در گفت‌وگوی نبض بازار با عضو کمیسیون عمران مجلس:

مرمت کاروانسرای وکیل الگوی بازسازی کاروانسرا‌های متروکه قرار گیرد

عضو کمیسیون عمران مجلس بازسازی و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان را اقدامی ارزشمند دانست که می‌تواند الگوی بازسازی کاروانسر‌های کشور قرار گیرد و افزود: بازدید از این اماکن و کاروانسرا‌های مرمت‌شده به طور قطع با اقبال گردشگران خارجی و داخلی مواجه خواهد شد.
کد خبر : 17338
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 شهریور 1401 - 16:23
مرمت کاروانسرای وکیل الگوی بازسازی کاروانسرا‌های متروکه قرار گیرد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر رحمت اله فیروزی پوربادی در گفتگو با نبض بازار اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلان کشور ایجاد اشتغال به واسطه رونق صنعت گردشگری است. بی‌شک رونق گردشگری نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی به ویژه در مناطقی از کشور است که دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است، اما محروم باقی مانده و در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها نیز کار مهمی در این نقاط کشور انجام نشده است.

کاروانسرا‌های کهن از جمله کاروانسرای وکیل کرمان ظرفیت مهم گردشگری هستند

وی با اشاره به بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان ادامه داد:ابنیه‌های تاریخی و کاروانسر‌های متروکه یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری است که می‌تواند هم محل اقامت و ماندگاری گردشگر باشد و هم از حیث معماری و فرهنگی دارای غنا و ارزش اقتصادی است و جا دارد که برای مرمت این آثار و نگهداری آن‌ها تلاش‌هایی جدی در دستور کار قرار گیرد.

بخش خصوصی را با تسهیلات و مشوق‌ها به میدان بازسازی و مرمت آثار تاریخی بیاوریم

نماینده مردم نطنز در مجلس با اشاره به اعتبارات و منابعی که برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی و کاروانسرا‌های قدیمی و کهن شهر‌ها و استان‌ها مورد نیاز است، اظهار کرد: باید بخش خصوصی را با تسهیلات و تشویق‌ها یا رفع موانع به میدان آورد. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز می‌تواند اعتباراتی را به این منظور در بودجه سالانه خود بگنجاند.

بانک‌ها تسهیلاتی را برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی و کهن تعریف کنند

فیروزی پوربادی خاطرنشان کرد: بانک‌ها نیز می‌توانند تسهیلاتی را در این حوزه تعریف کنند که به نوعی مشارکت در امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید برای مرمت، حفظ و نگهداری و بهره‌برداری از این آثار تشویق شود و در واقع لازم است که همه همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

دولت به کمک و همراهی بخش خصوصی نیازمند است

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در سال‌های اخیر بحث تبدیل کاروانسرا‌ها به جاذبه گردشگری در استان‌های مختلف کشور در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: تبدیل کاروانسرای وکیل کرمان به هتل و مرمت و بازسازی کاروانسرای نطنز از جمله این آثار است. دولت خود به تنهایی نمی‌تواند در این مسیر گام بردارد و باید کمک کرد تا بخش خصوصی در این زمینه همراهی کند.

از همه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم به میدان بیایند

فیروزی پوربادی تصریح کرد: برخی از کاروانسرا‌ها در اختیار اوقاف و امور خیریه است یا وارثانی دارد که باید از آن‌ها خریداری شود. به همه علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری اعلام می‌شود با توجه به سیاست‌های نظام برای توسعه گردشگری ضمن مطالعه و تحقیق وارد عرصه اجرا شوند. دستگاه‌های پشتیبان نیز باید کمک کنند تا بتوان از ذخایر فرهنگی، میراثی و تاریخی ارزشمند گذشتگان به درستی استفاده کنیم و محلی برای توسعه اقتصادی کشور و ایجاد شغل جدید شود.

گفتنی است قرارداد سرمایه گذاری در احیاء و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۳۹۶ بین شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا) و صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی منعقد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا)، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.