در گفت‌وگوی نبض بازار با عضو کمیسیون عمران مجلس:

از ظرفیت بخش خصوصی برای حفظ و مرمت آثار کهنی مانند کاروانسرا‌های قدیمی استفاده شود

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید براینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی برای حفظ و مرمت آثار کهن مانند کاروانسرا‌های قدیمی استفاده شود، تصریح کرد: اگر مشوق‌های دولتی و بانکی برای بازسازی و نگهداری کاروانسرا‌های قدیمی به اندازه کافی توجیه اقتصادی داشته باشد، بخش خصوصی به میدان خواهد آمد.
کد خبر : 17331
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 شهریور 1401 - 16:14
از ظرفیت بخش خصوصی برای حفظ و مرمت آثار کهنی مانند کاروانسرا‌های قدیمی استفاده شود
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر آرا شاوردیان در گفت‌وگو با نبض بازار تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان‌های محروم کشور اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. ایران از نظر گردشگری کشوری غنی است از نظر آب و هوا شرایطی چهار فصل و متفاوت دارد و قدمت چندهزار ساله آن، جاذبه‌های بسیاری را در بخش فرهنگی و تاریخی ایجاد کرده که می‌تواند ظرفیتی مناسب برای جذب گردشگر باشد.

بازسازی چند کاروانسرای قدیمی از جمله وکیل کرمان

وی با اشاره به اقدامات مناسبی که در استان اصفهان در زمینه اثار باستانی و تاریخی انجام شده است، اظهار کرد: بازسازی کاروانسرای عباسی اصفهان، بازسازی کلیسا‌های تاریخی در استان آذربایجان غربی و شرقی و کاروانسرای وکیل کرمان از جمله اقدام‌هایی است که برای مرمت و بازسازی اثار کهن، اجرایی شده است، اما در برخی از استان‌ها نیز کار مهمی در این زمینه انجام نشده است.

شاوردیان عنوان کرد: اماکن مذهبی و دینی در کنار آثار تاریخی مانند کاخ‌ها و بنا‌های ارزشمندی که پیش از اسلام و یکتاپرستی وجود داشته و اثارتاریخی که در دوران سلسله‌های مختلف پادشاهی در ایران ساخته شده و امروز بخشی از این آثار پابرجا مانده یا قابلیت مرمت دارند از جمله اثار ارزشمند فرهنگی و تاریخی ایران است.

علیرغم جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری سهم ما از گردشگری منطقه ناچیز است

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: صنعت گردشگری در ایران صنعتی مغفول است که کمتر مورد توجه واقع شده و متناسب با ظرفیت‌های غنی فرهنگی و تاریخی موجود سهم ما در گردشگری جهانی و منطقه‌ای ناچیز است.

وی ادامه داد: کاخ گلستان، نیاوران و سعد آباد تنها آثار بازمانده از کاخ‌های عظیمی است که از گذشته وجود داشته و در کنار آن چند خانه فرهنگی وجود دارد که بیش از آنکه به جنبه‌های تاریخی آن‌ها توجه شود، محلی برای احداث رستوران و قهوه‌خانه‌های سنتی می‌شود که اگرچه لازم است، اما کافی نیست.

شاوردیان با اشاره به برنامه‌ها و دستورکار‌هایی که در دوران وزارت آقای ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مورد توجه قرار گرفته است ابراز امیدواری کرد در استان‌های محرومی مانند کرمان، همدان یا سایر استان‌هایی که دچار ضعف در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری هستند توجه جدی به این بحث صورت گیرد.

امکانات لازم گردشگری در برخی از مناطق کشور بسیار ضعیف است

وی عنوان کرد: در استان زنجان گنبد سلطانیه، غار کتله‌خور، غار علیصدر همدان وجود دارد که با وجود ظرفیت بالای جذب گردشگر از ضعف مراکز اقامتی و هتل در رنجند و امکانات لازم برای گردشگران وجود ندارد. ایجاد هتل و مهانسرا در این مناطق باید در اولویت قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: در استان‌های دیگری مانند کرمان و هرمزگان جاذبه‌های مهم گردشگری وجود دارد که در مورد آن‌ها اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته و به عنوان جاذبه گردشگری از آن استفاده لازم انجام نمی‌شود و تنها این نکته مطرح می‌شود که گردشگر خارجی به ایران نمی‌آید، اما این موضوع صحت ندارد و گردشگر خارجی به ایران نیز سفر می‌کنند.

