سرعت گیر افزایش سرمایه و خالی کردن جیب مردم با تصمیمات انتحاری سازمان بورس

Print Friendly, PDF & Email

در روزهایی که بازار سرمایه روند خوبی را پشت سر می گذاشت و شاید در بین همه ی خبرهای بدی که این روزها در سطح کشور مخابره می شد همیشه موجی از امید و انگیزه را به فعالان می داد اما در چند وقت اخیر تصمیماتی در این بازار گرفته شد که با هم نگاهی به تصمیمات سازمان بورس و تأثیر آن در بازار سرمایه می اندازیم

کد خبر : 1566
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 اسفند 1398 - 14:43
سرعت گیر افزایش سرمایه و خالی کردن جیب مردم با تصمیمات انتحاری سازمان بورس
Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش “وقت خبر“در روزهایی که بازار سرمایه روند خوبی را پشت سر می گذاشت و شاید در بین همه ی خبرهای بدی که این روزها در سطح کشور مخابره می شد همیشه موجی از امید و انگیزه را به فعالان می داد اما در چند وقت اخیر تصمیماتی در این بازار گرفته شد و این تعبیر را می تواند ایجاد کند که کسانی از روند فعلی ناراضی هستند و دوست دارند سرمایه های مردم روند کندتری برای رشد داشته باشند. با هم نگاهی به تصمیمات سازمان بورس و تأثیر آن در بازار سرمایه می اندازیم

اولین تصمیم  در مورد ورود افراد جدید به بازار سرمایه گرفته شد و در آن دریافت کد معاملاتی مشروط به شرکت در آزمون کارگزاری بود و این پروسه تقریبا یکماه به طول می انجامد و در آن احتمالا باید شاهد باشیم که تب و تاب برخی برای ورود به بازار سرمایه کاهش پیدا کند و در نتیجه شاهد حضور افراد کمتر و ورود نقدینگی کمتر خواهیم بود که این مسئله خود به بخود به روند شاخص آسیب خواهد زد زیرا چیزی که موجب روند صعودی شاخص خواهد شد در درجه ی اول ورود نقدینگی است و این تصمیم پتانسیلهای جدید ورود نقدینگی را کم می کند

دومین گام تغییر حجم مبنا بود که تعبیر ساده ی آن می شود اینکه اگر حجم معاملات به حجم مبنا نرسد آنوقت قیمت پایانی از یک سهم به دست نمی آید به عنوان مثال اگر حجم مبنای یک شرکت ۱۰ میلیون باشد اما حجم معالات آن ۴ میلیون در پایان روز ثبت شود میزان تغییرات قیمت براساس تغییرات حجم مبنا خواهد بود یعنی اگر حجم مبنا از یک تا هرچند درصد در آن روز تغییر کند روی قیمت پایانی تأثیر خواهد گذاشت. موضوع حجم مبنا تا پیش از این در مورد بورس انجام می شد و حالا در مورد فرابورس نیز اجرایی می شود.

سومین اقدام کاهش دامنه ی نوسان قیمتهاست که دیروز ابلاغ شد و در آن به روشنی می توان سرعت گیر افزایش سرمایه ی مردم را مشاهده کرد. یعنی تا قبل از این روند صعودی و نزولی سهم با دامنه ی ۵ درصد اعمال می شد و حالا با دامنه ی ۲ درصد انجام می پذیرد. این موضوع بدون شک هیجان بازار را به حداقل ممکن خواهد رساند زیرا برای افرادی که بصورت روزانه خرید و فروش انجام می دادند این تصمیم اصلا خوشایند نیست زیرا با کارمزد ۱.۵ درصد کارگزاریها ، عملا جذابیت بازار سرمایه از دست می رود و شاهد خواهیم بود که صف خرید و فروش نمادهای مختلف بسیار طولانی خواهد شد. آنچه که در مورد این موضوع باید به آن اذعان داشت این است که ایکاش در کنار کاهش دامنه ی نوسان نمادها در مورد نرخ کارمزد کارگزاریها نیز تصمیم گیری می شد زیرا اتخاذ این تصمیم طبیعتاً به سودآوری بازار سرمایه لطمه خواهد زد و مردم شاید تصمیمات دیگری برای سرمایه گذاری بگیرند. با این تصمیم اگر کسی در روز سهمی بخرد که درآن ۲% سود کند ۱.۵% آن برای کارگزاری خواهد بود و ۰.۵% آن به فرد تعلق می گیرد و این یعنی خالی کردن جیب افراد.

به جز مورد دوم که به نظر تصمیم معقولی می آید دو مورد دیگر بدون شک لطمه های زیادی را به بازار سرمایه و روند شاخص خواهد زد به اضافه ی اینکه چابکی بازار از سکه خواهد افتاد. نباید یا برخی تصمیمات به شائبه های نگران کننده دامن زد. اما دو تصمیم انتحاری سازمان بورس با کدام نگاه کارشناسانه اتخاذ شده که در آن شاخص بورس و سرمایه ی مردم در معرض تهدید قرار می گیرند؟

آیا نمیشد به جای چالشی که در مورد ورود افراد جدید به وجود آمده درباره ی آموزش آنها طی روزهایی که خرید و فروش انجام می دهند تصمیم گیری کرد تا اولا سطح دانش افراد تازه وارد ارتقاء پیدا کند و در ثانی نقدینگی خود را در جای درست و در سبد درست قرار دهند؟

آیا نمیشد به جای تغییر در دامنه ی نوسان سهم مواردی را تبیین کرد که از رشد حباب گونه ی یک سهم جلوگیری به عمل آید؟ سازمان بورس باید پاسخهای شفافی در مورد تصمیمات خود به فعالان این حوزه بدهد و امیدواریم پاسخهای این سازمان التیام بخش نگرانی های به وجود آمده باشد.

امین رجب خواه

منبع: نبض بازار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.