جولان دوباره کرونا با وجود واکسیناسیون عمومی/ آخرین وضعیت کرونا در کشور

اپیدمیولوژیست، آخرین وضعیت کرونا در کشور را تشریح کرد.
کد خبر : 15795
تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 - 17:19
جولان دوباره کرونا با وجود واکسیناسیون عمومی/ آخرین وضعیت کرونا در کشور
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، ویروس کرونا (COVID-19:  COrona VIrus Disease 2019)، از ابتدای ظهور خود، زندگی انسان‌ها را در سراسر جهان به طرز شگفت‌انگیزی تحت تاثیر قرار داده است. به دلیل اهمیتی که شیوع این بیماری دارد، لازم است همه ما نسبت به آن آگاهی داشته باشیم.

 

 

ویروس کرونا برای اولین بار در شهر «ووهان چین» شناسایی شد. البته اگر بخواهیم آن را بهتر معرفی کنیم، باید گفت سارس (SARS، سندرم تنفسی حاد شدید) و مرس (MERS، سندرم تنفسی خاورمیانه) از نسخه‌های قدیمی‌تر این ویروس هستند. به همین دلیل ممکن است آن را با نام بالینی  SARS-CoV-2 (سندرم تنفسی حاد شدید کروناویروس ۲) نیز بشنوید. نام ویروس کرونا از کلمه لاتین corona، به معنای تاج یا هاله، گرفته شده است که به ظاهر تاج مانند اطراف ویروس اشاره می‌کند.

 

انواع ویروس کرونا

 

بیش از ۲۰۰ نوع ویروس کرونا وجود دارد، برخی از آنها برای شما بسیار آشنا هستند. دانشمندان ویروس کرونا را به چهار دسته تقسیم کرده­‌اند: آلفا، بتا، گاما و دلتا. هفت نوع  این ویروس­‌ها روی انسان­‌ها اثر می‌­گذارند.

 

چهار نوع آن (NL63 ، ۲۲۹E ، OC43 و HKU1)، هر ساله مسئول ۱۵ تا ۳۰ درصد موارد سرماخوردگی در جهان بوده و بومی شناخته می‌شوند. ۲ نوع دیگر (سارس و مرس) اپیدمیک شناخته می‌شوند. سارس، که ۲۶ کشور را درگیر کرد، برای اولین بار در استان گوانگدونگ در جنوب چین در سال ۲۰۰۲ شناسایی شد. پس از آن مرس، اولین بار در سال ۲۰۱۲  در خاورمیانه شایع شد. هفتمین ویروس کرونا Sars-Cov-2 است؛ ویروس کرونای جدیدی که باعث کووید می‌شود و منشأ آن در حال حاضر ناشناخته است.

 

کرونا در ایران

 

در پی بحران دنیاگیری بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، دنیاگیری کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد. از ۳ اسفند ۱۳۹۸ وضعیت در ایران از سفید خارج و وارد وضعیت زرد شد.

 

پس از چندین ماه، رنگ‌بندی‌های قرمز مجددا به کشور بازگشته و انتظار داریم درگیری‌های شهرهای ایران بیشتر شود. ستاد ملی مقابله با کرونا برای هر یک از این رنگ‌بندی‌ها پروتکل‌هایی را تعریف و مشخص کرده است. در مورد شهرهایی که در رنگ بندی قرمز و نارنجی قرار می‌گیرند انتظار می‌رود نظارت‌ها و پایش‌های بیشتری انجام شود و مردم هم بیشتر رعایت کنند.

 

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، اظهار داشت: آخرین درگیری پیک کرونا اواخر سال گذشته با پیک اُمیکرون بود که خوشبختانه به خاطر پوشش مناسب واکسیناسیون و ابتلای درصد قابل توجهی از جامعه به کرونا، چهار ماه آرام را در کشور تجربه کردیم، اما اتفاقاتی نیز به صورت موازی در جامعه جهانی رخ داد و زیرگونه‌های جدیدی از اُمیکرون ظهور و افزایش پیدا کرد.

 

وی افزود: طبق بررسی‌های انستیتوپاستور ایران، زیرگونه BA ۲ تا خرداد ماه زیرگونه غالب بود، اما از اوایل تیرماه زیرگونه BA ۵ زیرگونه غالب شده که مهم‌ترین خصوصیت آن سرایت‌پذیری بالا و تظاهرات بالینی نسبتا خفیف‌تر و متفاوت از قبل است.

 

این اپیدمیولوژیست گفت: درگیری ریوی در BA ۵ کمتر است و علائم آن بیشتر به صورت گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد و اختلالات گوارشی نمود پیدا می‌کند.

 

وی با اشاره به تغییر رنگ‌بندی‌های کرونایی در استان‌ها و شهر‌های مختلف کشور گفت: متاسفانه پس از چندین ماه، رنگ‌بندی‌های قرمز مجددا به کشور بازگشته و انتظار داریم درگیری‌های شهر‌های ایران بیشتر شود. ستاد ملی مقابله با کرونا برای هر یک از این رنگ‌بندی‌ها پروتکل‌هایی را تعریف و مشخص کرده است. در مورد شهر‌هایی که در رنگ بندی قرمز و نارنجی قرار می‌گیرند انتظار می‌رود نظارت‌ها و پایش‌های بیشتری انجام شود و مردم هم بیشتر رعایت کنند.

 

وی  در پایان یادآور شد: مردم در این شرایط چرخش ویروس بحث استفاده از ماسک و تکمیل برنامه پوشش واکسیناسیون را حتما جدی بگیرند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.