رشد صادرات تجارت غیرنفتی در ۴ ماهه نخست سال

گمرک جمهوری اسلامی ایران از رشد صادرات تجارت غیرنفتی کشور در 4 ماه نخست امسال خبر داد.
کد خبر : 15948
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 16:02
رشد صادرات تجارت غیرنفتی در ۴ ماهه نخست سال
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، در تجارت بین المللی، صادرات اشاره به فروش کالا و خدمات به بازارهای خارج از قلمرو گمرکی کشور تولید کننده، اطلاق می شود که به عبارت دیگر به معنی ورود ارزهای خارجی به داخل یک جریان ورودی در اقتصاد کلان کشور محسوب می شود.

 

نقش صادرات در اقتصاد کشور

 

در اقتصاد کلان و چرخه جریان نقدی کشور بعد از تولید به عنوان دومین عامل استراتژیک عرضه اقدام می نماید. در هر اقتصادی چه پیشرفته و چه در حال توسعه تولید و صادرات وابستگی متقابلی با یکدیگر دارند و به صورت زنجیره ای به هم وابسته هستند چرا که افزایش یکی از این دو موجب افزایش دیگری شده و بر عکس.

 

اهمیت درآمدهای غیر نفتی

 

اهمیت روز افزون استقلال از درآمدهای نفتی به دلیل نوسانات و بی ثباتی قیمت و تقاضای جهانی نفت که درآمدهای دولت و اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر عوامل برون زای خود قرار می دهد، باعث شده است تا نقش صادرات غیر نفتی مطرح شود. به نحوی که نظر بسیاری از صاحب نظران و پژوهشگران اقتصاد به سمت تحلیل وضعیت موجود صادرات غیر نفتی معطوف شده است.

 

رشد صادرات غیر نفتی کشور

 

بر اساس اعلام  گمرک جمهوری اسلامی ایران تجارت غیر نفتی کشور در چهار ماه نخست امسال با ۴۶میلیون و ۸۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۴میلیارد و ۴۸۰میلیون دلار رسید، این میزان نسبت به مدت مشابه ۱۹درصد  رشد داشته است.

 

سهم صادرات از تجارت چهار ماهه ایران ۳۵میلیون و ۶۵۶هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با  رشد ۲۲درصدی در ارزش همراه بوده است.

 

بر اساس این گزارش، چین با خرید ۱۰میلیون و ۶۳هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۱۷میلیون دلار، عراق با ۶میلیون و ۹۳۲هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۹۸میلیون دلار،امارات با سه میلیون و ۹۵۲هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۲۶۴میلیون دلار،ترکیه با سه میلیون و ۳۶۳هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۰میلیون دلار و هند با یک میلیون و ۳۲۷هزار تن کالا به ارزش ۵۶۷میلیون دلار ،پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در چهار ماه نخست امسال بودند.

 

پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع شده، اوره، بوتان مایع، پلی اتیلن، قیر نفت، روغن های سبک نفتی، شمش آهن و فولاد و فرآورده های سبک دارای بیش از ۷۰درصد نفت یا روغن های معدنی قیری، ۱۰قلم کالای اول صادراتی ایران از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه بودند.

 

با توجه به گزارش گمرک ایران، ۱۱میلیون و ۱۵۹هزار تن کالا به ارزش ۱۷میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار نیز  در چهار ماه ابتدایی سال وارد  و از گمرکات کشور ترخیص شدند که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۷درصدی همراه بوده است.

 

امارات با فروش ۳ میلیون و ۶۰۰هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۸۷۵میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۱۸۶هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۴۲۲میلیون دلار، ترکیه با ۹۸۳هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۸۷میلیون دلار،هند با ۵۲۸هزار تن به ارزش ۸۵۹میلیون دلار و روسیه با ۹۳۰هزار تن کالا به ارزش ۵۹۹میلیون دلار،پنج کشور اول فروش کالا به ایران در این  مدت چهار ماهه بودند.

 

بر اساس این گزارش گندم معمولی، برنج سفید، گوشی تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، شکر خام، کنجاله سویا، تراکتورهای جاده ای و کک های زغال سنگ ۱۰قلم اول کالاهای وارده به کشور در چهار ماه اخیر بودند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.