در گفتگو با رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو بررسی شد:

کمبود عرضه، تقاضای کاذب و مشکلات قرعه‌کشی خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به تقاضای کاذب در قرعه‌کشی‌های خودرو اظهار کرد: رانت و یا فساد در قرعه‌کشی خودرو ناشی از کمبود عرضه است و به دلیل فاصله زیاد قیمتی میان کارخانه و بازار تقاضای بالایی برای آن ایجاد شده است.
کد خبر : 15215
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 - 13:05
کمبود عرضه، تقاضای کاذب و مشکلات قرعه‌کشی خودرو
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با نبض بازار درباره توقف عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: مشکل گرانی خودرو در کشور به دلیل کمبود عرضه است. واقعیت این است که خوش‌بینی زیادی به تاثیر عرضه خودرو در بورس بر کاهش قیمت آن وجود ندارد و نمی‌تواند فاصله کنونی قیمتی میان بازار و کارخانه را کاهش دهد.

تنها مشکل صنعت خودرو در وضع فعلی کمبود عرضه است

وی افزود: مشکل بازار خودرو در حال حاضر کمبود عرضه است که پاسخگوی تقاضا نیست. اگر این تعادل وجود داشته باشد فاصله قیمتی نیز از بین می‌رود. باید تنظیم بازار را از مسیر تعادل‌بخشی به تولید و عرضه خودرو محقق کنیم.

وی با اشاره به تقاضای کاذب در قرعه‌کشی‌ خودرو اظهار کرد: تنها دلیل تقاضای بالا در قرعه‌کشی خودروفاصله زیادی قیمت خودرو در کارخانه و بازار است. اگر فاصله قیمتی مثلا ۵ درصد بود خریداران ۴ ماه به انتظار تحویل خودرو نمی‌نشستند و همان روز نیاز خود را از بازار تامین می‌کردند.

افزایش محدودیت‌های عرضه فاصله قیمتی کارخانه و بازار را افزایش داد

موتمنی با اشاره به اینکه محدودیت عرضه موجب فاصله زیاد قیمتی خودرو شده است، تصریح کرد: عرضه کم تنها مشکل خودرو در کشور است. سه سال پیش در خودرو‌های ایرانی تفاوت قیمت کارخانه و بازار تنها ۳ تا ۷ درصد بود، اما این فاصله به ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی درباره نظراتی که میزان عرضه خودرو را کافی می‌داند و معتقدند برای یک جمعیت ۸۰ میلیونی حدود ۲۲ میلیون خودرو در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: سال ۹۶ واردات خودرو آزاد بود و خودروسازان نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بودند، اما در سه سال گذشته تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو تولید و عرضه شده است به این معنا که ۴۰ درصد از نیاز بازار تامین نشده است.

کمبود تولید و عرضه خودرو واسطه‌گری و دلالی را در این بازار افزایش داده است

موتمنی عنوان کرد: مطابق با اظهارات کارشناسان خودرو باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تولید و عرضه شود تا نیاز بازار تامین شود. سال گذشته تنها ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است بنابراین این کمبود واسطه‌گری و تقاضا را افزایش داده است.

اختلاف قیمت کارخانه و بازار پژو پارس به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خاطرنشان کرد: اختلاف قیمت کارخانه تا بازار پژو پارس در سال ۹۶ تنها ۵ میلیون تومان بود، اما اکنون به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است به همین دلیل آن‌ها که خودرویی ندارند ثبت نام می‌کنند تا حتی با فروش حواله آن بتوانند بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان به دست آورند.

وی با بیان اینکه محدودیت عرضه موجب شد تا خودرو که کالایی مصرفی است به کالای سرمایه‌ای بدل شود، عنوان کرد: نوسا‌ن‌های قیمت دلار تغییرات قیمتی در نرخ خودرو را سبب می‌شود به این دلیل که خودرو اکنون کالای سرمایه‌ای است.

موتمنی خاطرنشان کرد: حال که تولید خودرو متناسب با نیاز واقعی بازار نیست اجازه واردات به اشخاص حقیقی و حقوقی داده شود و در آن صورت است که کف بازار وضعیت قیمت را معین می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.