بانک‌ها مهم‌ترین وعده دولت سیزدهم را زمین گذاشتند

با وجود گذشت 6 ماه از سال 1401، نظام بانکی به وظایف قانونی خود در تامین مالی مهمترین برنامه عمرانی دولت سیزدهم عمل نکرد.
کد خبر : 16533
تاریخ انتشار : جمعه 21 مرداد 1401 - 16:41
بانک‌ها مهم‌ترین وعده دولت سیزدهم را زمین گذاشتند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال در برنامه دولت قرار گرفته است.

 

متقاضیان با داشتن چهار شرط تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

 

تسهیلات نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

 

در این زمینه، بانک مرکزی “دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن” موضوع قانون جهش تولید مسکن مصوب سال ۱۴۰۰ را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد که این بانک‌ها باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند.

 

جزئیات دستورالعمل بانک مرکزی بیانگر این است که هرگونه تقاضا برای دریافت این تسهیلات باید به یکی از سه روش زیر در سامانه معرفی و ثبت شود:

 

۱-  ثبت درخواست از سوی متقاضی

 

۲- ثبت درخواست متقاضی از طریق دستگاه ذیربط (در صورت عدم ثبت درخواست متقاضی از سوی دستگاه ذیربط در سامانه، اعطای تسهیلات اعم از جدید، متمم یا اقساط تسهیلات در حال پرداخت به متقاضی معرفی شده توسط دستگاه ذیربط از سوی سیستم بانکی مجاز نیست)

 

۳- مراجعه متقاضی به بانک عامل و ثبت درخواست از طریق بانک عامل (صرفاً برای طرح‌های در حال اجرای بانک‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰)

 

همچنین، جهت ثبت تقاضا بابت استفاده از تسهیلات موضوع این دستورالعمل مدارک و مستندات مورد نیاز (از جمله مدارک مربوط به احراز هویت، مدارک مالکیتی، پیش پروانه و یا پروانه ساختمانی و..) و انتخاب بانک عامل مربوطه در سامانه الزامی است.

 

اعطای تسهیلات به موجب قراردادهای متمم به طرح‌های نیمه‌تمام احداث مسکن که در سامانه ثبت و به تایید وزارت رسیده است (به استثنای طرح‌های نیمه تمام مسکن مهر)، متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح و منابع مورد نیاز بابت اتمام طرح‌های مزبور تا سقف‌های مقرر در این دستورالعمل و با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار از سوی بانک عامل بلامانع است.

 

 

با وجود گذشت ۶ ماه از سال ۱۴۰۱، نظام بانکی به وظایف قانونی خود در تامین مالی مهمترین برنامه عمرانی دولت سیزدهم عمل نکرد.

 

بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن، نظام بانکی مکلف است، در هر سال حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود با کف مجموع ۳۶۰ هزار میلیارد تومان را به بخش ساخت مسکن اختصاص دهد.

 

این در حالی است که بر اساس آمار رسیده از وزارت راه و شهرسازی، نظام بانکی مجموعا تا این لحظه تنها ۱۳ هزار میلیارد تومان تسیهلات به بخش ساخت مسکن داده که بخش عمده این تسیهلات نیز توسط بانک عامل مسکن پرداخت شده است.

 

بانک‌ها مهم‌ترین وعده دولت سیزدهم را زمین گذاشتند

 

نکته جالب اینکه نظام بانکی در طول ۶ ماه گذشته تنها ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات معادل ۱.۹ درصد از تعهد قانونی خود را به نهضت ملی مسکن پرداخت کرده و عملا این بخش از اقتصاد کشور قصد ندارد وظیفه خود برای تامین مالی نهضت ملی مسکن را به سرانجام برساند.

 

این اتفاق در شرایط رخ می‌دهد، ساخت مسکن به عنوان یک پیشران اقتصادی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.