بخش خصوصی اقبال چندانی به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری نداشته است

شاوردیان تصریح کرد: ایران کشوری چهارفصل است. در دل گرمای تابستان، خنکای مطلوب سرعین و در دل سرمای زمستان، دمای خنک چابهار و قشم در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. اگرچه در سال‌های اخیر در بخش گردشگری تسهیلات و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است، اما بخش خصوصی اقبال چندانی به آن نشان نداده است.

وی افزود:‌یکی از دلایل آن می‌تواند پائین بودن مبلغ تسهیلات مالی و نرخ سود بالای آن باشد. نظارت بر بهره‌برداری اماکنی که به بخش‌خصوصی سپرده شده است نیز باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.
بخش خصوصی به میدان می‌آید اگر مشوق‌های کافی وجود داشته باشد

شاوردیان به بازدیدی که ازچند کاروانسرای مرمت‌شده داشته اشاره کرد و افزود: اگر مشوق‌های دولتی و بانکی برای بازسازی و نگهداری کاروانسرا‌های قدیمی به اندازه کافی توجیه اقتصادی داشته باشد، بخش خصوصی به میدان خواهد آمد. باید در کنار مرمت کاروانسرا‌ها بازارچه‌هایی را برای فروش صنایع دستی استان‌ها ایجاد کرد تا به رونق صنایع دستی در کشور منجر شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس به اشاره به مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان، خاطرنشان کرد: در شهر‌هایی که اثار تاریخی و بنا‌های ارزشمند وجود دارد اقامتگاه، هتل یا کاروانسرا به اندازه کافی وجود ندارد. در شهری مانند کاشان برخی از خانه‌های قدیمی و تاریخی به محل اقامت بدل شده‌اند که مناسب است، اما در شهری مانند یزد برخی از بنا‌های تاریخی به دلیل سیل اخیر تخریب شده‌اند.

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس تصریح کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای حفظ و مرمت آثار کهن مانند کاروانسرا‌های قدیمی استفاده کنیم و دولت نیز باید حمایت‌های لازم را از آن‌ها انجام دهد.
وی تاکید کرد:‌نظارت‌ها در زمان بهره‌برداری نیز باید نظارت‌های مثبت باشد و به عنوان مانعی پیش‌پای بخش خصوصی عمل نکند.

برخی از اثار کهن ایران ثبت جهانی یونسکو شده‌اند

شاوردیان عنوان کرد: برخی از اثار کهن ایران ثبت جهانی یونسکو شده‌اند و ۱۵ مرکز شامل مسجد، کلیسا و کاروانسرا ثبت جهانی یونسکو هستند که باید در حفظ و نگهداری آن‌ها تلاش لازم را انجام داد. ثبت جهانی آن‌ها مورد توجه گردشگران خارجی قرار می‌گیرد و باید برای بازدید از این اماکن تلاش‌های مناسبی از سوی وزارتخانه‌های امور خارجه و گردشگری صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برخی از کشور‌هایی که قدمت تاریخی ایران را نداشته و حداکثر تا ۴۰۰ سال تاریخ دارند توانسته‌اند به دلیل ایجاد زیرساخت‌ها از جذب گردشگر بالا برخوردار شوند، خاطرنشان کرد: ایران با تاریخ و فرهنگ سه هزار ساله و مراکز متعدد فرهنگی و تاریخی بهره چندانی از این ظرفیت‌ها نکرده است.

رونق گردشگری در کشور نیازمند برنامه‌ای جامع و کامل است

وی بیان کرد: وزارت راه و گردشگری نیز باید تفاهم‌نامه‌ای مشترک برای ایجاد راه‌ها و بهبود ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای منعقد کنند. در کنار آن وزارت خارجه و میراث فرهنگی نیز باید برای کاهش شرایط بازید و صدور ویزا قوانینی را مصوب کنند؛ به عبارتی رونق گردشگری در کشور نیازمند برنامه‌ای جامع و کامل است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.