کنترل قیمت خودرو در بازار وظیفه نهادهای متولی است یا شیوع ویروس کرونا؟

Print Friendly, PDF & Email

آنچه که جای تأسف دارد و باید به آن پرداخت این است که آیا شیوع ویروس کرونا باید قیمت بازار را کنترل کند یا این موضوع برعهده ی نهادهایی است که وظیفه شان ایجاد ثبات و جلوگیری از کم فروشی و احتکارست؟

کد خبر : 1517
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 اسفند 1398 - 14:21
کنترل قیمت خودرو در بازار وظیفه نهادهای متولی است یا شیوع ویروس کرونا؟
Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش “وقت خبر“در روزهایی که محصولات خودرویی در حاشیه ی بازار حسابی جولان می دادند و قیمت برخی از این محصولات تفاوتشان با قیمت کارخانه بعضاً بیش از ۳۰ تا ۵۰ میلیون در خودروهای پرفروش دو کارخانه ی بزرگ خودروسازی رسیده بود چاره ای برای کنترل قیمتها در این بخش اندیشیده نشد. آنچه از معنی تفاوت قیمت کارخانه و حاشیه ی بازار برمی آید ایجاد رانتی است که باید دید چه کسانی در آن منفعتهای کلانی را به جیب می زنند.

دستگاههای نظارتی که یکی از وظایفشان رصد چنین اتفاقاتی است متأسفانه در این موضوع خوب عمل نکردند و برخی از قیمتهای ایجاد شده در حاشیه ی بازار نه تنها مردم را متعجب کرد بلکه برخی از رسانه های  بیگانه با دستاویز قرار دادن این مسئله هجمه ی بدی را شکل دادند.

خودروسازیهای کشور نیز علیرغم طرحهای فروشی که داشتند اما نتوانستند تضامین لازم را جهت کنترل حاشیه ی بازار به وجود بیاورند. آنچه از طرحهای فروش خودروسازیها برمی آید این است که فروش اعتباری اصلا چاره ی درد مزمن حاشیه ی بازار نیست بلکه خودروسازیها باید به فکر طرحی باشند که در آن مردم با خرید فوری مانع از شکل گیری دکان بازار عده ای شوند. خصوصاً اینکه برخی با مانور دادن روی تحویل با تأخیر برخی از خودروها مردم را به سمت گران خریدن از دلالان سوق می دهند.

مبادی متولی در این امر مانند سازمان حمایت ، دستگاههای نظارتی اگرجه با ارائه ی برخی برنامه ها سعی در رد کردن حباب موجود در بازار داشتند اما رانت حاصل از این وضعیت سوداگران بازار خودرو را بیش از گذشته قوی کرد. باید پذیرفت که این مسئله حالا دیگر کاملا وجود عینی دارد اما سؤالی که مطرح می شود این است که چه حلقه ای این افراد را در مصونیت نگه می دارد که در آن نمی توان به کنترل شرایط به وجود آمده امید داشت.

با شیوع ویروس کرونا شاهد ریزش قابل توجه قیمتها در بازار خودرو هستیم و این موضوع پیام مهمی را مخابره می کند و آن اینکه نسبت درستی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد زیرا با کم شدن تقاضا در بازار به واسطه ی ویروس کرونا ریزش مهمی را در بازار خودرو شاهد هستیم. مسئله ی دیگری که باید به آن پرداخت رسیدن خودرو به دست مصرف کننده ی واقعی است که طبیعتاً بر میزان تقاضای بازار اثر گذار است و رانت شکل گرفته از این وضعیت کمتر می شود اما با توجه به حجم تقاضایی که تا همین چند وقت قبل در بازار شاهد بودیم این شائبه به وجود می آید که خودروهای عرضه شده در بازار به دست مصرف کننده ی واقعی نمی رسد و حالا که شیوع ویروس کرونا سبب شده تا مردم به خود مراقبتی اقدام کنند بازار تقاضا در حاشیه ی بازار رو به افول گذاشته و قیمتها هرچند که باز هم زیاد است اما کمی شکسته شده. آنچه که جای تأسف دارد و باید به آن پرداخت این است که آیا شیوع ویروس کرونا باید قیمت بازار را کنترل کند یا این موضوع برعهده ی نهادهایی است که وظیفه شان ایجاد ثبات و جلوگیری از کم فروشی و احتکارست؟ امیدواریم برخی از مسئولین و مدیران به این موضوع اشراف کافی داشته باشند که نباید وظیفه ی ذاتی آنها توسط روندهای بیرونی مانند شیوع یک ویروس انجام گیرد و با بررسی های دقیق به صورت شفاف به مردم علت حباب به وجود آمده را اعلام کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.