تجهیز آیفون به TSMC در سال ۲۰۲۴

در سال ۲۰۲۴  اپل قصد دارد از تراشه‌های ۳ نانومتری برای برخی مدل‌های خود استفاده خواهد کرد.
کد خبر : 16272
تاریخ انتشار : جمعه 14 مرداد 1401 - 16:23
تجهیز آیفون به TSMC در سال ۲۰۲۴
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، مدتی بود که درباره تراشه ۳ نانومتری سامسونگ اخباری می شنیدیم. از اواسط سال ۲۰۲۲ عبور کرده ایم و حالا ساخت نسل اول تراشه ۳ ناومتری سامسونگ آغاز شده است. این دستاورد برای کره‌ای ها از آن جهت حائز اهمیت است که تایوانی‌ها (TSMC) هنوز به مرحله تولید تراشه‌ای با این فناوری نرسیده اند.

 

تراشه ۳ نانومتری سامسونگ

 

امروز Samsung Foundry اعلام کرد که تولید انبوه تراشه های نسل اول خود را بر روی گره ۳ نانومتری آغاز کرده است. این بر اساس معماری جدید ترانزیستور GAA (Gate-All-Around) است که گام بعدی پس از FinFET است.

 

در مقایسه با معماری ۵ نانومتری، تراشه‌های نسل اول ۳ نانومتری سامسونگ می‌توانند تا ۲۳ درصد عملکرد بهتر، تا ۴۵ درصد کاهش مصرف انرژی و ۱۶ درصد کاهش مساحت را ارائه دهند.

 

انتظار می‌رود شرکت اپل در اواخر سال جاری میلادی، از TSMC، تراشه‌های ۳ نانومتری را دریافت کند، اما مطمئنا نمی‌توان از آن‌ها برای استفاده در سری گوشی‌های آیفون ۱۴ که کمتر از ۶ هفته دیگر از آن‌ها رونمایی خواهد شد، استفاده کرد.

 

برای کسانی که با این نوع تراشه‌ها آشنا نیستند، باید گفت که مدل ۳ نانومتری آخرین و جدیدترین گره فرآیندی است که از آن برای تولید پیشرفته‌ترین تراشه‌های دنیا استفاده می‌شود. هرچه این عدد کمتر باشد، تعداد ترانزیستور‌ها در آن تراشه بیشتر است و هر چه ترانزیستور‌ها در یک تراشه بیشتر باشند، قدرتمندتر و کم مصرف‌تر هستند.

 

مدل‌های جدید آیفون ۱۴ پرو مجهز به تراشه A۱۶ Bionic هستند که توسط TSMC با استفاده از گره فرآیند ۴ نانومتری تولید می‌شود. مدل‌های معمولی این گوشی از تراشه A۱۵ Bionic، ۵ نانومتری که در تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۳ وجود دارد، دوباره استفاده خواهند کرد.

تراشه ۳ نانومتری

حتی زمانی که اپل در سال ۲۰۲۴ قصد دارد تراشه‌های ۳ نانومتری را در نسخه‌های پرو و غیرپرو آیفون ۱۶ قرار دهد، همچنان می‌توان از نسخه‌های مختلف این تراشه‌ها برای متمایز کردن مدل‌های گران‌قیمت آیفون از مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر استفاده کرد.

 

البته اپل تنها شرکتی نیست که شرکت TSMC برای آن تراشه‌های ۳ نانومتری خواهد ساخت. تا سال ۲۰۲۴، بزرگترین کارخانه ریخته گری مستقل جهان، باید سیلیکون ۳ نانومتری را برای AMD، MediaTek، Qualcomm و دیگران نیز تولید کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.