازگی وانت کارا بهمن موتور عرضه شد؛ حال با عرضه این خودرو در بورس قیمت آن ۹۷ میلیون بعد از عرضه در بورس کاهش یافت و در بازار آزاد هم نزدیک ۴۰ میلیون افت قیمت داشت.
وانت کارا تک کابین که تا پیش از عرضه در بورس کالا ۳۵۰ میلیون معامله می‌شد، الان در بازار آزاد ۳۱۶ میلیون معامله می‌شود! البته قیمتش تو بورس کالا به ۲۹۰ میلیون رسیده است.

برای شرکت در حراج و خرید خودرو، مشتریان باید در بورس کالا پذیرش شوند که به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی این امکان فراهم شده است. در روش حضوری مشتری به یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه می‌کند و مدارک و فرم‌های مورد نیاز را تکمیل می‌کند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، صدور کد مشتری انجام می‌شود.

در روش الکترونیکی مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین شرکت‌های کارگزاری، کدملی خود را وارد می‌کند و پیامکی از سامانه سجام که حاوی رمز است دریافت می‌نماید. با وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار می‌گیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.