معامله ۱۸.۷ میلیون تنی سیمانی‌ها در ۴ ماهه امسال در بورس

عرضه‌های امروز سیمان بدون محدودیت سقف خرید بوده و خریداران به هر میزان مجاز به ثبت سفارش هستند.
کد خبر : 15816
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مرداد 1401 - 14:44
معامله ۱۸.۷ میلیون تنی سیمانی‌ها در ۴ ماهه امسال در بورس
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، بازار سیمان پیش از اعمال محدودیت در مصرف برق ملتهب نبود و شرایط آرامی را پشت سر می‌گذراند، اما بعد از اجرای بخش‌نامه محدودیت مصرف برق در صنایع سیمان و فولاد؛ متقاضیان سیمان برای خرید این محصول به بورس کالا هجوم آوردند و قیمت سیمان افزایشی شد.

 

سال گذشته نیز قطعی برق منجر به توقف تولید در کارحانه‌های فولاد و سیمان شد که همین امر کاهش تولید و افزایش قیمت را در پی داشت.

 

خرید سیمان از بورس کالا امکان جدیدی‌ است که در ماه‌های اخیر جذابیت‌ قابل‌توجهی برای فعالان صنعت ساخت‌‌وساز ایجاد کرده است. خرید سیمان با قیمت رقابتی و به‌صورت آنلاین از بورس تنها بخشی از جذابیت‌های تهیه این محصول کاربردی برای فعالان ساخت‌و‌ساز است.

 

عرضه‌های این هفته  سیمانی‌ها امروز و فردا انجام می‌شود. امروز  (یکشنبه ۲ مرداد)، ۶۶ شرکت سیمانی در مجموع بیش از یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۳۰ تن انواع سیمان تیپ ۱ و ۲ را روی تابلو معاملات می‌برند که از نکات قابل توجه عرضه‌های این هفته افزایش ۱۴ هزار تنی نسبت به هفته قبل است. سیمانی‌ها در ۴ ماهه ابتدایی امسال در مجموع نزدیک به ۱۸ میلیون و ۷۱۰ هزار تن انواع سیمان به ارزش ۱۱ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان را در تالار سیمان بورس کالا فروخته اند.

 

تالار سیمان در بورس کالا امروز یکشنبه ۲ مرداد میزبان عرضه یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۳۰ تن انواع سیمان از سوی ۶۶ شرکت سیمانی است.

 

از کل عرضه‌های امروز سیمانی‌ها در بورس کالا، یک میلیون و ۸۸ هزار و ۵۳۰ تن از نوع تیپ ۲، ۷۱ هزار و ۵۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۴۰ هزار و ۸۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۳۲۵ و ۲ هزار و ۴۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود.

 

معامله ۱۸.۷ میلیون تنی سیمانی‌ها در ۴ ماهه امسال

 

از ابتدای فروردین امسال تا پایان تیر ، در مجموع ۲۲ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۷۱۲ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۲۳ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۲۴۵ تنی روبه رو و ۱۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۷۴۲ تن آن به ارزش نزدیک به ۱۱ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان معامله شد.

 

معامله سیمانی‌ها در سال ۱۴۰۰

 

براساس آمار اعلامی بورس کالا، از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس کالا (از ۹ خرداد سال گذشته) تا پایان سال ۱۴۰۰، در مجموع ۳۴ میلیون و ۸۶۴ هزار تن سیمان به ارزش بیش از ۱۶.۹ هزار میلیارد تومان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

 

معامله ۲۶۴ میلیون گواهی سپرده سیمان تا پایان تیر ماه

 

از ابتدای امسال  تا پایان تیر، در مجموع ۲۶۴ میلیون و ۲۷۵ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۲۶۴ هزار و ۲۷۵ تن سیمان دست به دست شد و ارزش نزدیک به ۱۸۶ میلیارد تومان را رقم زد.

 

طی پارسال نیز که شاهد راه اندازی گواهی سپرده سیمان در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۰ بودیم در مجموع ۱۵۵ میلیون و ۷۷۶ هزار ورق بهادار مبتنی بر کالا معادل ۱۵۵ هزار و ۷۷۶ تن سیمان به ارزش ۹۰ میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفته بود.

 

دلیل اختلاف قیمت سیمان از بورس کالا تا بازار

 

امید قالیباف‌ درباره دلیل اختلاف قیمت سیمان از بورس کالا تا بازار، اظهار داشت: هر چقدر کالایی در زنجیره‌های مختلف اقتصاد مورد استفاده قرار بگیرد تنظیم بازار آن کالا بیشتر مورد توجه وزارت صمت است که از جمله این کالاها باید به سیمان اشاره کرد.

 

سخنگوی وزارت صمت افزود: سال گذشته در این ایام به دلیل کمبود و قطع برق، قیمت هر کیسه سیمان از ۱۰۰ هزار تومان بیشتر شد لذا در آن مقطع برای تنظیم بازار این کالا وزارت صمت بستر عرضه سیمان در بورس کالا را فراهم کرد و عرضه این کالا به‌صورت کامل در بورس کالا انجام شد و در نتیجه قیمت هر کیسه سیمان به ۲۵ هزار تومان کاهش یافت.

 

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان در چند هفته پیش،  تصریح کرد: قیمت سیمان به حدود ۸۰ هزار تومان افزایش یافت و لذا این بار هم با  استفاده از همان ساز و کار زیر ساختی که در سال گذشته بازار سیمان تنظیم شد یعنی استفاده از بستر بورس، باز هم بازار سیمان تنظیم شد و با عرضه هفتگی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا قیمت هر پاکت سیمان به ۳۶ هزار تومان کاهش یافت.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت هر پاکت سیمان در بازار ۵۲ هزار تومان است،  ادامه داد: قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا بدون احتساب ارزش افزوده، هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌ها است.

 

قالیباف در پایان یادآور شد: بنابراین با احتساب ۹ درصد افزایش افزوده و ۱۵ درصد هزینه حمل و ۱۵ درصد سود خرده فروشی قیمت هر پاکت سیمان در بازار به ۵۲ هزار تومان می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.