در گفت وگوی نبض بازار با رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران مطرح شد:

قرعه‌کشی خودرو؛ راهکاری غلط با رانت و فساد آشکار و پنهان

رییس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران با اشاره به مباحثی که درباره مالکیت برخی از مدیران وزارت صمت در بخشی از سهام شرکتی که کار قرعه‌کشی خودرو را انجام می‌دهد، اظهار کرد: صورت مسئله غلط راهکار درست ندارد وقتی یک شیوه کار غلط است رانت و فساد آشکار و پنهان نیز در خود دارد.
کد خبر : 15212
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 - 12:51
قرعه‌کشی خودرو؛ راهکاری غلط با رانت و فساد آشکار و پنهان
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران در گفتگو با نبض بازار درباره انتقاد‌هایی که به نتایج قرعه‌کشی خودرو و رانت‌های موجود در آن مطرح می‌شود، تصریح کرد: صورت مسئله غلط، راه صحیح ندارد. روش قرعه‌کشی شیوه‌ای نادرست است و در هیچ‌کجای دنیا از آن استفاده نمی‌شود. راهکار اصولی این است که در وهله اول قیمت‌گذاری توسط کارخانجات انجام شود و یا آنکه همانند گذشته از قیمت‌های حاشیه بازار برای نرخ‌گذاری استفاده شود.

مصرف‌کنندگان واقعی را از دریافت خودروی ارزان محروم کرده‌اند

وی ادامه داد: یکی دیگر از شیوه‌های قیمت‌گذاری نیز بورس است، اما متاسفانه هیچ یک از این روش‌ها عملیاتی نشده و با روش غلط قرعه‌کشی خودرو، مصرف‌کنندگان واقعی از دستیابی به خودرویی ارزان‌تر محروم می‌شوند.

بیشترین تقاضای خودرو در قرعه‌کشی برای خودروهای با بیشترین فاصله قیمتی

نجفی‌منش اظهار کرد: بیشترین تقاضا برای خرید خودرو در سایت‌های قرعه‌کشی مربوط به خودرو‌هایی است که بیشترین فاصله قیمتی را با حاشیه بازار دارند. یعنی اگر خودرویی اختلاف قیمتی ۱۵۰ میلیونی با بازار دارد، بیشترین داوطلب در آن خودرو‌ها وجود دارد.

رییس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران تصریح کرد: در مجموع حضور در قرعه‌کشی به دلیل اختلاف فاحش آن با قیمت‌های بازار است. بخش عمده ثبت‌نام‌کنندگان متقاضی واقعی خودرو نبوده و واسطه‌هایی هستند که می‌خواهند از سرمایه خود درآمد بیشتری کسب کنند یا به صورت سوری ثبت‌نام می‌کنند.

قرعه‌کشی خودرو راهکاری غلط با رانت و فساد آشکار و پنهان

نجفی‌منش عنوان کرد: با وجود شرایط سخت‌گیرانه‌ای که برای ثبت‌نام وجود دارد، متقاضیان بسیاری هستند که به دلیل نداشتن خودرو از امتیاز ثبت‌نام استفاده کرده و با گرفتن مبالغی آن را به اشخاص دیگر واگذار می‌کنند. خودرو با قیمت رانتی فروخته می‌شود بنابراین همه مردم داوطلب خرید آن هستند.

وی تاکید کرد: خودرو باید با قیمت‌گذاری آزاد به دست مصرف‌کننده برسد یا آنکه با قیمت‌گذاری در بورس تعیین نرخ شود.
وی با اشاره به مباحثی که درباره مالکیت برخی از مدیران وزارت صمت در بخشی از سهام شرکتی که کار قرعه‌کشی خودرو را انجام می‌دهد، اظهار کرد: صورت مسئله غلط، راهکار درست ندارد. وقتی یک شیوه کار غلط است رانت و فساد آشکار و پنهان نیز در خود دارد.

قیمت‌گذاری دستوری اقدامی غلط است

رییس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری اقدامی غلط است، تصریح کرد: دولت دست از دخالت در حوزه اقتصاد و قیمت‌گذاری دستوری بردارد، اما مشخص نیست که چرا اصرار بر توزیع رانت در کشور وجود دارد.

نجفی‌منش درباره جلوگیری از عرضه خودرو در بورس نیز اظهار کرد:‌ عرضه خودرو یکی از راهکارهای تعادل‌بخشی به قیمت خودرو در بازار است، اما متاسفانه از آن جلوگیری شده و اصرار بر راه‌های غلط وجود دارد. در جلسات خصوصی دغدغه‌ها و انتقاداتی که به این ممنوعیت اعمال شده را به استماع مسئولان رسانده‌ایم.

رییس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران تاکید کرد: با ادامه روند کنونی زیان خودروسازان ادامه‌دار خواهد بود، تولیدات آن‌ها افزایش نخواهد یافت. کیفیت خودرو نیز بهبود نخواهد داشت و تنها امکان رانت عده‌ای از قرعه‌کشی و سایر مسائل فراهم خواهد بود.

مخالف واردات خودرو نیستیم

نجفی‌منش درباره واردات خودرو نیز اظهار کرد: مخالفتی با واردات خودرو نداریم. آئین‌نامه واردات خودرو در دولت در دست تدوین است و اگر اجرایی شود هم قیمت واقعی خودرو مشخص می‌شود و هم اینکه نقد و انتقاد‌ها از صنعت داخلی کم می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.