نسبت نگران کننده کفایت سرمایه در بانک کشاورزی

Print Friendly, PDF & Email

در تعریف کفایت سرمایه گفت باید گفت: حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک برحسب درصد است که حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (اعم از دولتی و غیردولتی) ۸ درصد تعیین می‌شود.

کد خبر : 1510
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 اسفند 1398 - 15:57
نسبت نگران کننده کفایت سرمایه در بانک کشاورزی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش “وقت خبر“بانک کشاورزی یکی از بزرگترین بانکهای دولتی کشور است که در حال حاضر با ۱۹۱۴ شعبه به ارائه ی خدمات در حوزه ی بانکداری مشغول است. بانکی که دولت را مالک خود می بیند و روح الله خدارحمی مدیریت آن را برعهده دارد که از نسبت کفایت سرمایه درستی برخوردار نیست و این موضوع جای نگرانی دارد.

داشتن سرمایه مناسب، یکی از ویژگی‌های بانکداری حرفه‌ای در عصر جدید است. به نحوی که کفایت سرمایه یکی از مهمترین استانداردهای بین‌المللی در ارزیابی وضعیت سلامت هر بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی محسوب می‌شود و غفلت از آن می‌تواند اعتبار و شهرت بانک‌های ایرانی در سطح بین‌المللی را با چالش مواجه سازد.

در تعریف کفایت سرمایه  باید گفت: حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک برحسب درصد است که حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (اعم از دولتی و غیردولتی) ۸ درصد تعیین می‌شود.

براین اساس آنچه نیاز است تا بانکها در آن تغییرات فوری ایجاد کنند نسبت کفایت سرمایه خواهد بود که متأسفانه این مورد در بانک کشاورزی اصلا مطلوب نیست. براساس صورتهای مالی بانک کشاورزی میزان دارائیهای در معرض ریسک این بانک در پایان سال ۹۷ به بیش از ۹۳۷.۸۶۵ میلیارد ریال می رسد که نسبت به ۶ ماهه ۸ درصد افزایش داشته این در حالیست که نسبت کفایت سرمایه ی این بانک که در شش ماهه ی نخست سال ۹۷ میزانش ۳.۰۱% بود در پایان سال به ۱.۴۷% رسید که کاهش ۱۰۵ درصدی را نشان می دهد و با توجه به آنچه گفته شد اصلا نسبت مناسبی نیست. ضمن اینکه نسبت کفایت سرمایه ی درجه ی یک این بانک که در شش ماهه نخست سال ۹۷ عدد ۲.۰۷% را ثبت کرده بود در پایان سال ۹۷ با کاهش ۱۸۱ درصدی به ۰.۷۳% رسید. با این اوضاع و احوال به نظر می رسد مدیران بانک کشاورزی در تعامل با دولت باید نسبت به رفع این چالش هرچه سریعتر دست به کار شوند تا دیرتر نشده زیرا این نسبت برای بانکی مانند جای کشاورزی اصلا جالب نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.